Allergitråden
Återkommer, ska bara snurra runt lite i tråden och läsa på lite!
Hej!
Dags för lapptest i morgon för vår sexmånaders pojke. Jag tänkte att de skulle kolla mjölk, ägg, soja, vete, och råg. Borde vi kolla för något mer? Jag är själv björkpollen/stenfrukt/gråbosallergiker och allt vad där hör till och kanhända ska vi testa för något relaterat till det också?
Vi gjorde pricktest för en månad sedan ca och då visade det endast för råg, inte för mjölk och ägg som jag eliminerat ur kosten (med gott resultat; eksemet visar sig numera sällan). Pojken helammas igen efter ett smakisförsök för två månader sedan, då det serverades potatis, palsternacka, banan, päron och mjölkfri risgröt och eksemet blossade upp på nytt. Slutade med smakisar och började helamma igen efter 4-5 dagar.
Nån som har något mer till morgondagens lapptest att föreslå?
Har tagit bort lapptestet från sonen nu. Ryggen är än så länge väldigt röd men det ser ut som om han reagerat på både havre, vete och majs (små prickar) men vi får väl se imorgon när det är dags att läsa av. Dock är jag lite osäker på om vi gjort helt riktigt, när vi tog bort lapparna gick det att blåsa bort mjölet och såväl havren som majsen var snustorr - ska det vara så?
Miralicia, vilken klippa du är! Din blogg för mig som allerginybörjare är obetalbar! Ska kika in och kolla listan i din blogg.
Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader! Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp - som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?
Kan en veteallergiker äta/dricka produkter produkter som innehåller hydrolyserat vete? Hittade en mjölkfri sort med just sånt vete i i affären (märke Enago).
Letar välling till sonen, dax att börja äta nu, 8½ månad... Ja, även gröt då, fast helst inte Sinlac
Hänger i den här tråden då lillgrabben är multiallergisk, jag har skrivit lite då och då.
Min fråga - jag undrar om ni kan tipsa mig om vad jag ska välja för livsmedel när jag ska göra eget lapptest och när jag ska testa mat med bl a guarkärnmjäl och sojalecitin? Jag vill testa dem var för sig, då grabben haft kraftiga kräkreaktioner när han ätit bl a kex med båda beståndsdelarna i.
Vill även testa för tomat, vilken form ska man välja? Tomatpuré?
Vi gjorde lapptest för ett år sedan, då grabben var 6 månader. Mjölk, ägg, ärtprotein, vete, råg, lite reaktion på soja blev resultatet. Vi vill göra om delar av testet och se om utvecklats i någon riktning, så vi har en hum om vad vi ska testa fram till dagisstarten i augusti . Har ni några tankar om detta? Något vi ska tänka på?