• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie

Hej tjejjer!
    Vet ni vad? Jag är gravid! {#lang_emotions_gravid}

Med tanke på de tre andra allergikerna så funderar jag på det där med lactobaciller under graviditeten.
    Är det nån av er som har tips, råd, länkar mm?

*kram*

PS. Max mår "bra" - dvs klarar sig med medicinerna så länge alla sköter sig. Inga svåra jobbiga allergiincidenter - de fick sg nog en tankeställare på dagis sist

PS 2. Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter.

Kram igen!

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp i magen! ~
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-04-20 14:05:24 följande:
    Hej tjejjer! Vet ni vad? Jag är gravid! Med tanke på de tre andra allergikerna så funderar jag på det där med lactobaciller under graviditeten. Är det nån av er som har tips, råd, länkar mm? *kram* PS. Max mår "bra" - dvs klarar sig med medicinerna så länge alla sköter sig. Inga svåra jobbiga allergiincidenter - de fick sg nog en tankeställare på dagis sist PS 2. Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter. Kram igen!
    GRATTIS!!! {#lang_emotions_gravid} {#lang_emotions_sunny}
    Vad roligt!

Ja, du, jag står inför samma och frågade i början, men har inte riktigt fått tummen ur att följa slaviskt och köpa in något. Jag försöker dock få i mig Verums youghurt med lactobasillusker var och varannan dag. Det finns ju en massa olika sådana där bakterier och jag vet ärligt talat inte om det spelar någon roll vilken sort som äts, bara att det äts. Men jag VET alltså inte, tror inte vi kom fram till något helt säkert när det diskuterades sist heller.

Annars så äter jag lite allt möjligt i vitaminform sedan innan då jag var så kass Folsyra är väl det viktiga att stoppa i sig liksom omega3 sägs vara bra.
  • Helle76

Mamsie: Grattis.

Hur länge kan magen var i olag efter att ha fått i sig något man reagerat mot? Thilde är fortfarande lös efter att ha ätit sempers välling i lördags.
  • xanni
     Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter. Kram igen!
    Hej i tråden! Såg att Mamsie annonserat min förmodliga ankomst Jo, sonen, nu 3 ½ månad har prickar i ansikte och hårbotten och torra ben, så jag förmodar att det är en reaktion på något. Inte konstigt med tanke på att jag och sambon bägge är allergiker, jag har astma och dottern på två år har förkylningsastma och lite atopisk hud. Men vi är helt nya på det här med födoämnesallergi i så späd ålder.

Återkommer, ska bara snurra runt lite i tråden och läsa på lite!
  • Söta Nasse

tydligen är det vanligt att barn får eksem vid allergi oavsett vilken allergi det är.

Sonen är allergisk mot mjölkprotein, men inte akutallergisk längre.

Läs på locobase, har för mig att det är mjölk i den? och vi som inte fattade varför vi inte blev av med eksemen. Så fort vi bytte salva försvann de.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • JPL
    Hej tjejjer! Vet ni vad? Jag är gravid! Med tanke på de tre andra allergikerna så funderar jag på det där med lactobaciller under graviditeten. Är det nån av er som har tips, råd, länkar mm? *kram* PS. Max mår "bra" - dvs klarar sig med medicinerna så länge alla sköter sig. Inga svåra jobbiga allergiincidenter - de fick sg nog en tankeställare på dagis sist PS 2. Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter. Kram igen!
    Jag har ätit lactobaciller under alla mina graviditeter och amningar och barnen är allergiska ändå, så det är inget "vaccin". Därmed inte sagt att det är meningslöst för det kunde ju varit värre utan. Lactobaciller är förövrigt alltid bra att få i sig.

Lactobaciller fäster olika bra i olika delar av tarmen pga olika pH så man bör ta ett preparat med flera olika stammar. Jag har förutsatt att de som kobinerat har gjort det på ett vettigt avvägt sätt. Just nu äter jag Lactiplus:
    www.vitaminvaruhuset.se/shop/
  • Tibell
    Söta Nasse skrev 2010-04-20 15:24:53 följande:
    tydligen är det vanligt att barn får eksem vid allergi oavsett vilken allergi det är.Sonen är allergisk mot mjölkprotein, men inte akutallergisk längre.Läs på locobase, har för mig att det är mjölk i den? och vi som inte fattade varför vi inte blev av med eksemen. Så fort vi bytte salva försvann de.
    Nä locobase innehåller väl ingen mjölk?! Vi är flera här som använder den till våra mjölkallergiker heller. Kanske miniderm du tänker på?! Vet iofs inte om det är mjölk i den men dotterns eksem blev riktigt fula pga av den!

Åhh så sur jag är på apoteket just nu!
    Min man var och lämnade in receptet på althera förra onsdagen. De bad honom komma tillbaka på fredagen. När han kommer har de endast fått 1 burk men ber honom återkomma på måndag ( igår ) och hämta resten. Tur var att vi redan hade 1½ burk kvar. När han kommer dit idag så har de endast fått 2 burkar till?!?!?! Vad sysslar de med. Och de kunde inte svara på när resten kommer. Hoppas verkligen att det räcker tills dess....annars får väl tösen svälta *suck*
  • Söta Nasse

den innehåller ju mjölksyra som andra ingrediens. Det fungerar väl inte om man är allergisk mot mjölk? Fungerar inte på sonen i alla fall. Det som fungerar bäst är att smörja in honom med babyolja efter varje dusch och då rikligt.

Miniderm har vi inte använt oss av alls.

finns det mjölkfria barnmatsburkar också? lilla sonen åt aldrig burkmat.

• EL I

mamsie: grattis vad roligt!! hoppas allt går bra!

söta nasse: nä ingen mjölk i locobase. nästan alla här använder den till sina mjölkallergiska barn!

ni som har barn med eksem som INTE är kontaktallergiska. Måste ni alltid smörja för att hålla eksemen i skick eller är det så att när ni väl "smörjt bort dem" är de borta då tills de t ex får i sig nåt de inte tål??

• Söta Nasse

om vi har tur kan de försvinna på sommaren. åker vi utomlands är de helt borta, pga deras luftfuktighet

Svar på tråden Allergitråden