• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Vad tror ni om att testa proviva sol är både havre o korn i?? Dumt tänkt??

• Kavat
    EL I skrev 2010-04-22 14:10:18 följande:
    Vad tror ni om att testa proviva sol är både havre o korn i?? Dumt tänkt??
    Nej, inte än! Proviva innehåller också en massa bakterier som kan ställa till det i mageni början och då är det 3 saker som kan ställa till det. (plus att det kan finnas spår av vete.)
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-22 13:26:02 följande:
    har lagt ut bilder i galleriet på hur patchtestet såg ut på vete. De är dock INTE tagna efter 24h utan snare efter 9h och kanske 15h. De satt ju dock inte på i de rekomenderade 48h heller, hade antagligen gett bättre resultat. De två märkerna på sidan är från plåstret och sen sitter "havremärket" lite längre ner. Man ser att det är små små plitor. Vad tror ni?!
    Det är jätte svårt att se på de bilderna tyvärr.
    Tibell skrev 2010-04-22 13:10:23 följande:
    ÅÅÅÅhhh..stooor suck. Jag ringde till dietisten i tisdags och berättade om hur vi tänkt göra med Bella och hennes mat. Att vi endast tänkt ge ersättning och grötsmakisar tills dess att hennes eksem+mage läkt. Eftersom vi inte visste när gröten skulle komma tillbaka föreslog hon att vi kunde ha i lite gyllenmust i ersättningen vid ett mål för att liksom "tjockna" till den lite. Vi tyckte det lät som en bra idé och blandade i 2 tsk i 250 ml+ althera i tisdags kväll. Hon tyckte dock inte det var så gott utan drack kanske bara 3-4 munnar. Kan det kanske vara det som gör att hon äter så jäkla dåligt samt är lite små gnällig ?! Svårt för er att svara på kanske men det vore ju inte helt omöjligt. Nu tänker jag inte be henne om mer råd utan kommer vända mig till er istället..känns liksom tryggare, Sen har vi pratat om att hon kanske inte tål havre heller ?!?! Hon fick ju eksem på kinderna minns ni när vi blandat gröt på solhavre + rismjöl. Och när jag kollar tillbaka på fotorna från provoceringen ser man att det gett utslag även på havre ( alltså små små blåsor/plitor ) Men dessa kort är inte tagna efter 24 h och jag minns inte hur det såg ut på havre då. Det kanske inte visade något eftersom jag tydligen förträngt det ?!
    Tja, vad ska jag skriva... Ni får vänta och se och försöka hålla henne ifrån saker som ni inte vet att hon tål och testa snälla saker istället.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-22 14:25:13 följande:
    Nej, inte än! Proviva innehåller också en massa bakterier som kan ställa till det i mageni början och då är det 3 saker som kan ställa till det. (plus att det kan finnas spår av vete.)
    ok. kör på med solhavre några dagar till då. i dag fick han typ 30 ml solhavre vid frukosten så får vi se...

föresten kollade jag på gyllenmusten i affären nu och det står ju bara havre på innehållsförteckningen, var nog därför jag slängde den.
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 14:26:48 följande:
    Det är jätte svårt att se på de bilderna tyvärr. Tja, vad ska jag skriva... Ni får vänta och se och försöka hålla henne ifrån saker som ni inte vet att hon tål och testa snälla saker istället.
    Ja nu har jag bestämt att vi bara kör på med althera och kanske någon frukt på förmiddagen. Resten får vänta. och nästa gång jag ska testa något nytt tänker jag INTE fråga dietisten i allafall =)
  • Tibell

Åhh jag blir bara mer och mer ledsen ju mer jag tänker på det. Varför sa hon ens att vi kunde testa gyllenmust ?! Och varför vill hon sååå gärna att hon ska äta mer än bara ersättning?!
    Hade inte EL I börjat prata om havremust och allt det där så hade jag inte haft en tanke på att det kunde vara veten/havren i gyllenmusten hon reagerat på och antagligen slitit mitt hår om varför tösen inte äter. och sen hade vi förmodligen testat välling igen om nån vecka. Suck.

och hur var det nu med mildas culinesse för mjölkallergiker..funkar det ?!

• Tibell

Läste någonstans ( minns inte vart ) att allergi barn ofta har rätt känsligt och "torr" hy som lätt får eksem. Stämmer det ?! På min dotter stämmer det verkligen. Hon är ju som sagt en liten torris. Bvc sköterskan sa tidigt att hon hade "känslig" och eksembenägen hud.

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-04-22 14:42:31 följande:
    Åhh jag blir bara mer och mer ledsen ju mer jag tänker på det. Varför sa hon ens att vi kunde testa gyllenmust ?! Och varför vill hon sååå gärna att hon ska äta mer än bara ersättning?! Hade inte EL I börjat prata om havremust och allt det där så hade jag inte haft en tanke på att det kunde vara veten/havren i gyllenmusten hon reagerat på och antagligen slitit mitt hår om varför tösen inte äter. och sen hade vi förmodligen testat välling igen om nån vecka. Suck. och hur var det nu med mildas culinesse för mjölkallergiker..funkar det ?!
    Jag skulle köpa Carlshamns mjölkfria om jag skulle ha flytande margarin.
    Du kan ju göra Althéran tjockare med rismjöl.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • EL I
    vet inte om det gick så bra med havren eller om det är nåt annat...han var ok om kinderna när jag hämtade honom på dagis, lite röd men det kan lika gärna varit värmen på dagis tänkte jag men när jag sen kom hem vid 15 så är han till och från sådär jättegrinig (precis som han var innan vi tog bort veten) och är klistrad vid mig mer eller mindre och röd om kinderna (la in bilder i galleriet- kinderna är lite rödare i verkligheten än på bild).

blir GALEN!!!!!!!! Fan att det aldrig tar slut?!?!?!
    Det han ätit sen han kom hem är en pytteliten bit banan och sen lite havredryck som han ju även fick lite grann i morse till frukost.
  • EL I

glömde skriva att bilden innan de två sista så såg han ut i går om kinderna (det står typ "utan vete i 1½ vecka") kan det vara såhär?? att det skiftar från dag till dag utan att han ätit något konstigt eller är han havreallergisk också??

Svar på tråden Allergitråden