• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

trållmor: är du säker på att det är svamp du fått efter sex då? jag tro mer på spiralens inverkan än maten...

• Kavat

EL I, hur går det för er?

Lurigt när man inte vet, men du vet ju nu hur han kan må och det är inte alls säkert att han kommer att få eksem av havre, råg och/eller korn bara för att han får det av vete. Så mår han inte bra i övrigt och fortsätter att vara gnällig (och då troligtvis har han ont!) så bör du nog ta det som att han inte klarar det heller.

Sen är det superlurigt med sädesslag i allmänhet. Min kille klarar ju majsmjöl utan problem, men när vi köpte Saltå Kvarns funkade det inte. Tydligen så kunde de inte garantera att det var rent, men efter att ha testat fram och tillbaks flera gånger så insåg vi att det inte var någon slump att han började reagera. Så även om man "tror" att det är rent så verkar det kunna finnas vete lite här och var, vilket gör det såååå svårt.
    Så här har det varit att försökt att hitta mat som funkar och sen att försöka må så bra så länge som möjligt. Vi har bakslag då och då, men samtidigt så måste man ju ibland testa och se om saker funkar som "borde" funka. I vårt fall är det druvsocker nu som strular. Blir arg för det är så trist att de kör ner saker i maten som inte behöver vara där och speciellt när man inte kan äta det.

• EL I

kavat:  ja så känner jag med. När man inte är allergisk så har jag inte varit så noga med att läsa men nu när man läser så är det ju så himla mkt skit i maten, helt onödiga saker som sagt!! Jag är nutritionsansvarig på min avdelning men där är ju inriktningen en annan men har blivit mer allergiintresserad pga min son och har då upptäckt att det är en jäkla massa skit även i näringsdrycker, näringsdropp mm helt sjukt!!

Han sov hela natten och mådde bra på morgonen. Han har bara fått solhavre dessa dagar samt att han då i förrgår fick ca 4-5 skedar  med havregrynsgröt.

I dag fick han för första gången mitt bröd gjort på lailas gula samt lite rågmjöl. Det gjorde de tekakorna som står på paketet. Då skulle det vara 10-11 dl lailas gula. då tog jag 9 av lailas och 2 av rågmjölet...han älskade brödet men vi får väl se sen hur det blir med magen... solhavre verkar han helt klart tåla men frågan är havregrynen han fick...nu får han bara solhavre och sen det här brödet med rågmjöl i, så vi tar en sak i taget.

• trållmor
    EL I skrev 2010-04-26 12:32:39 följande:
    trållmor: är du säker på att det är svamp du fått efter sex då? jag tro mer på spiralens inverkan än maten...
    Jag satte alltså in spiralen den 13 april i år, har inte använt skydd sen -97 då vi försökte bli gravida. Sen har jag haft svamp så många gånger, och otroligt svårbehandlad svamp, så ja, jag vet att det är svamp. Som längst har jag fått gå på en 6-veckors kur mot svamp.

De har tagit prov på Fredrik och behandlat honom samtidigt ibland, utan att det har hjälpt mig. Det var därför Fredrik fick sin snilleblixt igår om att det kunde vara det han äter som gör det?!?!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • EL I
    trållmor skrev 2010-04-26 13:40:33 följande:
    Jag satte alltså in spiralen den 13 april i år, har inte använt skydd sen -97 då vi försökte bli gravida. Sen har jag haft svamp så många gånger, och otroligt svårbehandlad svamp, så ja, jag vet att det är svamp. Som längst har jag fått gå på en 6-veckors kur mot svamp. De har tagit prov på Fredrik och behandlat honom samtidigt ibland, utan att det har hjälpt mig. Det var därför Fredrik fick sin snilleblixt igår om att det kunde vara det han äter som gör det?!?!
    Ok ja då är du ju säker på det i alla fall. Tja jag vet inte, kan inte svara på det. Det jag VET är i alla fall att man KAN bli "allergisk" mot sin partner som du beskriver. Både att reagera med svamp och med urinvägsinfektion.
    Det enda ni kan göra är väl att han också avstår den maten ett tag och se om det blir nån skillnad, då vet ni ju.
  • trållmor
    EL I skrev 2010-04-26 13:45:55 följande:
    Ok ja då är du ju säker på det i alla fall. Tja jag vet inte, kan inte svara på det. Det jag VET är i alla fall att man KAN bli "allergisk" mot sin partner som du beskriver. Både att reagera med svamp och med urinvägsinfektion.Det enda ni kan göra är väl att han också avstår den maten ett tag och se om det blir nån skillnad, då vet ni ju.
    Låter lite lockande att "sex-provocera"
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • EL I
    trållmor skrev 2010-04-26 18:47:22 följande:
    haha ja vad ska man göra liksom ni måste ju veta :-P
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-04-26 18:47:22 följande:
  • Cs mamma

Trållmor: jag hade samma problem med min fd sambo och där sa min gyn att det kan vara allt från allergi mot säden till att han har fel pH för mig. Vi fick iaf gå dit tillsammans och dom tog en jävla massa prover på oss, både blod och även "slemmigare" och det visade sig att vi hade någon bakterie som vi gav fram och tillbaka mellan oss. Minns inte riktigt kuren men han hade tabletter i 14dagar. Jag hade tab i 14dagar + sen ett stoppa upp klet i 7dagar och sen 2 olika klet som gjordes varannan dag i 14dagar + sen 2ggr i veckan i 1mån typ. För jag skulle först läka ut och sen bygga upp slemmhinnorna. Om jag minns rätt var det antibiotika och sen svampmedel och sen uppbyggande. Och allt kombinerades med sexvila i 3v eller hur det var... Tro det eller ej men det hjälpte! Sen skulle jag 2ggr/v använda ovesterin (som jag minns att en av dom kletarna hette) en tid och så vid behov efteråt.

Vad jag vill säga är att även om många tror det kanske "bara" är svamp så kunde dom via slemprov som kollades i microskåp se att vi hade infektion som gav problemen. Jag hade sånna problem att jag misstänkte vestibulit.

Lycka till iaf och se till att dom kollar båda och det fullt ut

• Mosaik31

Angående svamp problemet så kanske det helt enkelt är så att mannen har svamp men inga symptom detta har hänt mig och min särbo jag fick svamp gång på gång och till slut så va det en barnmorska som sa prova att mannen även behandlar sig med svamp  medicin och efter det så har vi sluppit alla problem
    så det kanske vore en idé o prova? tänk på att gärna behandla er samtidigt och inget sex under tiden så ni inte smittar ner varann återigen

usch prata inte om svamp går just nu på Pencillin kur och jösses va det börjar o klia där nere nu igen bara o behandla sig återigen suck och låta bli sex tills jag har blivit av med eländet så det inte blir rundgång igen

jag läser en del i den här tråden men har inte skrivit nåt har extremt torr hud och eksem till och från men just nu är det rätt lugnt men ändå intressant o läsa om era problem och kanske man få lite råd och tips

Våga Vägra Facebook!
Svar på tråden Allergitråden