• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-22 11:24:27 följande:
    Innehåller gyllenmust vete ?!
    2små2stora skrev 2010-04-22 11:40:29 följande:
    Lyckades hitta en sida där det står att det är autoklaverat havremjöl
    Om det inte står REN havre så kan det vara upp till 5% annat och då ofta vete eftersom det går i samma kvarnar osv. Så är man allergisk mot vete så är det nog stor risk att man inte klarar oren havre..
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-04-22 11:51:13 följande:
    Om det inte står REN havre så kan det vara upp till 5% annat och då ofta vete eftersom det går i samma kvarnar osv. Så är man allergisk mot vete så är det nog stor risk att man inte klarar oren havre..
    Det kan finnas vete i det men det är inte havre blandat med vete i stor mängd. Vill man ha helt rent havremjöl så får man nog mala ren havre själv.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • JPL
    Ellisizza skrev 2010-04-22 09:25:36 följande:
    Vet inte om någon redan skrivit det men Sempergröten (nu utan banan) kommer i butik 3:e maj.
    YES!
  • JPL

Jag blir lite tveksam till att det inte är någon gluten i ren havre. Som jag förstått det så kan vissa känsliga glutenintoleranta inte äta havre. Rekommendationen minns jag som att "vuxna glutenintoleranta kan testa ren havre i samråd med läkare". Under en uteslutningsperiod verkar det riskabelt att blanda in havre tycker jag. Jag vet minst en (vuxen) glutenintolerant som inte tål havre, och då känner jag inte särskilt många glutenintoleranta.

Undrar om man inte kan använda Olda instant rismjöl/gröt istället för att gå omvägen via Pama Minutris och mixa det slätt. Min minste får hypoallergen ersättning och just Olda och det är både smidigt och gott. Han får förrseten Pepticate och vare sig jag eller  maken tycker att den har de bismaker som hypoallergen ersättning är känd för. Hans gröt smakar typ kokt mjölk.

• Kavat
    JPL skrev 2010-04-22 12:11:26 följande:
    Jag blir lite tveksam till att det inte är någon gluten i ren havre. Som jag förstått det så kan vissa känsliga glutenintoleranta inte äta havre. Rekommendationen minns jag som att "vuxna glutenintoleranta kan testa ren havre i samråd med läkare". Under en uteslutningsperiod verkar det riskabelt att blanda in havre tycker jag. Jag vet minst en (vuxen) glutenintolerant som inte tål havre, och då känner jag inte särskilt många glutenintoleranta. Undrar om man inte kan använda Olda instant rismjöl/gröt istället för att gå omvägen via Pama Minutris och mixa det slätt. Min minste får hypoallergen ersättning och just Olda och det är både smidigt och gott. Han får förrseten Pepticate och vare sig jag eller  maken tycker att den har de bismaker som hypoallergen ersättning är känd för. Hans gröt smakar typ kokt mjölk.
    Jag reagerar ju även på ren havre, så visst kan man reagera även om man "bara" är glutenintolerant. Det finns en del barn i gluten-tråden som gör det också, medans en del klarar det. Men frågan är hur ren den är även om den håller gränsen. För tänk er ett stort havrefält, hur lätt är det inte att annat gräs kommer in.

*hoppas miralica hittar någon bra länk på gluteninnehåll, för jag gjorde det inte igår*
  • JPL
    Kavat skrev 2010-04-22 12:31:50 följande:
    Jag reagerar ju även på ren havre, så visst kan man reagera även om man "bara" är glutenintolerant. Det finns en del barn i gluten-tråden som gör det också, medans en del klarar det. Men frågan är hur ren den är även om den håller gränsen. För tänk er ett stort havrefält, hur lätt är det inte att annat gräs kommer in. *hoppas miralica hittar någon bra länk på gluteninnehåll, för jag gjorde det inte igår*
    Som jag har fattat det så är det vi kallar "gluten" egentligen en rad olika molekyler som är nästan likadana. Det "nästan gluten" som är i havre är då mest olikt de andra sädesslagens "riktiga gluten". Förr tyckte man ju, som du vet, att de alla var lika dåliga och förbjöd havre av slentrian.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-04-22 12:39:29 följande:
    Som jag har fattat det så är det vi kallar "gluten" egentligen en rad olika molekyler som är nästan likadana. Det "nästan gluten" som är i havre är då mest olikt de andra sädesslagens "riktiga gluten". Förr tyckte man ju, som du vet, att de alla var lika dåliga och förbjöd havre av slentrian.
    Stod lite

www.scuf.se/index.php&view=article&id=201&Itemid=183
    www.doktorn.com/story.asp

Men som med allt, man måste ju själv känna efter och se hur det funkar. Reagerar man på spår av vete, glukossirap mm så tvivlar jag på att man kan äta oren havre (oavsett allergi eller celiaki). Sen är det ju tyvärr så att om man är allergisk mot vete så ligger det nära till hans att bli/vara det mot de andra sädesslagen om man hittar rent, även om det så klart finns de som endast är allergiska mot t.ex havre eller vete.
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 11:51:13 följande:
    ÅÅÅÅhhh..stooor suck.

Jag ringde till dietisten i tisdags och berättade om hur vi tänkt göra med Bella och hennes mat. Att vi endast tänkt ge ersättning och grötsmakisar tills dess att hennes eksem+mage läkt.
    Eftersom vi inte visste när gröten skulle komma tillbaka föreslog hon att vi kunde ha i lite gyllenmust i ersättningen vid ett mål för att liksom "tjockna" till den lite.
    Vi tyckte det lät som en bra idé och blandade i 2 tsk i 250 ml+ althera i tisdags kväll.
    Hon tyckte dock inte det var så gott utan drack kanske bara 3-4 munnar.
    Kan det kanske vara det som gör att hon äter så jäkla dåligt samt är lite små gnällig ?! Svårt för er att svara på kanske men det vore ju inte helt omöjligt.
    Nu tänker jag inte be henne om mer råd utan kommer vända mig till er istället..känns liksom tryggare,
    Sen har vi pratat om att hon kanske inte tål havre heller ?!?!
    Hon fick ju eksem på kinderna minns ni när vi blandat gröt på solhavre + rismjöl.
    Och när jag kollar tillbaka på fotorna från provoceringen ser man att det gett utslag även på havre ( alltså små små blåsor/plitor ) Men dessa kort är inte tagna efter 24 h och jag minns inte hur det såg ut på havre då. Det kanske inte visade något eftersom jag tydligen förträngt det ?!
  • EL I

Nu har jag inget paket havremust hemma men jag rensade ur mitt skafferi när vi tog bort vete för sonen och jag kastade havremusten för att det uttryckligen STOD vete på paketet, det är jag ganska säker på, eller har jag blivit helt galen??

• Tibell

har lagt ut bilder i galleriet på hur patchtestet såg ut på vete. De är dock INTE tagna efter 24h utan snare efter 9h och kanske 15h.
    De satt ju dock inte på i de rekomenderade 48h heller, hade antagligen gett bättre resultat. De två märkerna på sidan är från plåstret och sen sitter "havremärket" lite längre ner. Man ser att det är små små plitor. Vad tror ni?!

Svar på tråden Allergitråden