• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-25 11:47:51 följande:
    Köttbullar och liknande och i den vanliga maten? dvs att blanda i korngryn i köttbullesmet på samma sätt som man ibland använder havregryn, pröva att reda sås med råg/kornmjöl (ev i kombiantion med maizena), tillsätt lite extra vätska till tex köttfärssås och blanda i lite korngryn/korn/rågmjöl, gör köttgryta och blanda rågmjöl med lite kryddor i en påse där köttbitarna skakas innan man bryner dem lite och sen gör köttgryta av (har ett recept på en god och enkel köttgryta som jag kan lägga upp på min blogg om en stund - i det receptet är det visserligen majsstärkelse men det är bara att du byter ut det till finmalet rågmjöl) etc. La även upp ett recept på potatisgnocchi på bloggen igår - byt ut det mjöl som inte är potatismjöl till finmalet rågmjöl. Men sen även ge honom smörgås i den utsträckningen han äter det.
    aha smart! så långt tänkte jag inte bra att jag har er!!

jag ska göra köttbullar i em, då ska jag ha i korngryn i det

Japp jag ska baka lite bröd i em och se om det är något som passar herr'n!
  • EL I

Jag vet inte vad jag ska tro E har varit på bra humör i dag och inga röda kinder. Han var dock supersvår att få att sova vid lunch, tog 1 timme och då fick jag till slut gå en sväng med vagnen och vi brukar bara behöva lägga honom i sängen så somnar han.
    Likadant nu på kvällen, höll på i 45 minuter och allt som lugnade honom var att vi låg hos honom, annars panikskrek han och stod och slog på dörren

Annars lägger vi honom bara så somnar han. Han beter sig lite som han brukar göra med vete...han är orolig, vill att vi ska vara där hela tiden, väldigt klängig.
    Kanske ska backa med havre eller ska jag köra på och se om det är en slump?

• EL I

Får se om det är en slump eller inte. När han väl somnade vid 19 i går så sov han ostört till kl. 07!! Han kanske bara är inne i en mammig och pappig period?! Men jag håller ögonen öppna.

Bakade bröd med rågmjölk i går. SÅ nu tänkte jag gå över till råg. Har ju kört vete i nästan en vecka nu, så jag tänkte försöka med råg. Frågan är om jag ska strunta i havret då eller om jag ska ge honom båda sakerna eller hela tiden en grej i taget??

• trållmor

Jag har en fundering från Fredrik, men skulle vilja höra med er här i tråden om det är okej att ställa en allergifråga i ett "intimare" slag, eller om det är för känsligt här?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-04-26 10:11:37 följande:
    Jag har en fundering från Fredrik, men skulle vilja höra med er här i tråden om det är okej att ställa en allergifråga i ett "intimare" slag, eller om det är för känsligt här?
    det är ok för min del! men jag är barnmorska så jag kanske är lite miljöskadad
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-26 10:11:37 följande:
    Klart du får! Det är väl här bland alla allerginissor som frågan platsar.
  • trållmor

Perfekt!!!

Jo, igår kom han med en teori som jag tänkte pröva på er. Innan jag träffade honom så hade jag haft svamp i underlivet 2 ggr. Sen jag träffade honom så har jag haft så mycket svampinfektioner så jag tror att 100 st inte ens stoppar antalet. Man har ju hört om att kvinnor kan vara allergiska mot sin partners sperma, MEN Fredrik tog steget lite längre än så.

Jag har ju aldrig varit så bra i tarmarna som nu, efter jag började äta mjölk- ägg- soja- havre- och vetefritt. Då har jag ändå haft upp till 25 tömningar per dag. Idag har jag ca 3, så det är lyx för mig numer

Fredrik tänkte på att kan det vara att han äter alla dessa produkter som gör att jag får så många infektioner i mitt underliv? Så fort han åker ut någonstans så proppar han ju i sig massvis med mjölk och ost, och det är ju för att vi inte har det hemma. Kan det vara en bidragande orsak tror ni (kanske inte enbart det, utan just bara en bidragande orsak) att jag får så många infektioner där nere?

Vi har ju haft väldigt lite sex på slutet just pga att vi inte vill bli gravida och vi avstår hellre än att pyssla på med kondom. Sen när jag satte in spiralen så hade sex fyra gånger på fem dagar, och *vips* så fick jag livmoderinflammation. De trodde ju att det var spiralen, och plockade ut den såklart, men i informationen jag fick innan de stoppade in den så skulle ev biverkningar i form av feber komma inom en vecka. Jag märkte inte av någonting!!!! Det gjorde inte ont när hon satte in den, och inte sen heller, utan allt kom efter att vi hade haft sex med varandra...

Så, vad tror ni???

• Snutten
    trållmor skrev 2010-04-26 10:50:13 följande:
    Perfekt!!!Jo, igår kom han med en teori som jag tänkte pröva på er. Innan jag träffade honom så hade jag haft svamp i underlivet 2 ggr. Sen jag träffade honom så har jag haft så mycket svampinfektioner så jag tror att 100 st inte ens stoppar antalet. Man har ju hört om att kvinnor kan vara allergiska mot sin partners sperma, MEN Fredrik tog steget lite längre än så.Jag har ju aldrig varit så bra i tarmarna som nu, efter jag började äta mjölk- ägg- soja- havre- och vetefritt. Då har jag ändå haft upp till 25 tömningar per dag. Idag har jag ca 3, så det är lyx för mig numer Fredrik tänkte på att kan det vara att han äter alla dessa produkter som gör att jag får så många infektioner i mitt underliv? Så fort han åker ut någonstans så proppar han ju i sig massvis med mjölk och ost, och det är ju för att vi inte har det hemma. Kan det vara en bidragande orsak tror ni (kanske inte enbart det, utan just bara en bidragande orsak) att jag får så många infektioner där nere?Vi har ju haft väldigt lite sex på slutet just pga att vi inte vill bli gravida och vi avstår hellre än att pyssla på med kondom. Sen när jag satte in spiralen så hade sex fyra gånger på fem dagar, och *vips* så fick jag livmoderinflammation. De trodde ju att det var spiralen, och plockade ut den såklart, men i informationen jag fick innan de stoppade in den så skulle ev biverkningar i form av feber komma inom en vecka. Jag märkte inte av någonting!!!! Det gjorde inte ont när hon satte in den, och inte sen heller, utan allt kom efter att vi hade haft sex med varandra...Så, vad tror ni???
    Jag tror nog mer på spiralen. Det kan ta ett tag innan infektionen visar sig ordentligt. OM du hade svamp, kanske inte så det syntes men ändå lite tendens, så kan ju spiralen ha tagit med sig det upp i livmodern.

Vad gäller svampen skulle det ju kunna vara så att det beror på vad han äter. Får du svamp även om ni inte har sex?
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-26 10:50:13 följande:
    Perfekt!!! Jo, igår kom han med en teori som jag tänkte pröva på er. Innan jag träffade honom så hade jag haft svamp i underlivet 2 ggr. Sen jag träffade honom så har jag haft så mycket svampinfektioner så jag tror att 100 st inte ens stoppar antalet. Man har ju hört om att kvinnor kan vara allergiska mot sin partners sperma, MEN Fredrik tog steget lite längre än så. Jag har ju aldrig varit så bra i tarmarna som nu, efter jag började äta mjölk- ägg- soja- havre- och vetefritt. Då har jag ändå haft upp till 25 tömningar per dag. Idag har jag ca 3, så det är lyx för mig numer Fredrik tänkte på att kan det vara att han äter alla dessa produkter som gör att jag får så många infektioner i mitt underliv? Så fort han åker ut någonstans så proppar han ju i sig massvis med mjölk och ost, och det är ju för att vi inte har det hemma. Kan det vara en bidragande orsak tror ni (kanske inte enbart det, utan just bara en bidragande orsak) att jag får så många infektioner där nere? Vi har ju haft väldigt lite sex på slutet just pga att vi inte vill bli gravida och vi avstår hellre än att pyssla på med kondom. Sen när jag satte in spiralen så hade sex fyra gånger på fem dagar, och *vips* så fick jag livmoderinflammation. De trodde ju att det var spiralen, och plockade ut den såklart, men i informationen jag fick innan de stoppade in den så skulle ev biverkningar i form av feber komma inom en vecka. Jag märkte inte av någonting!!!! Det gjorde inte ont när hon satte in den, och inte sen heller, utan allt kom efter att vi hade haft sex med varandra... Så, vad tror ni???
    Hm, lurigt. Angående om du kan få livmoderinflammation av enbart sex tror jag inte, men däremot så kanske nyinsatt spiral + sex/sperma göra det värre?

Men angående svamp. Jag har haft jätte mycket svampinfektioner i mina dar. Skitjobbigt naturligtvis. MEN jag har inte haft det på flera år nu trots några penicillin-kurer. Varför, ja, det vet jag inte. Men jag tvättar bara med vatten, sover alltid utan trosor, känner jag av minsta lilla så försöker jag lufta så mycket jag kan - om jag inte är hemma dvs tunna bomullstrosor/byxor mm och inte jeans som sitter åt osv.

Jag fick ju även svamp i bröstgångarna när jag ammade lilleman. Då fick jag en massa tips, så som att dricka surt, citronvatten osv, inte äta sötsaker, passa mig för mjölk osv. Så när jag kännt av det så försöker jag nog äta lite mindre sött för att då har inte svampen något av leva av.

Hm, en utläggning om svamp , men tyvärr inget svar på din fråga.
  • trållmor
    Snutten skrev 2010-04-26 10:56:29 följande:
    Jag tror nog mer på spiralen. Det kan ta ett tag innan infektionen visar sig ordentligt. OM du hade svamp, kanske inte så det syntes men ändå lite tendens, så kan ju spiralen ha tagit med sig det upp i livmodern. Vad gäller svampen skulle det ju kunna vara så att det beror på vad han äter. Får du svamp även om ni inte har sex?
    Enligt bm som satte in spiralen så hade jag inga tecken på svamp när hon satte in den, och det var inget jag kände av just då heller. Jag har aldrig fått svamp, förutom de två gångerna innan då efter penicillinkurer, utan bara fått svamp efter sex. Kanske lite konstigt beskrivet, men jag har alltså bara fått svamp efter sex och får det aldrig annars (förutom då vissa gånger när jag ätit penicillin).
    Kavat skrev 2010-04-26 11:13:23 följande:
    Hm, lurigt. Angående om du kan få livmoderinflammation av enbart sex tror jag inte, men däremot så kanske nyinsatt spiral + sex/sperma göra det värre? Men angående svamp. Jag har haft jätte mycket svampinfektioner i mina dar. Skitjobbigt naturligtvis. MEN jag har inte haft det på flera år nu trots några penicillin-kurer. Varför, ja, det vet jag inte. Men jag tvättar bara med vatten, sover alltid utan trosor, känner jag av minsta lilla så försöker jag lufta så mycket jag kan - om jag inte är hemma dvs tunna bomullstrosor/byxor mm och inte jeans som sitter åt osv.Jag fick ju även svamp i bröstgångarna när jag ammade lilleman. Då fick jag en massa tips, så som att dricka surt, citronvatten osv, inte äta sötsaker, passa mig för mjölk osv. Så när jag kännt av det så försöker jag nog äta lite mindre sött för att då har inte svampen något av leva av.Hm, en utläggning om svamp , men tyvärr inget svar på din fråga.
    Jag gör precis som du; tvättar bara med vatten, sover utan trosor, och går med nattlinne på hemma utan trosor för att kunna lufta så mycket som möjligt. Jeans har jag inte haft på mer än 5 år nu

Fredrik tror inte heller att livmoderinflammationen var av enbart sex, men kanske kanske kanske att det gav en bidragande orsak till att jag fick en allergireaktion som ledde till livmoderinflammationen? För jäklar vad härligt det var att inte behöva oroa sig för gravditet, så att gå från 0-100 på fem dagar var underbart Fast nu är vi ju nere på 0 igen då
Svar på tråden Allergitråden