• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-04-21 20:05:09 följande:
    Bjuder tråden på kardemummabullar (dock ej Angel, C och W, för det är bovete i... )Mums vad gott det är!
    Ha ha ha ha förgiftar du alla nu??? Nej hua jag betackar mig
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 19:45:07 följande:
    jag har nog missat, men vad läser du till? klart du ska fråga det, det kan ju vara väldigt intressant du som har så otroligt mkt kunskap redan.
    sjuksyrra
    Började om med att plugga igen istället för att fortsätta gå arbetslös, är på termin två just nu.

(Jag har läst ca 5-6 år med inriktning främst på samhälls- & beteendevetenskap samt lite internationellt inriktade småkurser på universitetet tidigare, så räknar man poängmässigt så har jag i nuläget ungefär lika många eller kanske tom fler högskolepoäng än de vub-ssk som vi har som lärare. Så jag har lite svårt att inte vara lite ifrågasättande till hur saker och ting presenteras och läggs upp. Har ju lite att jämföra med så tillskillnad från sådär halva klassen som tog studenten juni -09.

Sen uppblandat med lite allmänt medicinintresse så att jag innan allt det här med allergier drog igång så jag fick läsa in mig på det hade väl medicinkunskaper en bra bit över genomsnittssvensken. Och att ovanpå det har jag fått syssla med en hel del djursjukvård av då främst hästar tidigare. Har jobbat i ett par rätt stora stall tidigare där det i perioder har varit närmare 100 hästar per ställe, och med det antalet blir det snudd på dagligen nån ting med nån och där jag fått sköta så gott som all sjukvård som gjorts på "hemmaplan" med penicillininjektioner, sårvård och då inte med några "patienter" som kan råka skrika aj om det gör ont eller inte vill samarbeta utan snarast 500 kg eller mer som man riskerar bli nertrampad av .{#lang_emotions_wink}

Så med det sammantaget är det lite irriterande när man emellanåt får höra av vissa typ "termin två, ja då är ni alldeles färska" och sen agerar som om man är totalt okunnig och absolut inte kan nån ting eftersom man "bara" är på termin två utan att det nog är bäst att man bara står bredvid och tittar på för det här blir för avancerat för dig, medan när VC-praktik låg på termin 5 innan så är studenterna faktiskt snudd på självgående {#lang_emotions_undecided}
    Min huvudhandledare och de allra flesta är absolut inte så, men man märker av en sån inställning som glimtar igenom nån gång emellanåt hos vissa vilket är lite tråkigt - att man blir betraktad som okunnig eftersom man "bara är på termin två" och inte har jobbat som usk tidigare, när de inte har en aning om vad man har för bakgrund.

Ja, ja, totalt OT i tråden egentligen {#lang_emotions_wink}  )
  • Stolt mamma till två

Hej, hej hoppar in i denna tråd och hoppas på lite tips. Har en son på 14 månader, som har eksem och får div reaktioner som visar sig genom utslag. Jag kan inte svara på vad det är han reagerar på, då det känns som att ibland går det bra, andra gånger inte. Vi har fått en läkartid för provtagning. Min fråga är att nu efter hans magsjuka så får han dessa små små prickar trots att maten han fått fungerat helt utan problem före magsjukan. Vad kan det ha för orsak att hanreagerar nu ?

• EL I

miralicia: ja då kommer du bli en lysande ssk så mkt som du kan
    När jag har studenter så tar jag alltid reda på vad de har för bakgrund så jag vet vart jag ska lägga nivån, idioti att bara gå på vilken termin man går!!!
    Du får stå på dig! Kul att "känna" någon som kan så mkt om ALLT känns det som

Skulle baka bröd i dag men fallerade totalt haha så jag får göra nytt försök i morgon

• Cs mamma

Inser nu när jag tittat på Leila bakar att det är tur att jag inte har någon som helst längtan till USA. Varken jag eller C skulle kunna äta någon form av bakverk på ett "diner". Ibland funderar jag på hur en "stjärnkock" som typ Leila skulle klara av att baka något som våra barn kan äta... Jag har skickat ett antal förfrågan om dom inte kunde göra ett allergitema "utan allt" eller "baka på en spik" eller dyl om inte för att vidga folks vyer men det verkar inte som dom tror det är säljande, kanske om fler mailbomba så

Jag måste försöka hitta bra alternativ till
    vispgrädde
    kondenserad mjölk
    ägg (ej linfrö, bakpulver, no egg el loprofin... funderar över husk men det fyller inte alla behov)
    creme fraiche
    kesella (även om det funkar hyffsat med min pamagröt)

Dela med er med era superprodukter som man aaaaaaaaaaaaaldrig kunnat tänka på

Ps: Utan ägg, soja, sojasläkt, baljväxter, mjölk, spannmål, bovete för att nämna dom som jag tror kan komma på tal

• Miralicia
    EL I skrev 2010-04-21 20:58:41 följande:
    miralicia: ja då kommer du bli en lysande ssk så mkt som du kan När jag har studenter så tar jag alltid reda på vad de har för bakgrund så jag vet vart jag ska lägga nivån, idioti att bara gå på vilken termin man går!!! Du får stå på dig! Kul att "känna" någon som kan så mkt om ALLT känns det som Skulle baka bröd i dag men fallerade totalt haha så jag får göra nytt försök i morgon
    Jag har bara varit där två dagar än, varav att jag "skuggade" en av läkarna en stor del av en av dessa dagar (jätteintressant och kul).
    Så tio (arbets)dagar återstår av den här praktikperioden, så det kan väl hända en del framöver när man har hunnit få lite bättre koll på stället och komma in lite mera i hur saker fungerar just där.
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-04-21 21:36:22 följande:
    Inser nu när jag tittat på Leila bakar att det är tur att jag inte har någon som helst längtan till USA. Varken jag eller C skulle kunna äta någon form av bakverk på ett "diner". Ibland funderar jag på hur en "stjärnkock" som typ Leila skulle klara av att baka något som våra barn kan äta... Jag har skickat ett antal förfrågan om dom inte kunde göra ett allergitema "utan allt" eller "baka på en spik" eller dyl om inte för att vidga folks vyer men det verkar inte som dom tror det är säljande, kanske om fler mailbomba så Jag måste försöka hitta bra alternativ till vispgrädde kondenserad mjölk ägg (ej linfrö, bakpulver, no egg el loprofin... funderar över husk men det fyller inte alla behov) creme fraiche kesella (även om det funkar hyffsat med min pamagröt) Dela med er med era superprodukter som man aaaaaaaaaaaaaldrig kunnat tänka på Ps: Utan ägg, soja, sojasläkt, baljväxter, mjölk, spannmål, bovete för att nämna dom som jag tror kan komma på tal
    Jag skickade ett mail till Daniel Roos (chefskonditor på Operakällaren) via hans blogg om att det skulle vara kul att se vad "ett proffs" skulle kunna åstakomma i dessertväg utifrån våra förutsättningar (och som inte var någon form av fruktsallad) för ett antal månader sen (nån gång i höstas) - jag fick inget svar på det {#lang_emotions_dreamer}
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-21 22:00:07 följande:
    Jag skickade ett mail till Daniel Roos (chefskonditor på Operakällaren) via hans blogg om att det skulle vara kul att se vad "ett proffs" skulle kunna åstakomma i dessertväg utifrån våra förutsättningar (och som inte var någon form av fruktsallad) för ett antal månader sen (nån gång i höstas) - jag fick inget svar på det
    Har för mig att jag då efterfrågade något recept på något som var utan mjölk, ägg, soja, baljväxter/baljväxttillsatser, alla sädesslag, nötter, jordnötter, jordgubbar, citrus och vanilj {#lang_emotions_wink}
  • Snutten
    Miralicia skrev 2010-04-21 22:02:50 följande:
    Har för mig att jag då efterfrågade något recept på något som var utan mjölk, ägg, soja, baljväxter/baljväxttillsatser, alla sädesslag, nötter, jordnötter, jordgubbar, citrus och vanilj
    Steinbrenner har/hade en tårta som var utan väldigt mycket. Botten var bakad på kokos har jag för mig. Siri kunde äta den men jag kommer inte ihåg om det var några sädesslag i den.
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-04-21 22:47:53 följande:
    Steinbrenner har/hade en tårta som var utan väldigt mycket. Botten var bakad på kokos har jag för mig. Siri kunde äta den men jag kommer inte ihåg om det var några sädesslag i den.
    Det var inte så värst mycket att jag direkt var ute efter något att köpa/laga till själv, utan att det skulle vara intressant att se vad ett proffs skulle kunna åstadkomma i riktig "lyxdessertväg" utifrån de förutsättningarna jag räknade upp.

Om han inte skulle kunna försöka få till något liknade det han visar i sin blogg toproos.blogspot.com/  men som är utan allting och visa upp
Svar på tråden Allergitråden