• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Nu kommer antagligen en jätte dum fråga men kan man få pricktest även som vuxen..och vart vänder jag mig då!?
    De sista 10 åren har jag haft eksem som kommer och går( väldigt sällan jag är helt eksemfri)! Ja har liksom vant mig dem och inte brytt mig om dem särskilt mycket. Fick förklarat för mig att jag bara har känslig hy och köpte väl det resonemanget antar jag!
    Men nu när dotterns allergier dök upp fick det mig att fundera på mina egna. Och nu ikväll dök de upp igen och det enda jag kan komma på att jag ätit idag som jag inte ätit de senaste dagarna är ägg. Så nu är hela min underarm+ bägge armhålorna+ ljumskarna fulla med röda prickar som kliar hemskt!
    Kanske vore en idé att ta reda på varför de kommer ?! Jag mår ju egentligen inte dåligt eller så men visst irriterar det när det kliar så hemskt!

• Söta Nasse

min stora son verkar vara allergisk mot hunden som vi köpte för 3 veckor sedan. Hans eksem blir värre och värre och har till och med börjat ge honom en fruktansvärd klåda.
    Han är även mer gnällig och arg av nån anledning, men det är ju jobbigt med klåda så det kan man kanske förstå.

Så nu har jag läst på en massa om hundallergi och tydligen ska man inte ens ha hund om man är allergisk mot katt som minsta sonen är. Minsta sonen fick eksem och andningsbesvär.

suck.. ska de vara allergiska mot allt? Kommer ju aldrig kunna ha djur igen {#lang_emotions_frown}
    och så måste vi göra oss av med vår underbart chihuahua som vi lärt så mycket skoj och som håller mig sällskap på dagarna.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-19 22:06:11 följande:
    Nu kommer antagligen en jätte dum fråga men kan man få pricktest även som vuxen..och vart vänder jag mig då!? De sista 10 åren har jag haft eksem som kommer och går( väldigt sällan jag är helt eksemfri)! Ja har liksom vant mig dem och inte brytt mig om dem särskilt mycket. Fick förklarat för mig att jag bara har känslig hy och köpte väl det resonemanget antar jag! Men nu när dotterns allergier dök upp fick det mig att fundera på mina egna. Och nu ikväll dök de upp igen och det enda jag kan komma på att jag ätit idag som jag inte ätit de senaste dagarna är ägg. Så nu är hela min underarm+ bägge armhålorna+ ljumskarna fulla med röda prickar som kliar hemskt! Kanske vore en idé att ta reda på varför de kommer ?! Jag mår ju egentligen inte dåligt eller så men visst irriterar det när det kliar så hemskt!
    Ja, men här tog de RAST (Blodprov) istället. Jag hade ju jätte mycket klåda innan jag fick min glutendiagnos och då kollade de även allergier.
    Men det låter ju som att du har hittat vad du inte tål själv. Men ring och hör!
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-04-20 10:30:50 följande:
    min stora son verkar vara allergisk mot hunden som vi köpte för 3 veckor sedan. Hans eksem blir värre och värre och har till och med börjat ge honom en fruktansvärd klåda. Han är även mer gnällig och arg av nån anledning, men det är ju jobbigt med klåda så det kan man kanske förstå. Så nu har jag läst på en massa om hundallergi och tydligen ska man inte ens ha hund om man är allergisk mot katt som minsta sonen är. Minsta sonen fick eksem och andningsbesvär. suck.. ska de vara allergiska mot allt? Kommer ju aldrig kunna ha djur igen och så måste vi göra oss av med vår underbart chihuahua som vi lärt så mycket skoj och som håller mig sällskap på dagarna.
    Åh, vad trist!
    Mitt enda tips är att gå till läkaren och kolla så att det verkligen är hunden (kan ju vara pollen, gräs ja, mycket annat som cirkulerar i luften nu, även om det tyvärr låter troligt med hunden.) Ni har inte ändrat hans matvanor på annat sätt? Mediciner mm?
    Försöker leta efter nålen i höt, men min dotter reagerade med klåda av sorbitol, i hennes fall fanns det i kalktabletterna samt i Tavegyl/aerius som hon fick. Vi trodde hon var allergisk mot hund ett tag (mina föräldrar hade hund och hon visade ytterst lite på RAST) och det blev värre varje gång hon var hos dem och hälsade på. Men då fick hon också aerius.
    Tillsist så kom vi på att det vara medicinen som gav henne klådan. Idag gosar hon hej vilt med våra katter och andras hundar utan några som helst problem.

Kolla ögonen, får han rinnande röda ögon om han gosat med hunden? Typ ta på hunden och sen i ögat. Min dotter fick inte det och det var det som gjorde att vi tvivlade på att det faktiskt var hunden.

Sen är även min fundering om vad ni ger hunden för mat, om det är något där i han inte tål, om han nu är vid maten. För vi har katt hemma och barnen hjälper ju mer än gärna till att ge mat till katten och när vi letade så var det ägg och annat som barnen inte tålde i många foder. Men vi hittade tillsist som de tålde.

Det finns både hundraser och kattraser som inte är lika allergena, men det beror ju på hur  allergisk man är också. Lite sent nu också kanske...
  • Söta Nasse

det enda som är nytt är hunden och sonen rör inte hundens mat.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-04-20 11:01:29 följande:
    det enda som är nytt är hunden och sonen rör inte hundens mat.
    Vad är det din son är allergisk mot i matväg?
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-04-19 21:40:49 följande:
    Ja, jag har fått allt som jag yrkat godkänt fullt ut när det handlar om merkostnader, både förra gången och enligt förslaget till beslut även denna gång. Mediciner & salvor på recept upp till högkostnadsbeloppet Allt jag yrkat i specialkost -kostnader för mjölkfri kost enligt KoV, risdryck, kokosmjölk, "yoghurt" etc efter faktiskt behov. Gjorde en grov uppskattning av mängden/år och avrundade uppåt och la in en brasklapp att det var en ungefärlig uppskattning av mängden som var avrundad uppåt, men i de fall den beräknade mängden inte går åt så äts den beräknade merkostnaden med god marginal upp av övriga fördyrande produkter som krävs vid sidan av KoV:s beräkning för mjölkfri kost. Drog ju en kopia på matsedeln för KoV:s matkorgsmeny för 4 veckor som var anpassad för mjölkfri kost och sen markerade jag med överstrykningspenna i två olika färger - ena färgen för sånt som inte kunde ingå eftersom hon inte tål de sakerna utöver mjölk och den andra färgen för sånt som kunde ingå med specialval av produkter som oftast är dyrare (ekologiska, tillsatsfria, rena råvaror istället för halvfabrikat som KoV räknat med etc). Inte mycket som var ofärgat i det dokumentet när jag var klar kan jag säga. Sen reagerar hon på kontakt med gräs och pollen så det blir nya klädombyten efter att ha varit ute under delar av året, så yrkade på merkostnad för lite extra klädombyten och kläder som blir kletiga av feta salvor och därför behövs fler och måste tvättas oftare sen även till följd av fler klädombyten per dag då så blir det extra tvätt. Och att kläder tvättas oftare även om de inte är smutsiga utan bara gräs/pollen så slits de mer än om de tvättats mer sällan. Och även om vi bor i lägenhet och har "gratis tvättstuga" så funkar det inte att tvätta dotterns kläder där pga vad annat folk i övriga husen tvättar med för tvättmedel etc utan vi behöver tvätta hennes kläder i lägenheten = extra elkostnader som vi kanske inte skulle haft annars. Och lite medlemsavgifter, typ Astma- & allergiförbundet Det var väl de saker som jag yrkade senast och som jag väntar på beslut om, men enligt förslaget så godkändes allt jag yrkade på.
    Vi har fått igenom faktiskt ksotande för mjölk och även medlemskap men inget annat pga läkarens kortfattade skirvelse. Å andra sidan är det väl snudd på omöjligt att komma upp i 18 000 fast jag har två allergiska barn. (Tre men ett av dem äter bara smakisar). Så det kan väl kvitta vad man får med om man bara kommer över 7 700 kr. Trist att det är så oerhört olika hur de gör på FK dock.
  • JPL
    Snutten skrev 2010-04-19 21:58:30 följande:
    När vi sökte nytt vb fick vi inte godkänt merkostnad för mjölkfritt osv trots att jag hade baserat den på KoV rekomendation. Och vi hade ett vad jag anser väldigt omfattande läkarintyg. Suck! Nu har vi ju sedan ett par veckor överklagat till länsrätten. Jag har inte fått något papper eller så på att de har fått min överklagan. Får man det?
    Ja det får man men jag fick också vänta så länge att jag började undra om de fått mina papper. Det sänds ut när en handläggare är utsedd för ärendet.
  • JPL

Jag är själv svårt hundallergisk och har varit det sedan bebistiden. Mina barn har nu börjat att bli rödflammiga över kroppen, efter att vi fått nya vänner som har hund, så jag tog upp det med läkaren. Han sa väldigt bestämt att man inte får hudsymtom av pälsdjur. Så jag vill väldigt bestämt hävda motsatsen. Jag hade bara hudbesvär som liten. Först över hela kroppen, sedan som klassiska böjveckseksem. Någon gång i mellanstadiet kom täppt näsa och i tonåren klassiska symtom som kliande ögon och täppt näsa. Men min näsa rinner typ aldrig av allergi. Vet inte om det är jag som är extrem men i vilket fall tycks det finnas en villfarelse kring eksem och pälsdjursallergi.

Är det verkligen så ovanligt att reagera med huden på pälsdjur?

• Kavat

Ja, det är helt sjukt kasst vad olika de godkänner. Vi fick t.ex inte godkänt risdryck, men fick schablonen för mjölkfritt, som ju är betydligt lägre.

Dock fick vi Locobase Repair godkänt, men det var tvunget att det stod med på läkarintyget, att vi behövde använda den.

Svar på tråden Allergitråden