• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Även jag skulle gissa att det är ett stopp och päronet tryckte på... min dotter har inte ätit päron förräns nu egentligen och då är hon över 3 år. Och med förstoppning kommer matvägran som ett brev på posten... så är det nog för både vuxna och barn

• Tibell

Fast hon bajsade ju i morse!? Det var ju inte hårt men hon fick kanske kämpa lite mer än vanligt. Men ut kom ju massa! Så det känns ju som att det inte borde finnas så mycket mer. Det var ju efter hon bajsat som hon fick päronet.
    Nu är hon dock lugnare...åt rätt så duktig också! Man märker dock att hon fortfarande har lite ont i magen. Dessutom har hon massa nya prickar igen..suck. Men det kankse man kan få om man skriker mycket =varm ?!

Nu tänker jag inte ge henne NÅGOT mer förutom ersättning. Känns som att hon får ont i magen av allt..dock inte så här hon som av päron. Hur länge kan barn äta enbart ersättning ?!

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-23 17:39:06 följande:
    Fast hon bajsade ju i morse!? Det var ju inte hårt men hon fick kanske kämpa lite mer än vanligt. Men ut kom ju massa! Så det känns ju som att det inte borde finnas så mycket mer. Det var ju efter hon bajsat som hon fick päronet. Nu är hon dock lugnare...åt rätt så duktig också! Man märker dock att hon fortfarande har lite ont i magen. Dessutom har hon massa nya prickar igen..suck. Men det kankse man kan få om man skriker mycket =varm ?! Nu tänker jag inte ge henne NÅGOT mer förutom ersättning. Känns som att hon får ont i magen av allt..dock inte så här hon som av päron. Hur länge kan barn äta enbart ersättning ?!
    Det finns ju bara som blir BARA ammade upp till ett år (o då lika med ersättning).
    Rekommendationerna nu är ju smakisar först vid 6 månader om inte barnet visar ett väldigt stort intresse. Det betyder ju alltså att man bara ska börja lite smått vid 6 månader och det kan ju dröja många månader innan de får i sig några mängder så känn ingen stress över maten. Så länge hon får i sig ersättning och går upp i vikt så klarar hon sig fint! Hon får ju i sig alla näringsämnen i ersättningen.

Apropå förstoppning så KAN hon vara förstoppad fast hon bajsade i dag. Såg det ut som det brukar göra?
    Min minsta son hade jag inte en aning om att han var förstoppad. Bajsade varje dag men inga jättelass men ändå så man tycker det borde vara ok. Han var så förtsoppad att läkaren kände en stor klump typ 2 cm upp och där ska det INTE vara nåt om man inte är förstoppad... så visst kan de vara förstoppade ändå. Kan ju t o m ha diarré fast de är förstoppade. Förstoppning är lite lurigt
  • Cs mamma

Älsklingen: Beror på vilken ersättning ni har... fast sen tillkommer självklart det sociala och psykiska men tex Neocate är en elementärersättning som är fullgod upp till 10år. Mao kan barnet leva på endast det utan näringsbrist... det hade jag oftast som mantra när det var kris och även idag om det blir en reaktion och hon inte äter på ett par veckor så är det bara att tanka ersättning/välling

• EL I

Jag var bara TVUNGEN att lägga in bilder på före och efter vetefritt på sonens  mage!! Skillnad eller vad säger ni?(inbillar mig inte va? ) visst LITE olika vinklar, har försökt fått samma men det är inte så lätt med en 16 månaders

Han mår bra igen. verkar ju funka med havremjölk i alla fall. peppar peppar... han sov hela natten, inga röda kinder. Det som var i går måste berott på nåt annat...kanske mkt tvättande? Han var också väldigt trött i går. Det händer mycket gällande hans språk nu så kanske en utvecklingsfas att han är så trött för han verkar må prima annars

• Kavat
    EL I skrev 2010-04-23 18:50:22 följande:
    Jag var bara TVUNGEN att lägga in bilder på före och efter vetefritt på sonens  mage!! Skillnad eller vad säger ni?(inbillar mig inte va? ) visst LITE olika vinklar, har försökt fått samma men det är inte så lätt med en 16 månaders Han mår bra igen. verkar ju funka med havremjölk i alla fall. peppar peppar... han sov hela natten, inga röda kinder. Det som var i går måste berott på nåt annat...kanske mkt tvättande? Han var också väldigt trött i går. Det händer mycket gällande hans språk nu så kanske en utvecklingsfas att han är så trött för han verkar må prima annars
    Oj, ja det var skillnad på mage!!!
    Ta det lugnt bara med havren!
  • EL I

Ja visst är det skillnad! helt sjukt!!!

Ja jag tar det lugnt. i dag har han  nog fått 1 dl uppdelat på 2 ggr bara o det är fortfarande solhavre. tänker inte stressa. det han hinner få i sig får han i sig. tänker säga som det är till dietisten när vi kommer dit. Han har visat sån känslighet så det kändes inte relevant att pressa honom med en massa havre, råg och korn!

• EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 19:09:33 följande:
    Eli jag får inte titta...
    aha har glömt dig lägger till dig så kan du se inom nån minut
  • Snutten

ELI: vilken jätteskillnad på hans mage! Härligt att han mår bättre.

Vå natt har varit hemsk. En riktigt astmahost natt. Idag har jag gett upp och gett Siri betapred. Nu kommer hon väl upp i dos och det räcker med kortison puffarna sedan. Det är när hon inte får sina mediciner som jag förstår att hon faktiskt är riktigt sjuk. annars brukar jag ofta tvivla på mig själv efter en period då hon är bättre. Man vill ju gärna tro att hon är frisk .

Svar på tråden Allergitråden