• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Sonen har nu blivit lös i magen. Inte diarré men mkt lösare än han brukar vara. vet inte om jag ska se det som något positivt eller negativt
    Magen är fortfarande stor och i natt vaknade han 2 ggr och sen ville han upp redan vid 05:30, likadant i går...
    Dock på gott humör när han är vaken och det gick t ex bra att åka bil i dag vilket inte går alls om han har ont i magen.
    Såååå svårt, men jag kör i alla fall på med hans vanliga kost nu, utan råg och korn, men frågan är om jag ska backa på havre med?? låter mest logiskt i mina öron även om jag inte tyckte han reagerade första 5 dygnen...men det kan ju naturligtvis komma senare än efter 5 dygn.

• Jasusu

Är det ngn som varit utomlands med era barn?
    Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram?

Ångest..

• susieQ

Nehe, nu behöver jag tips och peppning tror jag!
    Sonen min är snart 7 månader. Han är mjölkallergiker (visar ej på pricktest eller rast, men han är provocerad). 
    Jag lyckas inte få honom att må bra! Jag ammar honom, men skulle vilja sluta och ge ersättning istället men han tål inte Nutramigen, Profylac, Nutramigen AA och den senaste vi testade heter Pregestimil, den tål han inte heller. 

Efter att ha varit inlagda på barnkliniken så vart vi mjölk-, ägg-, soja-, och vetefria men då blev besvären nästan värre än innan. Vi uteslöt då också sojasläktingar, havre, majs, vetestärkelse etc... När det inte längre gick att fortsätta utesluta gick vi över till att "innesluta" ett antal grejer. Sedan några dagar går vi således på en helt sinnessjukt smal kost.
    Sonen äter: bovetegröt med katrinplommonpuré och rismjölk, risvälling (rismjölk, rismjöl+katrinplommonpuré)
    Jag äter: bovetegröt med banan eller äpple+rismjölk, ris och köttfärssås (med lök, passerade tomater och lite kryddor), kaffe

Helgen har varit skit med honom, men det är nog pga den senaste ersättningen Pregestimil som han fick tre skopor av i fredags. Jag tror att han är allergisk mot ingredienserna som innehåller majs i mjölkersättningarna (då jag har upplevt att han reagerat kraftigt de få ggr han fått majspuré att äta,vilket var ett bra tag sedan)

Vad sjutton ska vi göra? Det är så jobbigt...Ska vi fortsätta så här ett tag och se om han blir bra?
    Dietisten ska ringa imorgon vid 16 och vi ska få testa neocate (som också innehåller majs...)

• FenomenaA
    susieQ skrev 2010-05-02 20:58:31 följande:
    Nehe, nu behöver jag tips och peppning tror jag! Sonen min är snart 7 månader. Han är mjölkallergiker (visar ej på pricktest eller rast, men han är provocerad).  Jag lyckas inte få honom att må bra! Jag ammar honom, men skulle vilja sluta och ge ersättning istället men han tål inte Nutramigen, Profylac, Nutramigen AA och den senaste vi testade heter Pregestimil, den tål han inte heller.  Efter att ha varit inlagda på barnkliniken så vart vi mjölk-, ägg-, soja-, och vetefria men då blev besvären nästan värre än innan. Vi uteslöt då också sojasläktingar, havre, majs, vetestärkelse etc... När det inte längre gick att fortsätta utesluta gick vi över till att "innesluta" ett antal grejer. Sedan några dagar går vi således på en helt sinnessjukt smal kost. Sonen äter: bovetegröt med katrinplommonpuré och rismjölk, risvälling (rismjölk, rismjöl+katrinplommonpuré) Jag äter: bovetegröt med banan eller äpple+rismjölk, ris och köttfärssås (med lök, passerade tomater och lite kryddor), kaffe Helgen har varit skit med honom, men det är nog pga den senaste ersättningen Pregestimil som han fick tre skopor av i fredags. Jag tror att han är allergisk mot ingredienserna som innehåller majs i mjölkersättningarna (då jag har upplevt att han reagerat kraftigt de få ggr han fått majspuré att äta,vilket var ett bra tag sedan) Vad sjutton ska vi göra? Det är så jobbigt...Ska vi fortsätta så här ett tag och se om han blir bra? Dietisten ska ringa imorgon vid 16 och vi ska få testa neocate (som också innehåller majs...)
    Oj vad jobbigt ni har! Tips har jag inga men vill gärna peppa. Ni gör det stora detektivarbetet nu, hoppas det ger resultat så att ni får lugn och ro sedan.
  • susieQ

Tack för pepp!

Älsklingen87: Vi har inte testat Altheran, mejlade Nestlé och den innehåller också majs (det var maltodextrin som ingrediens har jag för mig, som är baserad på majs)
    Har hittills inte hittat nån ersättning som är majsfri...

• Tibell
    susieQ skrev 2010-05-02 21:21:58 följande:
    Tack för pepp!Älsklingen87: Vi har inte testat Altheran, mejlade Nestlé och den innehåller också majs (det var maltodextrin som ingrediens har jag för mig, som är baserad på majs)Har hittills inte hittat nån ersättning som är majsfri...
    Jaha okej =(
    Fy vilken jobbig sits! Förstår att det måste kännas jättetungt! Ska hålla tummarna att han snart mår bättre!!
  • Lillasnigel07
    Jasusu skrev 2010-05-02 20:47:56 följande:
    Är det ngn som varit utomlands med era barn? Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram? Ångest..
    Haft med mat på flyget. Tjatat hål i huvudet på servitriserna på restauranger och nämnt ordet allergic många gånger under beställningen. Lyckades med ägg- & mjölkfri kost på cypern utan problem... (hon e inte så allergisk att hon blir skitdålig på en lite gnutta mjölk). Hade med välling o lagade en del mat på rummet... 
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-05-02 20:58:31 följande:
    Nehe, nu behöver jag tips och peppning tror jag! Sonen min är snart 7 månader. Han är mjölkallergiker (visar ej på pricktest eller rast, men han är provocerad).  Jag lyckas inte få honom att må bra! Jag ammar honom, men skulle vilja sluta och ge ersättning istället men han tål inte Nutramigen, Profylac, Nutramigen AA och den senaste vi testade heter Pregestimil, den tål han inte heller.  Efter att ha varit inlagda på barnkliniken så vart vi mjölk-, ägg-, soja-, och vetefria men då blev besvären nästan värre än innan. Vi uteslöt då också sojasläktingar, havre, majs, vetestärkelse etc... När det inte längre gick att fortsätta utesluta gick vi över till att "innesluta" ett antal grejer. Sedan några dagar går vi således på en helt sinnessjukt smal kost. Sonen äter: bovetegröt med katrinplommonpuré och rismjölk, risvälling (rismjölk, rismjöl+katrinplommonpuré) Jag äter: bovetegröt med banan eller äpple+rismjölk, ris och köttfärssås (med lök, passerade tomater och lite kryddor), kaffe Helgen har varit skit med honom, men det är nog pga den senaste ersättningen Pregestimil som han fick tre skopor av i fredags. Jag tror att han är allergisk mot ingredienserna som innehåller majs i mjölkersättningarna (då jag har upplevt att han reagerat kraftigt de få ggr han fått majspuré att äta,vilket var ett bra tag sedan) Vad sjutton ska vi göra? Det är så jobbigt...Ska vi fortsätta så här ett tag och se om han blir bra? Dietisten ska ringa imorgon vid 16 och vi ska få testa neocate (som också innehåller majs...)
    Usch, vad trist att han inte mår bra. Är du säker på att han klarar det du äter? För om du enbart äter samma så blir ju även koncentrationen av det högre... En tanke bara.

*funderar*
    Undrar om ni använder Carlshamns risdryck eller Ricedream?
    För OM det är sädesslagsallergi så används kornmalt i processen, som enligt dem ska vara borta. Men det finns barn här i tråden som är allergiska mot sädesslag som inte kan dricka Ricedream.
    Min son vågar jag inte ge Saltå Kvarns mjöler. Han fick reaktioner av deras majsmjöl, och de är alltså inte garanterat rena.

Lite tankar härifrån, hoppas ni får det att vända!!!
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-05-02 18:08:25 följande:
    Tack för ditt svar! Som du ser ovan så har jag nu tagit bort sädesslagen och hoppas att det gör susen. Jag vill absolut fortsätta amma om det bara går. Jag hoppas att det bli så som du beskriver: att när vi har hittat det han reagerar på, och han har fått läka, så kan jag ta tillbaka flera saker till kosten. Som han då tål förstås. :) Jag ska försöka få mat på anvisning, jag vet inte alls hur det funkar. Helst till mig också, så jag kan amma. Dietisten skulle undersöka om det går innan mitt besök. Har ni några länktips om vilka saker man ska be att få på anvisning?Jag utesluter <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.E-postmall15 {mso-style-type:personal; mso-style-noshow:yes; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:Arial; mso-ascii-font-family:Arial; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:Arial; color:windowtext;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> mjölk, ägg, soja, fisk, skaldjur, kyckling, sädesslag, röda grönsaker och frukter mm. Jag har inte tänkt på att använda (mjölk- och sojafri) ersättning eftersom jag ammar. men det kanske kan vara bra som du skriver, att göra gröt på? och att vänja vid tidigt? lillebror är 7,5 mån nu och äter en del mat (mest rotfrukter, majs och nötfärs).
    Finax naturligt glutenfria müsli? Sempers glutenfria flingor? De äter vi här hemma både jag och sonen. Han har gärna Sagolika blåbärssoppa till (om du kan äta det) eller Carlshamns risdryck.
    Kolla min sädesslagsblogg, så hittar du vad vi får. Ett tillägg som inte finns med, Lailas gula går att få nu liksom Finax naturligt glutenfria müsli.
Svar på tråden Allergitråden