• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    susieQ skrev 2010-05-02 21:43:43 följande:
     Använder Carlshamns rismjölk, har lärt mig av att följa allergitrådarna Saltå kvarns mjöler, det var intressant! Det är väl Risentas rismjöl vi använder just nu, däremot så kommer nog boveteflingorna från Saltå kvarn... Tack för tipset!
    Så Carlshamns rismjölk kan inte innehålla rester av sädesslag, som Ricedream kan göra? Jag har bara sett Ricedream i affärerna, fast har bara använt den en knapp vecka.
  • ulliz

hej

jag skriver och hoppas att jag skriver i rätt tråd.

Min dotter som är 9 år misstänker vi har pollenallergi.. Hon är allmänt trött,kliande röda ögon,näsa som rinner,kliar på hela kroppe igår hade hon 4 röda märken på ryggen ser ut som typ myggbett och imorse när hon vakande hade hon fått 6 st till på rumpan och låren och det skänns som det kliar över allt säger hon ( hon har haft vattenkoppr)..

hur går man vidare skall man ta henne till doktorn eller skall man åka ner till apoteket och köpa allergi för pollen?

vore tacksam för svar

• Snutten
    ulliz skrev 2010-05-03 10:45:14 följande:
    hejjag skriver och hoppas att jag skriver i rätt tråd.Min dotter som är 9 år misstänker vi har pollenallergi.. Hon är allmänt trött,kliande röda ögon,näsa som rinner,kliar på hela kroppe igår hade hon 4 röda märken på ryggen ser ut som typ myggbett och imorse när hon vakande hade hon fått 6 st till på rumpan och låren och det skänns som det kliar över allt säger hon ( hon har haft vattenkoppr)..hur går man vidare skall man ta henne till doktorn eller skall man åka ner till apoteket och köpa allergi för pollen?vore tacksam för svar
    Det låter precis som pollenallergi. Har hon andra allergier? Är ni allergiska? Jag hade nog testat att köpa något antihistamin på apoteket, och gett henne. Om det funkar så spelar det kanske inte SÅ stor roll vilket pollen det är hon reagerar på det är inte säkert att det skulle visa sig på test. Testa ett par dagar och se vad som händer. Allergitabletterna har snabb effekt. Det finns även ögondroppar, lomudal, som vår barnläkare rekommenderar.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-03 05:09:07 följande:
    Haft en pissnatt rent ut sagt. Tredje natten sonen inte sover men han har de andra två nätterna bara vaknat 2-3 ggr och har somnat om rätt snabbtt igen.I natt har han varit vaken 21-00-02 och sedan vaknade han 03:30...själv skulle jag upp 05 men fick snällt gå upp vid halv fyra ii stället...han har fortfarande inte somnat om fast klockan nu är 05....På natten har han skrikit och det gjorde han först nu också, men just nu ligger han bara vaken precis som det var innan vi tog bort vete.Så nu är det nolltolerans på allt igen som gäller för att se vad som händer!!Skiter i den där j...la dietisten och hennes "råd" för nu får det fanimig vara nog!!!Vi har haft det lugnt nån vecka i taget sedan han föddes men han är ju för sjutton gubbar 1½ år snart!!!!Han hade råkat fått tag i ett annat barns macka i fredags på dagis. Enligt pedagogen så hade han haft den i munnen men inte hunnit "äta" något på den innan hon kunde pilla ut den ur munnen!Det var då det började, de dåliga nätterna...MEN han hade ju svullen mage innan men han sov bra. Undrar om det kan ha ett samband?! Men isf vad kommer den tidigare svullna magen ifrån? Han kan ju ändå inte tåla havre och/eller råg heller för annars hade väl inte magen blivit svullen igen?! Det kom ca 2-3 dagar INNAN han "åt" mackan på dagis.(Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg haha)Gaaahhhh blir galen!!! kavat: ok men då låter det ju inte så troligt att han skulle kunna vara glutenintolerant för han verkar ju inte tåla speciellt mkt av nåt speciellt inte vete där han verkar väldigt känslig.
    Jag hade backat direkt. Det KAN ju vara så att han klarar små mängder havre men när det blir annat också så spårar det ur. Vi resonerar så här att även om Siri klarar mindre mängde med päron tex så äter hon nästan aldrig det eftersom det är så svårt att balansera på den linjen utan att trilla över och det blir för mycket. Helt plötsligt är barnet mer känsligt pga förkylning osv och då sitter man där. Du känner ditt barn och vet när det är dags att backa.
  • ulliz
    Snutten skrev 2010-05-03 12:28:07 följande:
    Det låter precis som pollenallergi. Har hon andra allergier? Är ni allergiska? Jag hade nog testat att köpa något antihistamin på apoteket, och gett henne. Om det funkar så spelar det kanske inte SÅ stor roll vilket pollen det är hon reagerar på det är inte säkert att det skulle visa sig på test. Testa ett par dagar och se vad som händer. Allergitabletterna har snabb effekt. Det finns även ögondroppar, lomudal, som vår barnläkare rekommenderar.
    ne inga andra allergier som vi har märkt...vi är inte allergiska mot pollen.

ok skall kontakta skolläkaren också men tack för snabbt svar...
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-05-03 07:57:59 följande:
    Så Carlshamns rismjölk kan inte innehålla rester av sädesslag, som Ricedream kan göra? Jag har bara sett Ricedream i affärerna, fast har bara använt den en knapp vecka.
    När jag kontaktade dem när GoGreen slutade tillverka risdryck och Carlshamn "tog över" produktionen så sa de att de tillverkade havredrycken i samma maskiner som risdrycken med en ordentlig rengöring emellan. Men det hade även GoGreen gjort om jag minns rätt. Vi var jätte rädda eftersom vi hört att Ricedream inte funkade för vissa och då fanns det ju inget annat att välja på äb just Carlshamns risdryck.
    Då "levde" han på vällingen på risdryck, så för oss hade det blivit katastrof om det inte funkat.  Vår son visade dessutom större reaktion på havre än vete på patch. Men det gick jätte bra, märkte aldrig någon reaktion alls då eller nu.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-05-03 12:31:26 följande:
    Jag hade backat direkt. Det KAN ju vara så att han klarar små mängder havre men när det blir annat också så spårar det ur. Vi resonerar så här att även om Siri klarar mindre mängde med päron tex så äter hon nästan aldrig det eftersom det är så svårt att balansera på den linjen utan att trilla över och det blir för mycket. Helt plötsligt är barnet mer känsligt pga förkylning osv och då sitter man där. Du känner ditt barn och vet när det är dags att backa.
    Håller med.
    Det är supersvårt att balansera med mindre mängd om de är jätte känsliga.
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-03 12:31:26 följande:
    Frågan är ju vad som är vad...havre, råg eller den där biten macka han fick i fredags.
    De dåliga nätterna torde ju vara den biten macka även om han inte åt den eller vad tror ni??
    och den svullna magen kanske var början till att det skulle bli värre pga havre och/eller råg.

Ja ja jag får säga till dem att vara mer "hårda" på dagis och sen har jag slutat ge havre och råg helt nu. Korn har jag inte ens hunnit testa än.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-03 14:03:30 följande:
    Frågan är ju vad som är vad...havre, råg eller den där biten macka han fick i fredags. De dåliga nätterna torde ju vara den biten macka även om han inte åt den eller vad tror ni?? och den svullna magen kanske var början till att det skulle bli värre pga havre och/eller råg. Ja ja jag får säga till dem att vara mer "hårda" på dagis och sen har jag slutat ge havre och råg helt nu. Korn har jag inte ens hunnit testa än.
    I dagsläget har du ju testat och han verkar ju onekligen reagera. Om det är för att ta reda på vad han är allergisk mot så har han fått i sig alldeles för många saker och det under för kort tid för att veta. Du har ju bara gjort vad dietisten ville, men det funkade ju uppenbarligen inte.
    Så återigen, för att veta, ta bort få honom helt bra och låt magen läka ordentligt och sen skulle du väl ev kunna provocera med REN havre igen framöver och se om det faktiskt funkade eller inte.. Men då ska du nog hålla dig till enbart REN havre och under loppet av flera veckor utan att testa något annat. Annars så vet du ju återigen inte, var det den där lilla missen, eller den där lilla smulan osv.
  • EL I

Japp allt är borta nu igen så får vi se hur lång tid det tar innan det är borta. Ska till dietist o läkare på onsdag så får vi se. En sak är säker!! Jag är tvärsäker på hans allergi mot vete. Det andra får visa sig. Kände ju direkt att dietistens förslag inte var nåt bra. Ska bli intressant på onsdag. Har iaf framkallat kort på mage o kinder som jag tänkte ta med ifall att...

Svar på tråden Allergitråden