• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Ja det tycker hans läkare med han tycker det här är ett hån. Vi har precis sökt för en höjning igen. Sökte för 2 månader sen och har fortfarande inte haft telefonmöte än så det lär väl ta 8-10månader som vanligt för min del. Just nu är wiking i början på en utredning för ev. Adhd/Add eller om det är medicinerna som gör att han är som han är. Då blir det till att göra en ny ansökan om han får en diagnos. Men det blir ett senare bekymmer. Får vi inte högre har läkaren sagt åt mig att överklaga så långt det går så det blir till att göra det.

saffe skrev 2010-04-19 19:29:35 följande:
    Tack för att du delade med dig oxå! Det låter som att ni borde få mer än 1/4 VB för Wiking...
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Mama Law skrev 2010-04-19 19:36:38 följande:
    Ja det tycker hans läkare med han tycker det här är ett hån. Vi har precis sökt för en höjning igen. Sökte för 2 månader sen och har fortfarande inte haft telefonmöte än så det lär väl ta 8-10månader som vanligt för min del. Just nu är wiking i början på en utredning för ev. Adhd/Add eller om det är medicinerna som gör att han är som han är. Då blir det till att göra en ny ansökan om han får en diagnos. Men det blir ett senare bekymmer. Får vi inte högre har läkaren sagt åt mig att överklaga så långt det går så det blir till att göra det.
    Jobbigt att ni ska behöva kämpa så.. Vardagen är ju tillräckligt tuff ändå! Lycka till!
  • Tibell

Efter att ha läst era svar tog jag och mannen ett långt snack om detta med dotterns reaktioner.
    Vi hade redan innan dietist besöket sagt att vi ska strunta i både soja, mjölk och vete nu ett bra tag och låta dotterns eksem läka! Men dietisten tyckte bara vi var dumma som uteslöt något ( då vete ) som vi inte alls var säkra på. Jag sa till henne att hon fått positivt på patch två gånger ( hemma gjorda ) men hon sa att det inte räknades..typ.
    Utan hon ville att vi skulle testa vete ganska omgående! Vilken vi gjorde. Nu blir jag mer och mer säker på att det var en reaktion på veten hon fick. Prickarna är fortfarande kvar och ser precis ut som dem jag får,, och dessa beror på allergi och KLIAR. Så antagligen bidrar detta till hennes dåliga humör samt att i samband med magont gör att hon äter dåligt. Idag är det nog p G att vända då hon ätit bättre..dock fortfarande prickig!
    Så nu har vi beslutat att bara köra på ersättning och kanske lite smakportioner av sempers mjölkfria gröt. Men än har den väl inte kommit tillbaka i affärerna...?! Och som fruktpuré ska vi ha banan , det vet vi att hon tål. Sen ska vi göra som EL I skrev att återinföra en sak i taget. Dietisten och läkaren få säga vad de vill..så här KOMMER vi att göra. Ska även be dem pricktesta för mjölk, ägg, vete och soja när vi ska dit om 3 veckor.
    Vi ska också köpa locobase repair och smörja henne med när hon har t-shirt på sig. Blir hon bättre i eksemen då vet vi ju med säkerhet att det är något hon inte tål som hon får på sig!!

Sen tänkte jag bara uppdatera om läget på stora tösen. Nu har hon ätit mjölkfritt i drygt en vecka och magen ser redan mycket mindre ut. Dessutom har hon börjat äta kanon bra. Idag åt hon en HEL portion mat..har nog aldrig hänt =)
    Men sen reagerade hon på något i eftermiddags. Blossade upp massa röda fläckar runt hela munnen samt under näsan som kliade. Har ingen aning om vad dock. Hon har inte ätit något annorlunda vad jag vet!

• JPL

Accepterade FK "se föräldrars info" ang merkostnader? Jag fick avslag på det jag hade tagit upp eftersom läkaren skrivit alltför kortfattat. FK tolkade honom strikt som att all extrakostnad vi har är "dietkost".

• Snutten
    Tibell skrev 2010-04-19 20:35:05 följande:
    Efter att ha läst era svar tog jag och mannen ett långt snack om detta med dotterns reaktioner.Vi hade redan innan dietist besöket sagt att vi ska strunta i både soja, mjölk och vete nu ett bra tag och låta dotterns eksem läka! Men dietisten tyckte bara vi var dumma som uteslöt något ( då vete ) som vi inte alls var säkra på. Jag sa till henne att hon fått positivt på patch två gånger ( hemma gjorda ) men hon sa att det inte räknades..typ.Utan hon ville att vi skulle testa vete ganska omgående! Vilken vi gjorde. Nu blir jag mer och mer säker på att det var en reaktion på veten hon fick. Prickarna är fortfarande kvar och ser precis ut som dem jag får,, och dessa beror på allergi och KLIAR. Så antagligen bidrar detta till hennes dåliga humör samt att i samband med magont gör att hon äter dåligt. Idag är det nog p G att vända då hon ätit bättre..dock fortfarande prickig!Så nu har vi beslutat att bara köra på ersättning och kanske lite smakportioner av sempers mjölkfria gröt. Men än har den väl inte kommit tillbaka i affärerna...?! Och som fruktpuré ska vi ha banan , det vet vi att hon tål. Sen ska vi göra som EL I skrev att återinföra en sak i taget. Dietisten och läkaren få säga vad de vill..så här KOMMER vi att göra. Ska även be dem pricktesta för mjölk, ägg, vete och soja när vi ska dit om 3 veckor.Vi ska också köpa locobase repair och smörja henne med när hon har t-shirt på sig. Blir hon bättre i eksemen då vet vi ju med säkerhet att det är något hon inte tål som hon får på sig!!Sen tänkte jag bara uppdatera om läget på stora tösen. Nu har hon ätit mjölkfritt i drygt en vecka och magen ser redan mycket mindre ut. Dessutom har hon börjat äta kanon bra. Idag åt hon en HEL portion mat..har nog aldrig hänt =)Men sen reagerade hon på något i eftermiddags. Blossade upp massa röda fläckar runt hela munnen samt under näsan som kliade. Har ingen aning om vad dock. Hon har inte ätit något annorlunda vad jag vet!
    Vi fick också utesluta mjölk på eget bevåg eftersom läkaren inte trodde på att Siri var allergisk trots att henens kinder var ILLröda nästan vätskande, hon skrek flera timmar varje natt, hon hade konstanta diarrer och hon var konstaterat fisk och ägg allergisk. Hon kräktes ju inte upp vällingen så därför var hon inte allergisk. Vi tog bort mjölken och det tog ca 2 dygn så hade vi ett "nytt" barn
  • bettan09

Hej!

Vill bara tipsa alla med eksemiga barn om en super kräm som vi använder här hemma.
    Det är ett vax med jättenattljusolja. shop.textalk.se/se/article.php&art=1352783
    Vi misstänker att lilltjejen här hemma är mjölkproteinallergiker. Hon har eksem och rosslar och hostar. Jag har smörjt henne i ca en månad nu med denna kräm/vax och eksemet är nästan helt borta. För två veckor sedan var det nästan som elefanthud på armarna. Vi har uteslutit all mjölk sen ca 6 veckor tillbaka. Ska väl göra en provokation efter 6 månaders kontrollen om 2 veckor.

• Tibell
    Snutten skrev 2010-04-19 21:04:40 följande:
    Vi fick också utesluta mjölk på eget bevåg eftersom läkaren inte trodde på att Siri var allergisk trots att henens kinder var ILLröda nästan vätskande, hon skrek flera timmar varje natt, hon hade konstanta diarrer och hon var konstaterat fisk och ägg allergisk. Hon kräktes ju inte upp vällingen så därför var hon inte allergisk. Vi tog bort mjölken och det tog ca 2 dygn så hade vi ett "nytt" barn
    Ja läkaren tror ju inte heller på dotterns mjölkallergi, bara för att hon inte visade något på pricktestet som togs när hon var 3 månader ( men massa eksem dök upp överallt på kroppen 1 h efter pricktestet tagits, men det räknade hon inte som reaktion )
    Och hon reagerar även om man rör vid henne med mjölkrester på händerna. Men nope..läkaren tror oss inte. Suck.
    Ibland undrar man varför de ska envisas med att kämpa emot så..vad får de ut av det ?!
  • Snutten

På tal om Omega tre och sex så köper vi en vegankapsel från v-pure som inte innehåller fisk. Enligt deras innehållsförteckning ska den inte innehålla vete, mjölkprodukter, socker, majs eller soja.

• Miralicia
    JPL skrev 2010-04-19 20:43:10 följande:
    Accepterade FK "se föräldrars info" ang merkostnader? Jag fick avslag på det jag hade tagit upp eftersom läkaren skrivit alltför kortfattat. FK tolkade honom strikt som att all extrakostnad vi har är "dietkost".
    Ja, jag har fått allt som jag yrkat godkänt fullt ut när det handlar om merkostnader, både förra gången och enligt förslaget till beslut även denna gång.

Mediciner & salvor på recept upp till högkostnadsbeloppet

Allt jag yrkat i specialkost -kostnader för mjölkfri kost enligt KoV, risdryck, kokosmjölk, "yoghurt" etc efter faktiskt behov. Gjorde en grov uppskattning av mängden/år och avrundade uppåt och la in en brasklapp att det var en ungefärlig uppskattning av mängden som var avrundad uppåt, men i de fall den beräknade mängden inte går åt så äts den beräknade merkostnaden med god marginal upp av övriga fördyrande produkter som krävs vid sidan av KoV:s beräkning för mjölkfri kost. Drog ju en kopia på matsedeln för KoV:s matkorgsmeny för 4 veckor som var anpassad för mjölkfri kost och sen markerade jag med överstrykningspenna i två olika färger - ena färgen för sånt som inte kunde ingå eftersom hon inte tål de sakerna utöver mjölk och den andra färgen för sånt som kunde ingå med specialval av produkter som oftast är dyrare (ekologiska, tillsatsfria, rena råvaror istället för halvfabrikat som KoV räknat med etc). Inte mycket som var ofärgat i det dokumentet när jag var klar kan jag säga.

Sen reagerar hon på kontakt med gräs och pollen så det blir nya klädombyten efter att ha varit ute under delar av året, så yrkade på merkostnad för lite extra klädombyten och kläder som blir kletiga av feta salvor och därför behövs fler och måste tvättas oftare sen även till följd av fler klädombyten per dag då så blir det extra tvätt. Och att kläder tvättas oftare även om de inte är smutsiga utan bara gräs/pollen så slits de mer än om de tvättats mer sällan. Och även om vi bor i lägenhet och har "gratis tvättstuga" så funkar det inte att tvätta dotterns kläder där pga vad annat folk i övriga husen tvättar med för tvättmedel etc utan vi behöver tvätta hennes kläder i lägenheten = extra elkostnader som vi kanske inte skulle haft annars.

Och lite medlemsavgifter, typ Astma- & allergiförbundet

Det var väl de saker som jag yrkade senast och som jag väntar på beslut om, men enligt förslaget så godkändes allt jag yrkade på.
  • Snutten

När vi sökte nytt vb fick vi inte godkänt merkostnad för mjölkfritt osv trots att jag hade baserat den på KoV rekomendation. Och vi hade ett vad jag anser väldigt omfattande läkarintyg. Suck! Nu har vi ju sedan ett par veckor överklagat till länsrätten. Jag har inte fått något papper eller så på att de har fått min överklagan. Får man det?

Svar på tråden Allergitråden