• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    susieQ skrev 2010-04-28 22:10:53 följande:
    Hej, är det någon här som vet om det finns någon mjölkfri ersättning som inte innehåller majs i någon form?
    Titta på ekologiska barnmatsbutiken. http://webbutik.barnmatsbutiken.se/  Det stod tydligt om det var utan något på sakerna.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora
    susieQ skrev 2010-04-28 22:10:53 följande:
    Hej, är det någon här som vet om det finns någon mjölkfri ersättning som inte innehåller majs i någon form?
    Fast mjölkfri ersättning har de nog inte. Nutramigen, profylac borde vara utan ägg. De får man på livsmedelsanvisning
  • susieQ
    2små2stora skrev 2010-04-29 08:02:23 följande:
    Fast mjölkfri ersättning har de nog inte. Nutramigen, profylac borde vara utan ägg. De får man på livsmedelsanvisning
    Fast jag tänkte att dem skulle vara utan majs
    Han tål inte nutramigen eller profylac. Enligt min bedömning så tål han inte Nutramigen AA heller. Därför tror jag inte att det är mjölkproteinrester som är boven, utan något annat, eventuellt majs.
    Skulle så gärna vilja ge honom ersättning istället för att amma. Håller på att gå under av den extrema diet som vi håller för tillfället...
  • Tibell
    SusieQ : så här står det om Althera

Ingredienser : Mjölksocker, maltodextrin, vegatabilisk olja, hydrolyserat vasslepulver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider av fettsyror), kolinbilartat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, miniralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar). vitaminer (A, D, E, K , C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra.
  • Line80

Hej!

Är detta den gamla celiaki tråden eller finns det en sådan oxå?
    Har en dotter med celiaki och en son med lactos och jordnötsallergi.

♥♥ Nicole 2002 & Colin 2005 ♥♥ BF aug/sept 2010 ♥♥
  • 2små2stora

Johanna kan inte äta nutramigen då det är sojaolja i den.

• susieQ

Tack för era svar!
    Glukossirapen i neocate är gjord på majsstärkelse vet jag. Ska mejla dem o höra om det är samma med pepticate. Altheran ser ju ganska bra ut, det är väl maltodextrinet där som skulle kunna vara majs. Får mejla dem också...

Tack för hjälpen

• Ellisizza

Jag har hört att eksem kan bli värre av röda saker så som tomat och röd paprika. Någon som vet om samma gäller för morot?

Sonens eksem försvann iprincip helt när jag slutade amma och bara gav Neocate. Vi har gett majs, potatis och palsternacka och det har han inte fått eksem av.

Han har fått lite morotspuré nu i tre dagar och jag tycker att han har fått lite eksem på magen (väldigt svagt där dock) samt i knävecken. Han är dock pigg och glad och jättebra i magen.

Hur bör jag göra nu? Ska jag köra på med morot ett par dagar till och se om det blir värre? Eller är det dumt att ge morot alls?

Tänkte att morot är i så många köpta puréer och recept så det vore bra om han kan äta det.

Svar på tråden Allergitråden