• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-22 10:23:28 följande:
    Men varför i hela fridens namn sa hon att jag kunde göra gröt på den då när vi sekunden innan pratat om att hon kanske är veteallergisk ?! Stooor suck. Sen sa hon att man kan använda vanligt flytande margarin som mjölkallergiker..kan man det ?! Vad skönt att det verkar funka med havre iallfall =) Något mer att lägga på listen över saker att äta/dricka !! Ska ni även testa vete sen när han är bra eller vad säger dietisten ?! Så att ni har gjort en "medveten" provoceringa alltså?!
    Vanligt flytande margarin??? Det finns ju sorter som inte innehåller mjölkprotein, som är gjorda på olja, MEN det finns de som har mjölk i sig, så nej, du måste kolla om det är mjölkfritt!!!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 10:25:55 följande:
    Mixa den så den blir slät och gör den så lös du kan och se om det gör skillnad. Jag tror inte att hon kläks av smaken utan av konsistensen.
    Smart =) ska testa i eftermiddag när hon förhoppningsvis är på mer mathumör !!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 10:27:46 följande:
    Vanligt flytande margarin??? Det finns ju sorter som inte innehåller mjölkprotein, som är gjorda på olja, MEN det finns de som har mjölk i sig, så nej, du måste kolla om det är mjölkfritt!!!!
    Hon skickade nämligen med mig en lapp med bilder på olika mjölkfria produkter. Och där finns milda culinesse med, den på flaska! Kan man använda den ?!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-22 10:23:56 följande:
    Det är inget gluten i ren havre! Men fortsätt du och öka sakta och se hur det går först. Jag skulle ju väntat MINST 4 dagar med ren havre innan jag försöker med något annat. (egentligen längre, men vet ju att ni har lite tidsbrist)
    fast 4 dagar går nog bra. jag ska dit den 5 maj, det är ju ca 2 veckor kvar tills dess. kör på med ren havre ett tag till så får vi se. Jag är ju väldigt säker på att han INTE är glutenintolerant men men vill de testa det så varsågoda

älsklingen: för att dietisterna inte verkar ha koll på nåt känns det som eller också tror de att "så små mängder spelar ingen roll" GGGAAHHH. "vår" dietist tyckte jag skulle göra välling på havremust?! tillsammans med nutra fast jag sa att han inte dricker välling direkt, ibland får han lite nutra när han vaknar vid 05 bara för att han ska somna om men det räcker oftast med vatten...han behöver inte välling och absolut inte nåt med havremust i som ju innehåller vete också!!

Trist men ibland känns det som om JAG kan mer fast jag inte hade någon kunskap om allergi sedan tidigare!! Blir galen!!!
  • Tibell
    EL I : Ja jag säger då det. Man kan undra vad de har innanför pannbenet ;) Jag kände också att jag nästan visste mer än henne och då har jag bara "tänkt" allergier i 3 månader. Men på denna tiden har jag sugit åt mig allt ni har sagt som en svamp. Och ni är så sablars kunniga så det är ju inte konstigt att man lärt sig en del!!

Innehåller gyllenmust också vete ?!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-22 10:33:00 följande:
    fast 4 dagar går nog bra. jag ska dit den 5 maj, det är ju ca 2 veckor kvar tills dess. kör på med ren havre ett tag till så får vi se. Jag är ju väldigt säker på att han INTE är glutenintolerant men men vill de testa det så varsågoda älsklingen: för att dietisterna inte verkar ha koll på nåt känns det som eller också tror de att "så små mängder spelar ingen roll" GGGAAHHH. "vår" dietist tyckte jag skulle göra välling på havremust?! tillsammans med nutra fast jag sa att han inte dricker välling direkt, ibland får han lite nutra när han vaknar vid 05 bara för att han ska somna om men det räcker oftast med vatten...han behöver inte välling och absolut inte nåt med havremust i som ju innehåller vete också!! Trist men ibland känns det som om JAG kan mer fast jag inte hade någon kunskap om allergi sedan tidigare!! Blir galen!!!
    Ska jag vara "korrekt" så ska man egentligen äta gluten i flera månaderinnan test och då normala mängder för att det ska visa på ett blodprov. Så fåtal veckor med lite kommer förmodligen inte att ge utslag om det inte är så att han hade jätte högt tidigare och det finns kvar mycket för att värdet inte har hunnit gå ner ordentligt än. Sen eftersom han är så liten så OM han nu skulle vara glutenintolerant så har han förmodligen inte hunnit få upp värdet i och med att man måste äta gluten för att bli glutenintolerant. Men det finns ju alltid undantag förstås.

Tar man bort gluten helt under en längre tid så ska man alltså äta i några månader innan test. En glutenintolerans funkar inte alls som en allergi.
    En allergi kan ge utslag på tester flera år efter att man tagit bort det ur kosten (alltså så länge man är allergisk). Men tar man bort gluten för en glutenintolerant så sjunker det värdet ner till normalläge som ska vara mellan 0-20. Och för en icke glutenintolerant människa ligger värdet under 20 oavsett hur mycket gluten de äter.
    För en glutenintolerant stiger värdet när de äter gluten och kan bli uppemot 200 utan att egentligen ha några större symtom. Värdet säger dock inget om hur dålig man är. Jag hade 36 om jag minns rätt, alltså rättså lågt (åt ju dock inte mycket gluten pga sonens mat) men var superkass.

Men om nu inte dietisten vet det heller så ja... Du behöver ju inte upplysa henne om det. Känns helt sjukt att de inte har bättre koll på vad de jobbar med... Visst kan resultatet bli felaktigt (alltså alltså att han egentligen har glutenintolerans) men det är ju deras jobb. Kan han inte i dagsläget få i sig gluten utan att må dåligt så är det nog bättre att skjuta på problemet, det är i alla fall så jag resonerade angående sonen.
  • EL I

kavat: ja jag tycker också det, när jag nu var hos läkaren så kunde de ju tagit glutenprov. gjorde ju det med stora killen när han var liten, tog ju 2 min med ett stick i fingret bara!! Hur svårt  är det liksom?
    Jag tror bara att han inte riktigt trodde att vi skulle ta bort vete och därför inte testade det men sen sa han ju rätt ut att han inte heller trodde på glutenintolerans.

Nä men det är ju det jag menar. om han varit utan gluten nu i ca 1 månads tid så spelra det ju ingen roll att jag ger honom gluten nu i 2 veckor... det är ju bara att ev gör honom sämre igen. Nu tror jag i o för sig att det bara ÄR vete så han borde ine bli dålig om jag inte ger sånt som innehåller spår av vete...för jag vet ju inte hur känslig han är. Han skulle säkert reagera på spår av vete med tanke på att han reagerade på stärkelsesirap och glukossirap, eller vad tror ni?

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-04-22 11:24:27 följande:
    Innehåller gyllenmust vete ?!
    Vet inte.
    Jag använder skrädmjöl det är havremjöl. 
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-04-22 11:24:27 följande:
    Innehåller gyllenmust vete ?!
    Lyckades hitta en sida där det står att det är autoklaverat havremjöl
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Allergitråden