• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza

Vet inte om någon redan skrivit det men Sempergröten (nu utan banan) kommer i butik 3:e maj.

• Tibell
    EL I : Hur har det gått för din son och hans provocering av havre ?!

Här hemma är lillstump helt eksemfri och riktigt mjuk och skön i huden. Nu ska vi bara köpa locobase repair så hon kan få sitta lite i kortärmat också. Vi får nämligen det varmt här hemma så fort solen skiner..28 grader i vardagsrummet ungefär =) Känns lite elakt att ha stumpan klädd från topp till tå då!
    Hoppas bara hennes ätande kommer igång snart. Hon trilskas fortfarande. Men det skiljer sig från de gånger hon haft ont i magen och matvägrat. Då har hon försökt äta men släppt och gråtit för att det gjort ont. Nu vill hon knappt se åt flaskan..knasungen!!
    Aja..går väl över om någon dag!

Funderar lite på vad man kan ha som mellis till henne sen när hon blir lite större, om drygt 1-2 månader. Dietisten var ju som sagt inte alls nöjd över att hon endats äter ersättning just nu. Hon vill såklart att vi ska köra på med både mat och gröt. Mat har vi testat innan typ potatis, majs morot mm. Men hon klöks så fort hon ser skeden så det har vi lagt ner nu! Gröten kommer ju förhoppningsvis snart tillbaka i affärerna snart. Men då tyckte hon att vi skulle göra gröt på mannagryn. Men är den fri från vete ?!
    Men som sagt lite mellanmål kanske man snart kan köra igång med..så fort magen läkt helt alltså. När stora dottern var liten fick hon turkisk yougurt och macka/frukt. Vad kan man ge istället ?!
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-04-22 10:01:44 följande:
    EL I : Hur har det gått för din son och hans provocering av havre ?! Här hemma är lillstump helt eksemfri och riktigt mjuk och skön i huden. Nu ska vi bara köpa locobase repair så hon kan få sitta lite i kortärmat också. Vi får nämligen det varmt här hemma så fort solen skiner..28 grader i vardagsrummet ungefär =) Känns lite elakt att ha stumpan klädd från topp till tå då! Hoppas bara hennes ätande kommer igång snart. Hon trilskas fortfarande. Men det skiljer sig från de gånger hon haft ont i magen och matvägrat. Då har hon försökt äta men släppt och gråtit för att det gjort ont. Nu vill hon knappt se åt flaskan..knasungen!! Aja..går väl över om någon dag! Funderar lite på vad man kan ha som mellis till henne sen när hon blir lite större, om drygt 1-2 månader. Dietisten var ju som sagt inte alls nöjd över att hon endats äter ersättning just nu. Hon vill såklart att vi ska köra på med både mat och gröt. Mat har vi testat innan typ potatis, majs morot mm. Men hon klöks så fort hon ser skeden så det har vi lagt ner nu! Gröten kommer ju förhoppningsvis snart tillbaka i affärerna snart. Men då tyckte hon att vi skulle göra gröt på mannagryn. Men är den fri från vete ?! Men som sagt lite mellanmål kanske man snart kan köra igång med..så fort magen läkt helt alltså. När stora dottern var liten fick hon turkisk yougurt och macka/frukt. Vad kan man ge istället ?!
    Mannagrynsgröt är vete. Man kan göra gröt på Pama minutris
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Tibell
    2små2stora skrev 2010-04-22 10:03:20 följande:
    Mannagrynsgröt är vete. Man kan göra gröt på Pama minutris
    Har testat det. Hon tyckte det var sååå äckligt och klöktes vid varje försök. Vi försökte även med både färsk frukt och fruktpuré i ..men näää..ingen hit =(
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 10:01:44 följande:
    EL I : Hur har det gått för din son och hans provocering av havre ?! Här hemma är lillstump helt eksemfri och riktigt mjuk och skön i huden. Nu ska vi bara köpa locobase repair så hon kan få sitta lite i kortärmat också. Vi får nämligen det varmt här hemma så fort solen skiner..28 grader i vardagsrummet ungefär =) Känns lite elakt att ha stumpan klädd från topp till tå då! Hoppas bara hennes ätande kommer igång snart. Hon trilskas fortfarande. Men det skiljer sig från de gånger hon haft ont i magen och matvägrat. Då har hon försökt äta men släppt och gråtit för att det gjort ont. Nu vill hon knappt se åt flaskan..knasungen!! Aja..går väl över om någon dag! Funderar lite på vad man kan ha som mellis till henne sen när hon blir lite större, om drygt 1-2 månader. Dietisten var ju som sagt inte alls nöjd över att hon endats äter ersättning just nu. Hon vill såklart att vi ska köra på med både mat och gröt. Mat har vi testat innan typ potatis, majs morot mm. Men hon klöks så fort hon ser skeden så det har vi lagt ner nu! Gröten kommer ju förhoppningsvis snart tillbaka i affärerna snart. Men då tyckte hon att vi skulle göra gröt på mannagryn. Men är den fri från vete ?! Men som sagt lite mellanmål kanske man snart kan köra igång med..så fort magen läkt helt alltså. När stora dottern var liten fick hon turkisk yougurt och macka/frukt. Vad kan man ge istället ?!
    ja mannagryn är vete så använd för guds skull inte det! Testa annars att göra risgrynsgröt på rismjölk, jättegott

Det verkar funka bra. Han har vaknat några ggr i natt men somnat om av sig själv så det är inget konstigt. Det brukar han göra även när han mår bra. Eksemen i ansiktet är helt borta fortfarande. Får se hur det blir när han kommer hem i em, brukar ta ca 1 dygn för honom. Nu var det ju dock REN havre i form av solhavre som jag gett så det borde han ju inte reagera på om han nu bara är veteallergisk.

Måste försöka få till råg och korn på nåt sätt också vet inte hur bara...eller räcker det med att ge honom havre för glutens skull eller måste det vara gluten från alla olika sorters sädesslag, är gluten gluten liksom eller innehåller det olika i olika sädesslag??

Testade ju att baka bröd i går men blev inget bra, får väl testa igen idag antar jag
  • Kavat

Nu blir jag arg! Vad är det för jäkla dietister och läkare som finns! Rekommendera mannagrynsgröt till en såpass liten som även har mycket misstänkt veteallergi!!!

älsklingen, nej, mannagryn ska du inte ge, inte heller couscous, bulgur eller något annat som döljer sig under annat namn. Kolla gärna min sädesslagsblogg här eller miralicias blogg för mer info.

Precis som 3 busfrön skriver, Pama minutris kan man göra gröt av. Sen kan man även göra på Polenta (som är majsgryn, men blir lite mer grynigt) och på sagogryn som är potatis och berika med Althéran. Jag kokar alltid gröt på Carlshamns risdryck till sonen, oavsett vad det är för gryn. Ibland har jag haft lite kokosgrädde i också. Och så olja.

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-22 10:20:26 följande:
    ja mannagryn är vete så använd för guds skull inte det! Testa annars att göra risgrynsgröt på rismjölk, jättegott Det verkar funka bra. Han har vaknat några ggr i natt men somnat om av sig själv så det är inget konstigt. Det brukar han göra även när han mår bra. Eksemen i ansiktet är helt borta fortfarande. Får se hur det blir när han kommer hem i em, brukar ta ca 1 dygn för honom. Nu var det ju dock REN havre i form av solhavre som jag gett så det borde han ju inte reagera på om han nu bara är veteallergisk.Måste försöka få till råg och korn på nåt sätt också vet inte hur bara...eller räcker det med att ge honom havre för glutens skull eller måste det vara gluten från alla olika sorters sädesslag, är gluten gluten liksom eller innehåller det olika i olika sädesslag??Testade ju att baka bröd i går men blev inget bra, får väl testa igen idag antar jag
    Men varför i hela fridens namn sa hon att jag kunde göra gröt på den då när vi sekunden innan pratat om att hon kanske är veteallergisk ?! Stooor suck. Sen sa hon att man kan använda vanligt flytande margarin som mjölkallergiker..kan man det ?!

Vad skönt att det verkar funka med havre iallfall =) Något mer att lägga på listen över saker att äta/dricka !!
    Ska ni även testa vete sen när han är bra eller vad säger dietisten ?! Så att ni har gjort en "medveten" provoceringa alltså?!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-22 10:20:26 följande:
    ja mannagryn är vete så använd för guds skull inte det! Testa annars att göra risgrynsgröt på rismjölk, jättegott Det verkar funka bra. Han har vaknat några ggr i natt men somnat om av sig själv så det är inget konstigt. Det brukar han göra även när han mår bra. Eksemen i ansiktet är helt borta fortfarande. Får se hur det blir när han kommer hem i em, brukar ta ca 1 dygn för honom. Nu var det ju dock REN havre i form av solhavre som jag gett så det borde han ju inte reagera på om han nu bara är veteallergisk. Måste försöka få till råg och korn på nåt sätt också vet inte hur bara...eller räcker det med att ge honom havre för glutens skull eller måste det vara gluten från alla olika sorters sädesslag, är gluten gluten liksom eller innehåller det olika i olika sädesslag?? Testade ju att baka bröd i går men blev inget bra, får väl testa igen idag antar jag
    Det är inget gluten i ren havre! Men fortsätt du och öka sakta och se hur det går först. Jag skulle ju väntat MINST 4 dagar med ren havre innan jag försöker med något annat. (egentligen längre, men vet ju att ni har lite tidsbrist)
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 10:21:14 följande:
    Nu blir jag arg! Vad är det för jäkla dietister och läkare som finns! Rekommendera mannagrynsgröt till en såpass liten som även har mycket misstänkt veteallergi!!! älsklingen, nej, mannagryn ska du inte ge, inte heller couscous, bulgur eller något annat som döljer sig under annat namn. Kolla gärna min sädesslagsblogg här eller miralicias blogg för mer info.Precis som 3 busfrön skriver, Pama minutris kan man göra gröt av. Sen kan man även göra på Polenta (som är majsgryn, men blir lite mer grynigt) och på sagogryn som är potatis och berika med Althéran. Jag kokar alltid gröt på Carlshamns risdryck till sonen, oavsett vad det är för gryn. Ibland har jag haft lite kokosgrädde i också. Och så olja.
    Ja fråga mig inte. Gud vilken tur att jag har er!!! Ska genast in och kika i era bloggar. Gjorde likadant när mjölkallergin upptäcktes. Så nu har vi, svärmor, mormor varsin lapp med alla benämningar på mjölk! dessutom en pärm full med recept från era bloggar..toppen =)
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-22 10:16:42 följande:
    Har testat det. Hon tyckte det var sååå äckligt och klöktes vid varje försök. Vi försökte även med både färsk frukt och fruktpuré i ..men näää..ingen hit =(
    Mixa den så den blir slät och gör den så lös du kan och se om det gör skillnad. Jag tror inte att hon kläks av smaken utan av konsistensen.
Svar på tråden Allergitråden