• xanni

Allergitråden

Mamsie skrev 2010-04-20 14:05:24 följande:
     Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter. Kram igen!
    Hej i tråden! Såg att Mamsie annonserat min förmodliga ankomst Jo, sonen, nu 3 ½ månad har prickar i ansikte och hårbotten och torra ben, så jag förmodar att det är en reaktion på något. Inte konstigt med tanke på att jag och sambon bägge är allergiker, jag har astma och dottern på två år har förkylningsastma och lite atopisk hud. Men vi är helt nya på det här med födoämnesallergi i så späd ålder.

Återkommer, ska bara snurra runt lite i tråden och läsa på lite!
  • xanni

Hej!

Dags för lapptest i morgon för vår sexmånaders pojke. Jag tänkte att de skulle kolla mjölk, ägg, soja, vete, och råg. Borde vi kolla för något mer? Jag är  själv björkpollen/stenfrukt/gråbosallergiker och allt vad där hör till och kanhända ska vi testa för något relaterat till det också?

Vi gjorde pricktest för en månad sedan ca och då visade det endast för råg, inte för mjölk och ägg som jag eliminerat ur kosten (med gott resultat; eksemet visar sig numera sällan). Pojken helammas igen efter ett smakisförsök för två månader sedan, då det serverades potatis, palsternacka, banan, päron och mjölkfri risgröt och eksemet blossade upp på nytt. Slutade med smakisar och började helamma igen efter 4-5 dagar.

Nån som har något mer till morgondagens lapptest att föreslå?

• xanni
    Kavat skrev 2010-07-15 16:42:48 följande:
    Hej!
    Havre bör kollas. Mjölk, soja, vete, havre, råg och på vissa ställen ägg är det som de brukar kolla. Men det brukar vara förberett när man kommer så har de inte förberett så är frågan om de sätter det du säger på plats. Ring och hör med dem!
    Men jag tycker ju att de borde sätta havre per automatik när de sätter vete och råg.
    Lycka till!
    Vi fick testa det mesta vi ville! Dvs, alla åtta koppar var fulla på testet.
    Reaktion på:
    mjölk+
    ägg+
    vete+
    ärta ++

Ingen mätbar reaktion på återstående soja, havre eller majs.

Jag tänkte själv lapptesta lite frukter; banan, päron, aprikos och katrinplommon för att se vad han ska få svälja ned majsgröt/ risgröt med.

Toppentråd det här med en massa tips och trix och som gör att man ibland inte behöver uppfinna hjulet igen!
  • xanni
    Mamsie skrev 2010-07-23 20:37:10 följande:
    xanni,
    Får du ihop det med maten?
    Det är ju en hel del som ni ska utesluta nu, och det blir inte bättre av att livsmedelsproducenterna kan "gömma" ämnen, tex så kan glukossirap göras av antingen majs eller vete!

Hojta bara om du funderar på nåt - antingen här i tråden eller stör i inboxen
    Mamsie, helammar fortfarande men ska börja fundera till helgen tänkte jag. Vi har dock lite strul i familjen som tar energi, svärfar är jättesjuk och kommer tyvärr att kila vidare snart.

Tänker nog försöka lapptesta en del själv innan det ges till grabben, han är ju - vad jag märkt - långsamt reagerande och då blir det ju lite svårt med tolkningen av reaktionen, det tar ju lite tid innan reaktionen dyker upp...

Men var så säker Mamsie (och ni andra!   ),  I'll be back! Cool
  • xanni
    Kavat skrev 2010-07-23 20:56:18 följande:
    .
    Beklagar svärfar.
    Tack K Kavat... {#emotions_dlg.flower}
  • xanni
    korfu08 skrev 2010-07-23 21:36:08 följande:
    Jag har fått reda på att jag har astma, så jag har fått astmamedicin och äntligen började min sex veckors långa hosta att ge med sig. Hoppas att det  inte försvårar om man skall göra provrörsbefruktning, vilket vi måste för att få ett syskon till vår dotter.

Nån som  vet
    Kanske inte helt rätt tråd att besvara detta i, det finns särskilda astmatrådar! Men jag kan bara ge dig min story, jag har två lyckade IVF-graviditeter bakom mig och jag har astma med daglig medicinering. Utan min astmamedicin funkar jag inte helt enkelt, och det fanns inga restriktioner för att inte ta medicin mot  "vanlig" astma. Kortisonets verkan på lungorna räknas som så lokal på vanöiga astmapreparat att man oftast gör mer skada än nytta om man inte tar dem. Kolla med din läkare.
  • xanni
    ViFrånLandet skrev 2010-08-01 16:08:17 följande:

Har tagit bort lapptestet från sonen nu. Ryggen är än så länge väldigt röd men det ser ut som om han reagerat på både havre, vete och majs (små prickar) men vi får väl se imorgon när det är dags att läsa av. Dock är jag lite osäker på om vi gjort helt riktigt, när vi tog bort lapparna gick det att blåsa bort mjölet och såväl havren som majsen var snustorr - ska det vara så?

Puffar lite för denna fråga!

Vi har också gjort eget lapptest som när vi tog bort det var helt torrt. Ska man sätta tejp som gör att det inte "dunstar", eller spelar det ingen roll?
  • xanni

Miralicia, vilken klippa du är! Din blogg för mig som allerginybörjare är obetalbar! Ska kika in och kolla listan i din blogg. {#emotions_dlg.flower}

• xanni

Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
    Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader!Skrikandes Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp -  som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?

• xanni

Kan en veteallergiker äta/dricka produkter produkter som innehåller hydrolyserat vete? Hittade en mjölkfri sort med just sånt vete i i affären (märke Enago).
    Letar välling till sonen, dax att börja äta nu, 8½ månad... Ja, även gröt då, fast helst inte SinlacKräks

• xanni
    K Kavat, har du beskrivning på hur du gjorde er välling på risdryck, majsmjöl, banan och olja? Vill gärna testa till sonen!
  • xanni

Hänger i den här tråden då lillgrabben är multiallergisk, jag har skrivit lite då och då.

Min fråga - jag undrar om ni kan tipsa mig om vad jag ska välja för livsmedel när jag ska göra eget lapptest och när jag ska testa mat med bl a guarkärnmjäl och sojalecitin? Jag vill testa dem var för sig, då grabben haft kraftiga kräkreaktioner när han ätit bl a kex  med båda beståndsdelarna i.
    Vill även testa för tomat, vilken form ska man välja? Tomatpuré?

Vi gjorde lapptest för ett år sedan, då grabben var 6 månader. Mjölk, ägg, ärtprotein, vete, råg, lite reaktion på soja blev resultatet. Vi vill göra om delar av testet och se om utvecklats i någon riktning, så vi har en hum om vad vi ska testa fram till dagisstarten i augusti . Har ni några tankar om detta? Något vi ska tänka på?

Svar på tråden Allergitråden