• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    saffe skrev 2010-05-01 22:08:45 följande:
    Den där mjölkersättningen som dom menar att man inte får merkostnad för pga att det skrivs ut på livsmedel via apoteket.. Menar dom modersmjölkersättning?! Hur många använder den som ersättning för mjölk i matlagning och som dryck när barnen blir större liksom...? Har dom provat att smaka på den själva kan man undra... J älskar ju sin välling, men jag tror inte att jag skulle kunna få henne att dricka den som kall måltidsdryck..
    nä precis: Siri har aldrig druckit nutra eller liknande eftersom hon var 10 månader när vi äntligen konstaterade allergin och då vägrade hon det och jag hade precis lyckats få henne dricka enago så då bråkade vi inte med henne. Jag har ju överklagat vårt vb till länsrätten då får vi se vad de säger om detta med ersättning
  • saffe
    Snutten skrev 2010-05-01 22:13:54 följande:
    nä precis: Siri har aldrig druckit nutra eller liknande eftersom hon var 10 månader när vi äntligen konstaterade allergin och då vägrade hon det och jag hade precis lyckats få henne dricka enago så då bråkade vi inte med henne. Jag har ju överklagat vårt vb till länsrätten då får vi se vad de säger om detta med ersättning
    Ja, det är ju inte klokt om dom på allvar menar att man ska använda ersättning till matlagningen. Som om jag skulle stå och blanda ut Nutramigen-pulver till att göra pannkakor på t.ex.. Det lär ju va gott....
  • EL I

De verkar försöka hitta alla kryphål som finns för att man inte ska få de där ynka pengarna det handlar om

Ang nutra. Är det någon mer än jag som upplever att nutra 2 är mindre "äcklig" än nutra??
    vi fick nutra 2 utskrivet denna gång och upplever inte alls att den luktar så där hemskt och sonen verkar gilla den bättre eller är det bara så att vi båda vant oss

• Snutten
    saffe skrev 2010-05-01 22:18:46 följande:
    Ja, det är ju inte klokt om dom på allvar menar att man ska använda ersättning till matlagningen. Som om jag skulle stå och blanda ut Nutramigen-pulver till att göra pannkakor på t.ex.. Det lär ju va gott....
    De är knasiga. Det bästa är väl ändå att de påstår att det inte har blivit svårare att få vb. Alla jag känner till säger samma sak, Siris läkare också.

Många allergiska barn, inte alla men ganska många, verkar ju dessutom vara lite småkräsna eller vad man ska kalla det och då får man vara nöjd med det de äter.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-05-01 15:41:14 följande:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/article... Vad tror ni?
    Tja, detvarknapphändig info. Men allergiläk rekommenderade Nasaleze ochRenässans till S förra säsongen. Använde det även själv och det hjälpte lite. Även ögonskölj har jag använt till mig, och tycker det är skönt. Men svårt till ett litet barn. Funderat på luftrenare, men det kostar ju lite. Då vill jag veta att det verkligen funkar! UNdrar hur renässans pollen är jämfort med nasaleze?

Denna var ju intressant www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/article6994415.ab
  • Blå Flygare
    EL I skrev 2010-05-01 22:27:11 följande:
    De verkar försöka hitta alla kryphål som finns för att man inte ska få de där ynka pengarna det handlar om Ang nutra. Är det någon mer än jag som upplever att nutra 2 är mindre "äcklig" än nutra?? vi fick nutra 2 utskrivet denna gång och upplever inte alls att den luktar så där hemskt och sonen verkar gilla den bättre eller är det bara så att vi båda vant oss
    Nutra2är godare, stårju tillomed på S tar den i välling, men inte som måltidsdryck, i mat etc - vi har testat! Även testat profylac för detta. Vi blev beviljade merkostnad för risdryck men så angav jagatt vi testat nutra i allt utan framgång i samtalet.
  • Cs mamma
    Blå Flygare skrev 2010-05-01 22:49:39 följande:
    Nutra2är godare, stårju tillomed på S tar den i välling, men inte som måltidsdryck, i mat etc - vi har testat! Även testat profylac för detta. Vi blev beviljade merkostnad för risdryck men så angav jagatt vi testat nutra i allt utan framgång i samtalet.
    Vi har fått Carlshamn som merkostnad första gången iår efter att jag undersökt fallet noga och fått klart för mig att reglerna i VGregionen ÄR att det ska godkännas. Tidigare har jag sökt men fått avslag som jag inte orkat överklaga men denna gång skrev jag sonika att jag VET att jag har rätt och kommer överklaga om jag får avslag.
  • FenomenaA
    Ellisizza skrev 2010-04-27 16:02:28 följande:
    Precis som du så hinner jag inte med att läsa allt och ännu mindre svara.. Jag höll också på med matdagbok när jag ammade för min son reagerade på sådant jag åt med utslag, klåda och dålig mage. RAST och pricktest visar inget. Försökte och försökte men det enda som hjälpte var att sluta amma och ge honom ersättning istället. Jag ville verkligen amma men trots att jag uteslöt nästan allt så reagerade han ändå. Till sist gav jag upp och han fick Neocate utskrivet. Han blev så mycket bättre! I princip alla eksem försvann och nu är han så fin i huden! Bara lite torr här och var. Ångrar att jag inte slutade amma tidigare.. Slutade amma över en natt när han var ca 6,5 månad. Nu försöker vi introducera mat åt honom men det går sakta. Han är snart 8 månader nu. Mitt tips är att sluta amma så att du bara behöver hålla reda på vad han äter och inte vad du äter.
    Tack för ditt svar! jag vill verkligen amma av flera orsaker, så än vill jag inte sluta. Men det är värdefullt att läsa om era erfarenheter!

Uppdat: jag har pratat med sköterska på barnmottagningen och dietist och har sedan några dagar tagit bort alla sädesslag i samråd med dem. Svårt med frukostmat. Jag har provat att baka på Finax mjölmix naturligt glutenfri, men det blev inte så gott. Dietisten pratade om riskakor, men det GÅR ju inte att bli mätt på dem. Det GÅR inte! Jag har fått tid till dietist då vi ska prata om bland annat baskost.Det verkar väldigt tråkigt. Men bebisens hälsa går ju först. jag hoppas dock att sädesslagfritt gör susen!

Bebis mår bra än så länge, med nya kosten! Fast jag ska inte ropa hej än...
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-04-27 20:56:08 följande:
    Hej! Ja, om man går på statistiken så är mjölk, ägg, soja, vete(havre), fisk (torsk) och nötter de vanligaste allergierna och om jag ser rätt så har du tagit bort allt utan vete, havre... Givetvis kan det vara något helt annat också, som sojalectin (milda - bytt till carlshamns mörkblå smörgåsmargarin och carlshamns övriga margariner) samt i smörgåskexen är det jag ser på rak arm. Sempers mjölkfria välling har väl också det förstås? Det är superlurigt att veta vad det är när man även äter saker själv. Skitsvårt, för som i vårt fall så blev han inte bättre även om jag tog bort allt i stort sett i perioder förutom just vete och havre, vilket det ju sedan visade sig vara. Han reagerade även på morot, päron och mycket annat som det senare visade sig att han tålde när hans mage hade fått läka i 2 månader. Du verkar ju har jätte koll på vad du äter, men något gör ju fortfarande att han inte mår bra. Dottern här blir t.ex dålig av i stort sett alla frukter så ja, det är superlurigt. Enda stora rådet jag kan ge dig utan att helt utesluta saker och provocera är att försöka ta bort saker kanske veckovis som du misstänker. Alltså inte äta sädesslag på en vecka och heller inte ge sonen och se om det gör någon skillnad alls. Liksom ta bort diverse olika saker och lägga till, samt skriva matdagbok. I vårt fall var faktiskt lösningen att sluta amma, men då var sonen 9 månader. Jag ångrar i efterhand att jag inte tog bort vete, havre ur min kost, men det fick man ju inte göra! Skitsvårt beslut, men om du funderar på att sluta amma skulle jag råda dig till att få Nutramigen, Profylac, Neocate eller liknande utskrivet innan så att du vet att det funkar och själv kan göra välling och gröt utan sojalectin, sädesslag mm och prova dig fram. Man blir rätt låst på "industrigrötarna".
    Tack för ditt svar! Som du ser ovan så har jag nu tagit bort sädesslagen och hoppas att det gör susen. Jag vill absolut fortsätta amma om det bara går. Jag hoppas att det bli så som du beskriver: att när vi har hittat det han reagerar på, och han har fått läka, så kan jag ta tillbaka flera saker till kosten. Som han då tål förstås. :)

Jag ska försöka få mat på anvisning, jag vet inte alls hur det funkar. Helst till mig också, så jag kan amma. Dietisten skulle undersöka om det går innan mitt besök. Har ni några länktips om vilka saker man ska be att få på anvisning?Jag utesluter <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.E-postmall15 {mso-style-type:personal; mso-style-noshow:yes; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:Arial; mso-ascii-font-family:Arial; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:Arial; color:windowtext;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> mjölk, ägg, soja, fisk, skaldjur, kyckling, sädesslag, röda grönsaker och frukter mm.

Jag har inte tänkt på att använda (mjölk- och sojafri) ersättning eftersom jag ammar. men det kanske kan vara bra som du skriver, att göra gröt på? och att vänja vid tidigt? lillebror är 7,5 mån nu och äter en del mat (mest rotfrukter, majs och nötfärs).
  • FenomenaA

jag utesluter även jordnötter, mandel och nötter. dietisten tyckte inte att jag behöver utesluta soja- och jordnötssläktingar än (men verkade inte reagera igenkännande när jag nämnde dem...). lillebror uppvisar sensibilisering emot jordnöt på RAST.

Svar på tråden Allergitråden