• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Lyckorus: hur gammal är han? Det är ofta allergier inte visar sig på tester. Om besvären har uppkommit i pollentider med rinnande ögon osv så är det väl ganska säkert att han är pollenallergisk. Är det något annat särskilt ni misstänker att han inte tål? det bästa sättet är att utesluta ämnet man misstäcker att man är allergisk mot, tex mjölk, ur kosten i två veckor och se om det blir någon skillnad.

• Tingeling83
    Snutten skrev 2010-05-05 13:38:38 följande:
    Lyckorus: hur gammal är han? Det är ofta allergier inte visar sig på tester. Om besvären har uppkommit i pollentider med rinnande ögon osv så är det väl ganska säkert att han är pollenallergisk. Är det något annat särskilt ni misstänker att han inte tål? det bästa sättet är att utesluta ämnet man misstäcker att man är allergisk mot, tex mjölk, ur kosten i två veckor och se om det blir någon skillnad.
    Han är 8 år.
    Första ggn detta uppkommer.

Haft detta i 1,5 månad nu!

tror pollen / björk !

men kankse är mera , gräs kanske ?!! vet inte alls.

mat kan äta vad som utan problem! som tur e !

men mena ej lätt ta testa medicin efter medicin på ett barn som har svårt ta medicin.
    Önska de fanns ngt som hjälpte bra !
    Kärlek
  • Söta Nasse

Jag har fått göra flera allergitest på min son, men har å andra sidan inte bett om det utan sagt att de ska göra det. Gäller att stå på sig med alla läkare.
    Har gjort både pricktest och blodprov utan problem.

Men jag har kämpat många år med läkare med annan sak så jag har verkligen lärt mig hur man ska handskas med de.

Ska be om nya allergitester så fort vi flyttat. de ska de först få göra pricktest och sen blodprov. Fast pricktestet kanske är onödigt då`?

han har inte visat något på testerna tidigare

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • EL I

hmm måste blivit nåt fel för nu syns inte det inlägg jag trodde jag la in haha  så jag skriver igen och dyker det andra upp så vet ni varför det är två.

har nu varit hos dietisten. Hon var väldigt bra och förstående. Hon fick se bilderna på sonens mage innan och efter och hon var så förundrad över att det var sån skillnad. Hon sa "veteallergi är extremt ovanligt men ibland träffar man på dem och i detta fall lilla E" så hon förstod verkligen att han inte mådde bra.

Hon kom med förslaget att vi skulle gå på en STRIKT sädesslagskost nu (och då speciellt vete). Det skulle vi göra i minst 2-3 veckor, så vi hinner se en förbättring. När magen är bättre, utslagen och han sover bra (förhoppningsvis om 2-3 veckor) så ska vi provocera med vete genom att göra en sås med vete som redning. Om han sedan får symtom av det så ska jag gå på den strikta kosten igen. Vi ska sedan provocera med ett sädesslag i taget (förutom vete då).
    Visar han inget symtom första dagen eller andra så ska jag öka på mängden vete.

låter detta logiskt?

• Snutten

Det är vanligt att allergier inte visar sig på tester och bara för att det inte syns på test så innebär ju inte det att man tål det. Visst är det skönt om det visar sig på test och det kan vara ett hjälpmedel eller en del i en utredning men elimination och provokation säger mer.

Lyckorus: jag förstår att det är jobbigt för din son. Men i princip spelar det ju ingen roll vilket pollen det är han inte tål. Det viktigaste är att hitta en behandling som hjälper honom. Försök att få tag i en barnläkare som kan hjälpa er. Aerius är ett antihistamin som är receptbelagt som hjälper många. Det kanske kan hjälpa din son, i kombination med ögondroppar.

• Tingeling83

Pricktest tog de då han var ett pga av hans eksem!

vill bara ha ett blodprovtest kankse är mera än pollen / björk , kankse är gräs med!

Kärlek
  • Tingeling83

Ja jag vill ha en bra medicin som hjälper . men de på VC vägra ju ge mig ngt annat än recpefri o de hjälper inte

Kärlek
  • Cs mamma

trållmor: Jag får inte komma på din sida och jag verkar inte kunna pma dig men om du kan messa mig eller ringa mig så har jag lite tips och trix som fd Sundsvallsbo... 

• Snutten
    EL I skrev 2010-05-05 16:50:33 följande:
    hmm måste blivit nåt fel för nu syns inte det inlägg jag trodde jag la in haha  så jag skriver igen och dyker det andra upp så vet ni varför det är två.har nu varit hos dietisten. Hon var väldigt bra och förstående. Hon fick se bilderna på sonens mage innan och efter och hon var så förundrad över att det var sån skillnad. Hon sa "veteallergi är extremt ovanligt men ibland träffar man på dem och i detta fall lilla E" så hon förstod verkligen att han inte mådde bra.Hon kom med förslaget att vi skulle gå på en STRIKT sädesslagskost nu (och då speciellt vete). Det skulle vi göra i minst 2-3 veckor, så vi hinner se en förbättring. När magen är bättre, utslagen och han sover bra (förhoppningsvis om 2-3 veckor) så ska vi provocera med vete genom att göra en sås med vete som redning. Om han sedan får symtom av det så ska jag gå på den strikta kosten igen. Vi ska sedan provocera med ett sädesslag i taget (förutom vete då).Visar han inget symtom första dagen eller andra så ska jag öka på mängden vete.låter detta logiskt?
    men varför ska ni provocera igen? Jag trodde du var rätt säker på att han inte tålde vete.
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-05 17:34:09 följande:
    men varför ska ni provocera igen? Jag trodde du var rätt säker på att han inte tålde vete.
    ja JAG är det men hon ville att vi skulle göra det för hon ville vara säker på det innan ho nskrev ut nåt....
Svar på tråden Allergitråden