• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Piss och skitnatt! Jag hatar alla d*vla pollen och vill bara lägga mig under en filt tills det blir höst igen. Blä, gråter en skvätt

• Kavat
    Snutten skrev 2010-05-04 09:02:04 följande:
    Piss och skitnatt! Jag hatar alla d*vla pollen och vill bara lägga mig under en filt tills det blir höst igen. Blä, gråter en skvätt
    Kram! {#lang_emotions_heart}
  • Helle76

Då fick jag svar på omprövningen av fk:s beslut om vårdbidrag, de anser inte att jag har så mycket extra jobb jämfört med att ha barn i samma ålder utan problem och att min merkostnad inte är så står som 25 % av basbeloppet.

Är det värt att överklaga?
  • saffe
    Helle76 skrev 2010-05-04 10:55:25 följande:
    Då fick jag svar på omprövningen av fk:s beslut om vårdbidrag, de anser inte att jag har så mycket extra jobb jämfört med att ha barn i samma ålder utan problem och att min merkostnad inte är så står som 25 % av basbeloppet. Är det värt att överklaga?
    Får du inte beviljat VB överhuvudtaget? Ju fler som orkar överklaga desto bättre, tycker jag! Dom måste vakna och inse att vi har lika rätt till VB som andra!
  • EL I

Snutten: stackare!!!! Hoppas det vänder snart! Har haft en pissnatt till här, tredje i ordningen... Upp kl 03:30 i morse igen o sen jobba hela dagen, bläääää!

• EL I

Apropå vårdbidrag, är det ens nån ide för oss att söka när sonen har så få allergier?

• EL I

Måste ställa ytterligare en konstig fråga

I samband med att han måste fått i sig nåt han inte tål och nu sover dåligt sedan 3-4 nätter och har uppspänd mage så har han börjat kissa KOPIÖSA mängder på nätterna. Han är sjöblöt varje morgon, eller redan tidigt på natten då vid 03-04! Han dricker inte mer nu än annars. Han har haft såna perioder förut då han varit sjöblöt på morgonen och jag minns inte säkert men det KAN varit de perioder han varit extra dålig i magen...är det nåt ni känner igen???

• Helle76
    saffe skrev 2010-05-04 12:37:28 följande:
    Får du inte beviljat VB överhuvudtaget? Ju fler som orkar överklaga desto bättre, tycker jag! Dom måste vakna och inse att vi har lika rätt till VB som andra!
    Nej, får inget. Har bestämt mig för att överklaga och den här gången ska jag banne mig skicka med ännu tydligare vad saker kostar då Thilde inte ens tål sojalectin.
  • trållmor

Alltså, jag vet inte vad jag ska säga längre. Känner mig så överkörd av läkarna vi har träffat här i Göteborg, och har stångat pannan blodig om hjälp för ingenting (känns det som). Vi har hela tiden sagt att barnen inte mår bra, och de har sagt att vi får hjälp senare, så för tre månader sen så uteslöt vi soja och ägg (förutom mjölk) till alla i familjen. Men Fredrik har varit ganska halvhjärtad i det här eftersom han har velat ha läkaren till hjälp...

Barnen fick ju lämna nya allergiprover den 12 april. Två veckor gick och jag ringde och ringde och ville veta svaren. Till slut ringer en sjuksyrra upp mig och meddelar Mattis och Aliinas resultat, och sen när han ska läsa upp Timons resultat så säger han att han inte får pga tystnadsplikt {#lang_emotions_surprised} "Va, säger jag, jag är ju Timons mamma och du har ju nyss berättat de andras provsvar", men neej, det gick inte. Han skulle prata med läkaren och sen ringa upp efter fem min. 40 min gick och läkaren ringer upp. Hon säger att de har kvar komjölksproteinallergin allihopa, men undar om jag vill ha Timons lista? Jag blir ju så klart fundersam och nyfiken på vad hon menar, och hon svamlar lite om att det är så mycket så att det är bättre om jag får labbsvaren direkt istället för att hon ska skriva ett intyg till dagis odyl. Jaa, och så fick vi papprena igår och både jag och Fredrik tappar hakan av alla provsvaren. Vi har alltså fått veta att de BARA är allergiska mot komjölksprotein.

I provsvaren står det klart och tydligt om alla tre stora barnens allergier (hoppas jag fått med allt):
    Mattis: komjölksprotein, soja, fisk, jordnöt och hund.
    Aliina: komjölksprotein, jordnöt, mandel och soja.
    Sen kommer vi till Timon som chockar oss totalt och har reagerat mot allt de testat, dvs: komjölksprotein, soja, ärtor, ägg, vetemjöl, häst och hund.
    På allas provsvar står det att utredningen bör utvidgas, och mer bör testas. Vi har inte fått veta någonting!!! Utöver detta så utesluter vi ju även citrusfrukter och rött i maten...

Så nu på torsdag har vi tid till dietisten. Om man tittar på Timons lista, vad kan vi be om att hon skriver ut på hänvisning? Finns det nåt, eller ska vi bli ruinerade pga barnens alla allergier?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-05-04 19:55:27 följande:
    Alltså, jag vet inte vad jag ska säga längre. Känner mig så överkörd av läkarna vi har träffat här i Göteborg, och har stångat pannan blodig om hjälp för ingenting (känns det som). Vi har hela tiden sagt att barnen inte mår bra, och de har sagt att vi får hjälp senare, så för tre månader sen så uteslöt vi soja och ägg (förutom mjölk) till alla i familjen. Men Fredrik har varit ganska halvhjärtad i det här eftersom han har velat ha läkaren till hjälp... Barnen fick ju lämna nya allergiprover den 12 april. Två veckor gick och jag ringde och ringde och ville veta svaren. Till slut ringer en sjuksyrra upp mig och meddelar Mattis och Aliinas resultat, och sen när han ska läsa upp Timons resultat så säger han att han inte får pga tystnadsplikt  "Va, säger jag, jag är ju Timons mamma och du har ju nyss berättat de andras provsvar", men neej, det gick inte. Han skulle prata med läkaren och sen ringa upp efter fem min. 40 min gick och läkaren ringer upp. Hon säger att de har kvar komjölksproteinallergin allihopa, men undar om jag vill ha Timons lista? Jag blir ju så klart fundersam och nyfiken på vad hon menar, och hon svamlar lite om att det är så mycket så att det är bättre om jag får labbsvaren direkt istället för att hon ska skriva ett intyg till dagis odyl. Jaa, och så fick vi papprena igår och både jag och Fredrik tappar hakan av alla provsvaren. Vi har alltså fått veta att de BARA är allergiska mot komjölksprotein. I provsvaren står det klart och tydligt om alla tre stora barnens allergier (hoppas jag fått med allt): Mattis: komjölksprotein, soja, fisk, jordnöt och hund. Aliina: komjölksprotein, jordnöt, mandel och soja. Sen kommer vi till Timon som chockar oss totalt och har reagerat mot allt de testat, dvs: komjölksprotein, soja, ärtor, ägg, vetemjöl, häst och hund. På allas provsvar står det att utredningen bör utvidgas, och mer bör testas. Vi har inte fått veta någonting!!! Utöver detta så utesluter vi ju även citrusfrukter och rött i maten... Så nu på torsdag har vi tid till dietisten. Om man tittar på Timons lista, vad kan vi be om att hon skriver ut på hänvisning? Finns det nåt, eller ska vi bli ruinerade pga barnens alla allergier?
    Hej och välkomment till sädesslagsallergi-tråden! www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html

Svar på tråden Allergitråden