• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Vi ska göra fiskprovokation på sjukhuset imorgon. Håll alla tummar som finns för att hon inte reagerar med andnöd på fisklukt.

Vi har tagit bort alla allergi och astmamediciner inför provoceringen och hon har blivit dålig. Jag som ibland funderar på om jag överdriver eller hittar på. Suck, nu vet jag. Det är iallafall tur att det finns bra mediciner.

Förresten funderade lite... det var någon som skrev om att reagera med eksem på saker i luften tex pälsdjur osv. Siris eksem blir sämre i tex pollentider. Det tror jag inte beror direkt på pollenet utan på att immunförsvaret är upptaget med pollenet och därför blossar eksemen upp. Kan man inte tänka sig något liknande för andra saker också?

• EL I

älsklingen: skoj att hon går upp så fint i vikt!

snutten: håller alla tummar som finns. uppdatera oss sen!

miralicia: ok verkar dietisten bra där eller?

• JPL
    Snutten skrev 2010-04-21 19:09:48 följande:
    Vi ska göra fiskprovokation på sjukhuset imorgon. Håll alla tummar som finns för att hon inte reagerar med andnöd på fisklukt. Vi har tagit bort alla allergi och astmamediciner inför provoceringen och hon har blivit dålig. Jag som ibland funderar på om jag överdriver eller hittar på. Suck, nu vet jag. Det är iallafall tur att det finns bra mediciner. Förresten funderade lite... det var någon som skrev om att reagera med eksem på saker i luften tex pälsdjur osv. Siris eksem blir sämre i tex pollentider. Det tror jag inte beror direkt på pollenet utan på att immunförsvaret är upptaget med pollenet och därför blossar eksemen upp. Kan man inte tänka sig något liknande för andra saker också?
    Lycka till med fisken!

Det var jag som skrev om pälsdjur och eksem? Du kan säkert vara något på spåret men för mitt och mina barns del så brukar vi inte ha eksem eftersom vi har möjlighet att utesluta alla födoämnen som vi inte tål. Däremot blossar eksem upp när jag träffar hund (oavsett årstid) och om det nu är hund eller pollen för dem. Pricktest väntar turligt nog!
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 19:19:31 följande:
    miralicia: ok verkar dietisten bra där eller?
    Hon verkar trevlig, mer kan jag inte uttala mig om, har bara mötts som hastigast i personalrummet/köket i samband med lunchen igår.
    Hon cirkulerar mellan tre olika VC har jag för mig, så det är väl lite varierande när hon är på den VC jag är nu i tre veckor. Hon har väl inte så jättemycket "allergi-dietist-jobb" skulle jag gissa, utan en hel del antar jag handlar om diabetes, vikt och liknande.
    Funderar på att fråga om jagg får vara med henne en stund nån dag.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-21 19:42:54 följande:
    Hon verkar trevlig, mer kan jag inte uttala mig om, har bara mötts som hastigast i personalrummet/köket i samband med lunchen igår. Hon cirkulerar mellan tre olika VC har jag för mig, så det är väl lite varierande när hon är på den VC jag är nu i tre veckor. Hon har väl inte så jättemycket "allergi-dietist-jobb" skulle jag gissa, utan en hel del antar jag handlar om diabetes, vikt och liknande. Funderar på att fråga om jagg får vara med henne en stund nån dag.
    jag har nog missat, men vad läser du till?

klart du ska fråga det, det kan ju vara väldigt intressant du som har så otroligt mkt kunskap redan.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-04-21 19:09:48 följande:
    Vi ska göra fiskprovokation på sjukhuset imorgon. Håll alla tummar som finns för att hon inte reagerar med andnöd på fisklukt. Vi har tagit bort alla allergi och astmamediciner inför provoceringen och hon har blivit dålig. Jag som ibland funderar på om jag överdriver eller hittar på. Suck, nu vet jag. Det är iallafall tur att det finns bra mediciner. Förresten funderade lite... det var någon som skrev om att reagera med eksem på saker i luften tex pälsdjur osv. Siris eksem blir sämre i tex pollentider. Det tror jag inte beror direkt på pollenet utan på att immunförsvaret är upptaget med pollenet och därför blossar eksemen upp. Kan man inte tänka sig något liknande för andra saker också?
    Hoppas det går bra!
    Skönt att medicinerna funkar vanligtvis.
  • JPL
    EL I skrev 2010-04-21 17:00:34 följande:
    Jag blir så irriterad när jag läser allt ni kunniga skriver och sen de svaren jag fick av dietisten. Det lilla jag lärt mig om veteallergi (o allergi överhuvudtaget) sedan jag gick med i denna tråd gör att jag börjar ifrågasätta många dietister och läkare. Är det av  ointresse? Oförmåga att se individer eller vad är problemet?? Är de SÅÅÅÅ insnöade på vad som är "vanligt" att de inte kan se att en del faktiskt KAN reagera på annat??
    När det gäller den allergolog som jag träffade på barnmedicin är han just precis så insnöad. Så insnöad att jag nästan inte kan fatta själv hur fel han hade. När jag beskrev äldste sonens symtom, som jag vet är mycket ovanliga, så avskrev han hans allergier helt, med motiveringen att de är ovanliga. Jag försökte stå på mig men ovanligt är lika med omöjligt för honom. Den mannen har gott renomé och är välkänd så han är helt enkelt fast med näsan i forskarböckerna och har ingen aning om hur det är att leva i en familj med allergier.
  • EL I
    JPL skrev 2010-04-21 19:46:06 följande:
    När det gäller den allergolog som jag träffade på barnmedicin är han just precis så insnöad. Så insnöad att jag nästan inte kan fatta själv hur fel han hade. När jag beskrev äldste sonens symtom, som jag vet är mycket ovanliga, så avskrev han hans allergier helt, med motiveringen att de är ovanliga. Jag försökte stå på mig men ovanligt är lika med omöjligt för honom. Den mannen har gott renomé och är välkänd så han är helt enkelt fast med näsan i forskarböckerna och har ingen aning om hur det är att leva i en familj med allergier.
    Usch!!! varför ska det vara så???
    låter som den första läkaren jag träffade med sonen som när jag visade bilder på hans eksem skrattade åt mg och sa "det ser ju ut som någon slagit honom" va????? ursäkta??? när det eg var så att hans eksem var så illa att han hade en stafylokockinfektion!!

blir irriterad!
    jag VET att det kommer blir detta uttalande hos dietisten:..."han KAN inte reagera på glukossirap för det är såååååå liten mängd vete i" hmm konstigt att han gör det då???

I dag har t o m mannen "erkänt" att han märker en klar förbättring på sonen det är ett stort framsteg och ALLA jag träffat säger att de märker skillnad på sonen; dagis, mormor o morfar (som han VÄGRADE att ens titta på förut, han satt i min famn konstant och GALLSKREK när de kom i närheten, nu leker han o busar som tusan), kompisar som inte träffat honom på nån månad...finns liksom inget tvivel och det stör mig nåt fruktansvärt att en dietist/läkare på telefon eller som ser sonen 10 min i ett behandlingsrum kan bedöma hans välmående...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-21 17:00:34 följande:
    Vart har du praktik någonstans??? Jag blir så irriterad när jag läser allt ni kunniga skriver och sen de svaren jag fick av dietisten. Det lilla jag lärt mig om veteallergi (o allergi överhuvudtaget) sedan jag gick med i denna tråd gör att jag börjar ifrågasätta många dietister och läkare. Är det av  ointresse? Oförmåga att se individer eller vad är problemet?? Är de SÅÅÅÅ insnöade på vad som är "vanligt" att de inte kan se att en del faktiskt KAN reagera på annat?? Jag sa ju till henne att det var väldigt tydligt med glukossirapen för han hade inte ätit NÅGOT annat konstigt och han hade varit bra i 2-3 veckor innan dess och det enda "nya" han hade ätit var godisbitarna...visst kunde  det varit kontaminerat av mjölk mm MEN han har ALDRIG reagerat med eksem på annat än vete så även om det var kontaminerat av mjölk så var det ju inte det han reagerade på, liksom stärkelsesirapen i krämen...men hon verkade inte tycka så grejen är den att jag som är inom vården själv inte för mitt liv kan först hur man kan misstro patienter/anhöriga. Vad har de för anledning att hitta på??? Speciellt gällande barn?? VARFÖR skulle jag ge honom mat som kostar 3 ggr så mkt och som är 10 ggr så krångligt som "vanlig" mat om edt inte behövdes...förstår inte. Får testa att göra det så "rent" som möjligt. tack för alla tips ni kunniga
    Jag var också hos två olika läkare på barnmottagningen här och enligt dem så jobbade de båda med allergier. Båda två ansåg att jag överdrev typ och att sonen inte kunde vara allergisk mot vete eller havre. "Lite smörgåskex innehåller ju ingenting!" och "Det finns inga fler tester att ta"... "Ge honom vete och havre, han tål det". var några av kommentarerna jag fick.
    Men det blev annat ljud i skällan när jag pratade med honom för att få remiss till barnallergimottagningen, som finns i samma stad och gör lapptest (som enligt dem inte ens fanns ), efter att sonen börjat sova på vete och havrefritt.
    Bytte sedan läkare igen och blir numera betrodd.

Jag förstår heller inte vad de tror att de vinner på att misstro föräldrarna. Ok, att de vill ha bevis, för kan man så är det ju lättre att äta "vanligt" och det är ju dyrt för alla att äta specialkost. Men det är ju inget man gör med nöje precis om man hade sluppit...
  • Kavat
    {#lang_emotions_coffee} Bjuder tråden på kardemummabullar (dock ej Angel, C och W, för det är bovete i... )

Mums vad gott det är! {#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Allergitråden