• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-04-22 18:59:09 följande:
    Idag har vi varit och luktat på fisk. Det gick bra, alltså ingen luftburen allergi. Däremot vågade de inte låta henne testa att äta eftersom hon var skruttig i astman och pollensymtom då vi har tagit bort medicinerna och det är en del pollen i luften. Känns iallafall skönt att hon inte är så superkänslig.
    {#lang_emotions_sunny} Vad skönt! Hoppas hon nu fort blir bättre med medicinering!
  • EL I
    Snutten skrev 2010-04-22 18:59:09 följande:
    Idag har vi varit och luktat på fisk. Det gick bra, alltså ingen luftburen allergi. Däremot vågade de inte låta henne testa att äta eftersom hon var skruttig i astman och pollensymtom då vi har tagit bort medicinerna och det är en del pollen i luften. Känns iallafall skönt att hon inte är så superkänslig.
    åh vad skönt!!!!! så kan ni andas ut lite grann i alla fall. underlättar ju en hel del att ma kan vara i samma rum som nån som äter fisk även om man inte kan äta det själv men håller tummarna att hon tål att äta det också!

Varför trodde de att hon reagerade förut då? pga astman eller?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 19:00:17 följande:
    Nu har jag sökt lite på varför barn kan få röda kinder, kom fram till detta * atopisk eksem * Råkat slarva med smörjning * kyla * allergi * nya tänder Håller med K Kavat. Känns helt klart som en reaktion på havren. Eller äpple om du nu misstänker det. Hoppas natten går relativt bra i allafall..ska hålla tummarna!!!!
    ja de röda kinderna kan man ju ändå leva med även om jag inte kan påstå att jag tycker det ser så roligt ut men med kinderna kommer ju även kinkigheten

äpple har han ätit även nrä ha varit fin och inte blivit nåt men det jag tror är att äpple kanske gör det sämre när han redan HAR röda kinder.
  • Tibell

ELI: Varför vill du inte göra patchtest på honom ?! Hade du fått svar där hade du ju kunnat visa både dietisten och läkaren,, så slipper ni provocera mer och så vet ni säkert själva!!

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 19:11:38 följande:
    ELI: Varför vill du inte göra patchtest på honom ?! Hade du fått svar där hade du ju kunnat visa både dietisten och läkaren,, så slipper ni provocera mer och så vet ni säkert själva!!
    jag hade ju tänkt få ett gjort i linköping men de ville ju inte ta emot honom...så har det bara inte blivit av, tycker det verkar svårt att göra själv. Finns så mkt man kan tolka in i det när man gör det själv, mest av den anledingen...får se om jag kanske gör det
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-22 19:17:29 följande:
    jag hade ju tänkt få ett gjort i linköping men de ville ju inte ta emot honom...så har det bara inte blivit av, tycker det verkar svårt att göra själv. Finns så mkt man kan tolka in i det när man gör det själv, mest av den anledingen...får se om jag kanske gör det
    Jo det där med att tolka fel känner jag igen =) Du och jag är ju rätt lika på det där. Hittar 7 miljoner andra anledningar istället för att se sanningen.
    Många har ju tolkat dotterns pacthtest på vete positivt men ändå tvekar jag. Och då satt ju ändå eksemen efter vetet kvar i mer än 10 dagar..trots smörjning av mildison!

Men om du gör ett själv och får positivt på vete/havre ( vi här kan hjälpa dig att tolka ) och dessutom har de röda kinderna+kinkigheten med dig i bagaget kan ju inte ens läkaren blunda längre..hur dum han eller hon än är ;)
  • JPL
    Tibell skrev 2010-04-22 19:11:38 följande:
    Fast oavsett vilket test man gör så kan det vara både falskt positivt och falskt negativt. Man måste alltså ändå eliminera och provocera. Nyttan med tester är alltså störst om man inte har någon aning om vilket ämne som orsakar problemet. Men däremot om det visar starkt på tex vete så blir väl den logiska konsekensen att man provocerar med det sist av alla misstänkta ämnen.
  • Kavat

EL I, man kan göra både prick och RAST på vete men även på havre. Men i de flesta fall så verkar det inte visa på de testerna om man har sädesslagsallergi. I alla fall om man ser till de som håller till här. Då är patchtest/lapptest det som oftare visat (dock inte på alla).

Precis som JPL skriver, det absolut bästa sättet att veta är att utesluta och provocera, det är ändå det man måste göra i slutändan för att vara säker.
    Dock kan ju test ge en bra vägledning eller som i vårat fall få läkaren att tro oss.

Vill du göra lapptest så kan du ju be läkaren skriva en remiss.

• Snutten

De trodde nog att andnöds reaktionen var en slump av något slag. De tog det verkligen på allvar iallafall och det kändes skönt. Hon fick nål innnan osv så det kändes väl förberett. Så i höst, när det inte är några pollen, så ska vi dit och äta fisk.

Kavat: ganska snart efter hon hade fått sin aerius blev hon bättre.

• Tibell
    K Kavat och JPL : Jo jag vet att det kan visa falskt posivit ( vi hoppas ju på att det gjort det på dottern ) men eftersom det redan visats via provocering med de inte är riktigt säkra så skulle ju kanske ett lapptest ge dem mer svar! Var lite så jag tänkte =)
Svar på tråden Allergitråden