• Jasusu

Allergitråden

Är det ngn som varit utomlands med era barn?
    Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram?

Ångest..

• Jasusu

Jag försöker hitta majonnäs utan allt.

Tydligen har Coop en som veganer kan äta..bra början,om de inte har ersatt med soja.
    Men någon som vet exakt vad den innehåller?
    Coop Extra Lätt majonnäs heter den tydligen

• Jasusu
    Kavat skrev 2010-07-30 14:26:06 följande:
    Någon annan fettfri tror jag också ska vara ok? Men minns inte sort nu.. Men fanns för något år sedan.
    Ja tydligen så ska det ha funnit en till kavlin tror jag den hette, men den är tydligen bortplockad
  • Jasusu

Snabb fråga!

Är det svårt att få förnyat vårdbidrag efter de första 1-2 åren?Fick brev idag om att jag måste skicka in ansökan och jag har egentligen ingen ork till et.
    Just merkostnadsbiten är ju det tyngsta och tar mest tid att räkna ut. 

• Jasusu

När jag skulle göra korvbröd mm så letade jag runt på nätet efter bra recept.
    Hittade då följande sida : http://majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_archive.html

Hennes recept är enkla och barnen älskar allt jag har provbakat.
    Korvbröd o hamburgebröden en klar hit! Har även provat frallor som barnen tyckt varit super goa
    Kladdkakan älskar de.

Jag är inte duktig på att baka,men jag tycker att hennes recept är enkla att tyda och resultaten blir väldigt bra!
    Det är viktigt att arbeta degarna väl. Jag har klarat mig på elvisp med degkrokar,men det finns ju bättre maskiner för degknådning ;)

• Jasusu

Glömde ju kanelbullarna...oj vad glada barnen var när de fick äta bullar!
    Ok de ser inte ut som "vanliga" kanelbullar,men de är tydligen lika goda ;)

• Jasusu
    Tibell skrev 2011-09-22 19:05:53 följande:
    Igår var Bella jätte svår att natta och hon har bökat runt en hel del. Magen var kanon svullen igår och idag hade hon lite utslag i nacken och knävecken ( vi som precis blivit av med det) och bajset idag var stenhårt :( lilla pluttan !
    Om hon bara kunde sluta reagera på ingenting så det är lite lättare att se vad hon tål och inte tål :/

Idag ringde även hennes läkare. Hon hade suttit och tänkt på Bella en massa och läst alla journaler.
    Sen hade hon skickat iväg en remiss till Gbg . Hon vill att ytterligare en läkare ska kika på henne och ta lite fler prover eftersom Bella är lite "svår" när det gäller allergier och astma.
    Hon har en såpass dålig tillväxtkurva att läkaren vill ge så lite kortison som möjligt så vi ska se hur astman se ut.
    Och jag hoppas såklart vi kan få ett väldigt efterlängtat lapptest.
    Känns skönt att något händer !
    Gör de lapptest i Gbg? Vi åker till trollhättan eller kungsbacka när vi ska göra lapptest.

Nu har jag en fråga. När kan ett barn bli allergiskt? Jag mötte en kompis som jobbar i skolkök och deras dietist lär ut att små barn inte kan vara allergiska mot födoämnen. Så då undrar jag vid vilken ålder gäller? Aldrig hört detta nämligen och vet inte vad jag ska tro iom att båda min barn har reagerat sen tidig ålder och min nr tre nu är full av röda prickar som BVC avfärdar som hormonplitor.  
  • Jasusu
    LokesMammi skrev 2011-09-27 18:17:39 följande:
    Ett inlägg jag missat!
    Sur man blir på både dietister o BVC sköterskerna. Dom kan ju ingenting!
    Min bvc var lika dan. Min sons utslag när han var 4 veckor sa sköterskan att det är hormonplitar. Han har haft det sen han föddes o det är ju små vita "finnar". Han var röd o det var hormonplitar. Nehe du. Man tycker att dom borde lyssna på mig som mamma som själv har eksem o allergier. Han var 4mån när dom tog mig på allvar när han dippa i vikt!
    Så han var allergisk redan "från början".
    Så dom har helt fel. Synd!
    Hur gammal är din 3a?

Jag litar inte ett dugg på läkare eller dietister här i Gbg. Just därför åker jag hela vägen till Trollhättan. Deras dietist är super!
    Min är 4 veckor nu och har varit full med prickar sedan mer än 1 vecka tillbaka. Värst var et när jag åt ägg under några dagar. Så det slutade jag genast med och nu är prickarna inte fullt så ilskna 
  • Jasusu

Hej nu kommer jag med mina frågor igen

Om man misstänker att ett spädbarn reagerar på choklad. Är det mjölken eller kakaon man bör plocka bort?

• Jasusu

Någon frågade om bullar?

När jag skulle börja baka efter att ha misslyckats några 100 gånger så googlade jag fram följande blogg
       http://majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_archive.html

Hennes recept är lätta och jag som alltid brukar misslyckas, får det till att fungera! 

Mina barn älskar hennes pannkakor och kanelbullar. Nu såg jag att hon har ett nytt recept på bullar. Jag har bara provat "gömmorna" men har tänkt att prova det nya receptet när jag får tid!

Jag har skickat in ansökan om fortsatt vårdbidrag ,det känns som det är jätte svårt att få det beviljat. Någon som vet?   

Svar på tråden Allergitråden