• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

EL I, sen kan man ju även tillägga att prova havre när han varit bra sådan kort tid, och magen inte är läkt är nästan snudd på idioti enligt mig. Det är ju precis det här med att magen måste hinna läka... Men, men... Han mår ju bra nu, kan han inte få må bra några månader... ? Jaja, sjukvården är ju som den är och det är väl för att ni ska få ut saker på livsmedelshänvisning gissar jag. Men plåga inte honom i onödan utan tro på dig själv om du märker att han reagerar!

• Kavat

EL I,
    tänkt lite...

Tog inte ni glutenprov innan ni tog bort veten?
    För i så fall är det ingen idé att ta det nu igen. Har dietisten ens kollat vad som tagit och inte och har kontakt med läkaren? ( Det är inte dietisten som avgör om ni ska ta gluten igen.. Och dessutom i onödan.)

• EL I

kavat: precis så känner jag också Nä vi tog inte gluten. De ville ju inte ta några tester för de trodde ju inte på mig. Den läkaren jag var till sist sa ju att vi tar inga tester i nuläget utan isf får ni testa att ta bort vete för han trodde INTE på gluten. Sonen verkar inte riktigt reagera som på gluten.

Jag sa till dietisten när hon sa att jag skulle testa REN havre, råg och korn att "är inte det kontaminerat med vete då?"- jo sa hon då, att det kan det vara men det är sååååå liten mängd så det kommer han inte reagera på då sa jag att han reagerat på 2-3 godisbitar förra helgen men det trodde hon inte heller på

Jo jag tycker också han borde få må bra och vi borde få litet andningshål....han har ju bara mått dåligt i 15 månader så varför ska han få må bra nu det vore ju synd att världens goaste unge ska få må bra...fan blir så irriterad att de inte bara kan lyssna på en!

Men men jag har solhavre hemma så jag testar det först så får vi se... vad fan ska man annars göra??!

• Kavat

EL I, tycker så synd om er! {#lang_emotions_cry}

När vi var mitt uppe i det här med sonen så kom jag fram till en sak, som jag fortfarande anser. Vi kollade gluten innan vi tog bort vete på sonen och det visade inget. Men sen så reagerade han allergiskt, liksom jag tycker att din son gör. Sen reagerade han på små mängder ren havre och det gjorde ju också att jag trodde mer på allergi.
    I ert fall tycker jag det är superdåligt att komma tillbaks nu och be er ge tillräckliga mängder för att testa gluten. De kunde gott ha testat honom innan när ni bad om det!
    Jag tror ärligt talat inte att ni kommer att komma upp i några större mängder av gluten till honom så att det skulle vara tillräckligt för att visa på gluten på ett test. Men det är vad jag tror. Så då behöver du testa ren havre för att se om han reagerar. Gör han det så låt honom bli bra och så testar ni med yttepytte lite råg. MEN tänk på att han nog kommer att reagera på veten i så var försiktiga. Så ta det lugnt och "plåga" inte i onödan utan räkna reaktion som reaktion och stå på dig!
    Korn känns helt onödigt att testa. Finns väl inte ens att köpa kornmjöl? Och defenetivt inte rent? Så då finns det ju ingen vinning av att kunna äta korn ens?

Men oavsett om det nu skulle vara gluten (eller att han får det som vuxen, jag har ju det och det är ju ärftligt.) eller sädesslagsallergi så resonerade jag så att det är bättre att han får vara utan gluten/vete nu och må bra. Sen om det aldrig växer bort så får man ju aldrig tillfälle att testa, men i annat fall så kommer det ju en tid när man får tillfälle att testa gluten. Även om det blir när han är 10 år eller senare
    I nuläget så gör det ju inte så stor skillnad så länge ni får rätt hjälp. Det är svårare med sädesslagsallergi eftersom de oftast är så mycket känsligare än glutenintoleranta. Samt att de då ofta har flera allergier som ställer till det i matvalet.
    Pengamässigt, ja, man kan få ut på försäkringen, om man har. För kvarstående allergier vid 18 års ålder kan man få en summa (vet ej hur mycket, det görs väl bedömning) och man kan få för glutenintolerans när man fått diagnos. Men om man får diagnosen idag eller senare spelar ju faktiskt ingen större roll i det stora hela. Huvudsaken är att man får må bra.

Jag fick min diagnos för ca ett år sedan och har ingen sjukförsäkring så jag får inga pengar på försäkringen. Däremot har jag olycksfall, men det är ju en annan sak...

• EL I

kavat: just nu så känns det som om det kvittar om pengar. Visst är det dyrare och man tycker att vi borde ha samma rättigheter som andra med diagnos men just nu vill jag bara att han och vi ska få lugn och ro.
    När de dagligen kommenterar på dagis att han mår så mycket bättre och är gladare så känner man ju också att det inte är nåt som JAG hittar på. T ex när vi var på  utvecklingssamtal i fredags så sa en pedagog att "nu kan E sitta vid bordet och liksom plira med ögonen och det glittrar om dem, det gjorde det aldrig förut"...usch jag blir tårögd bara jag tänker på det. Han mår ju bra nu, varför kan de inte bara tro på mig?? visst vill jag inte "beröva" honom saker som han KAN äta och jag vet ju att det är bra att äta allt man verkligen KAN äta men just nu känner jag att det viktigaste är att vi får lugn och ro så får vi ta det andra sen.

Han har i alla fall fått lite solhavre i dag så får vi se...men om han är glutenintolerant så ska han alltså inte reagera på havret??

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-21 13:37:39 följande:
    Mer än jag visst. Och när du ändå är här. Har du någon lista på hur mycket gluten det är i korn, råg resp vete??? Letat, men hittade inte.
    Ska se om jag kan hitta något senare, men helt klart är det mest i vete (och av vetesorterna allra mest i durumvete), därefter har jag för mig att det är råg & minst i korn
  • EL I

Hittade både rågmjöl och kornGRYN på affären. Det står ju inget om vete i dem men frågan är vad det är kontaminerat av, fast han kanske inte reagerar på det??? Enligt henne var det ju omöjligt och att han reagerade på 2-3 bitar godis med glukossirap nästan skrattade hon åt så hmm kanske inbillar mig igen?!?

Får se hur det blir. Just nu är han kinkig som fan, precis som förut, men det kan ju vara så ibland ändå... får se hur det artar sig

• Kavat
    EL I skrev 2010-04-21 13:47:11 följande:
    kavat: just nu så känns det som om det kvittar om pengar. Visst är det dyrare och man tycker att vi borde ha samma rättigheter som andra med diagnos men just nu vill jag bara att han och vi ska få lugn och ro. När de dagligen kommenterar på dagis att han mår så mycket bättre och är gladare så känner man ju också att det inte är nåt som JAG hittar på. T ex när vi var på  utvecklingssamtal i fredags så sa en pedagog att "nu kan E sitta vid bordet och liksom plira med ögonen och det glittrar om dem, det gjorde det aldrig förut"...usch jag blir tårögd bara jag tänker på det. Han mår ju bra nu, varför kan de inte bara tro på mig?? visst vill jag inte "beröva" honom saker som han KAN äta och jag vet ju att det är bra att äta allt man verkligen KAN äta men just nu känner jag att det viktigaste är att vi får lugn och ro så får vi ta det andra sen. Han har i alla fall fått lite solhavre i dag så får vi se...men om han är glutenintolerant så ska han alltså inte reagera på havret??
    De flesta glutenintoleranta kan äta REN havre - åtminstonde när magen är läkt.
    Jag klarade det inte när jag försökte förra sommaren (fick diagnos på våren) och beslutade mig då att vänta ett år för att testa igen. Men jag har hudceliaki som gör att man kan få blåsor på huden (jag får i hårbotten och nacke) och har man det så är man oftast mycket mycket känsligare för gluten än en "vanlig" glutenintolerant är. Jag får alltså klåda när jag får i mig gluten, och det är inte det vanligaste symptomet direkt på glutenintolerans.
    Jag kom på sen att kornmalt finns ju i en del saker och det klarade jag inte heller förra året. Åt cornflakes Bruggens som skulle vara glutenfria enligt test, men jag fick klåda och alla symtom, magen kraschade osv kom tillbaks och då åt jag bara några godisbitar av risbräck som hade även lite cornflakes i sig för krispigheten.. Så jag är alltså superkänslig för gluten. Har förstökt luska och funnit att det finns några fler här i Sverige som håller till på nätet, men vanligt är det inte alls..

Reaktionerna som jag och min son får är utåt sett kanske lite lika, men innuti är det stor skillnad. Så om jag hade vetat hur jag reagerade när vi ställde sonens diagnos så hade jag fortfarande tänkt likadant. Alltså jag vet ju idag att han är allergisk. Men hade det i det stora hela spelat någon roll om han bara får må bra?!  Just då sov ingen av oss och alla mådde urkasst, vi ville bara må bra och sen får man ta ev. problem framöver. Ofta så får man ju mer och mer insikt om allergierna/intoleranserna efter hand. Det sker ju tyvärr oavsiktliga provoceringar, eller som här när vi tror att druvsocker ska funka. Men nu är jag så osäker på vad som orsakade gårdagens reaktion för jag hade blandat ihop när vi åt vad och han borde ha reagerat i förr går och inte igår... Menmen... Så är det ju. Jag fick bara lite kli i ansiktet denna gång och han kunde inte sova har hela benen fulla med utslag och var skitgnällig, så nog får han såå mycket kraftigare allergisk reaktion än vad jag får...
Svar på tråden Allergitråden