• Jasusu

Allergitråden

Jag tycker absolut att man ska söka om vårdbidrag. Fk vill ju ha ett läkarintyg som man skickar in tillsammans eller efter ansökan.

Någon undrade vad man ska ha med i sin ansökan.
    Jag spaltade först upp alla deras allergier och reaktioner. Sen så  berättade jag om vad vi gör dagligen,veckovis och månadsvis extra som andra inte behöver göra och ger oss mertid.
    Sen så skrev jag upp merkostnader och motiverade dem noga.

Jag använde samma ansökan även denna gången men lade till gräsallergi som vi fått utrett nu.     

Min handläggare lät otroligt uttråkad  när vi pratade om ansökan,så jag blev rätt så less och det känns som att vi får avslag. 
     Han lät väldigt frågande till våra merkostnader...så jag vet inte om vi har glädjeräknat?
    Jag har försökt använda mig av konsumentverkets uträkningar. 
    Vad har ni uppgett för summor när det kommer till merkonstader? 

• Jasusu

Någon som vill dela med sig om vad ni har uppget för merkostader gällande kosten när ni sökt vårdbidrag?

• Jasusu

Räknade ni ut summor eller lät ni dem räkna fritt?

Någon som vet hur mycket en påse rapsy frutty beräknas bli utblandat? 

• Jasusu

Kavat skrev 2011-10-12 13:44:55 följande:
    Jag letar och letar men nu hittar jag ju ingenting i min mailbox... Suck! Jag får återkomma (och påminn om jag glömmer!)

Påminner

Jag minns att de skar ner mina yrkanden förra gången så det ska bli spännade o se hur de resonerar denna gång.
    Fick beviljat för slitage av kläder i  min ansökan som gällde ett barn,men avslag när jag ansökte för två barn. Skumt...

Blev dock lite matt när han frågade om vilka laktosfria produkter barnen får...
     Man bör ju veta skillnaden mellan intolerans o allergi om man ska besluta i sådana frågor.     
  • Jasusu

Phu..jag får fortsatt vårdbidrag. Spännande o se hur de har räknat på våra merkostnader och om det är 1 eller 2 år de beviljat för.

• Jasusu
    Kavat skrev 2011-10-14 14:06:34 följande:
    Grattis!
    Sorry jag har inte hunnit med och glömt. Skäms  Vill du fortfarande ha? Tänkte jag skulle mailat över, men du kan väl säga till nästa gång i annat fall eller hojta om det nu inte är ok som ni fått beviljat. Då kanske inte väggen är så nära här... Obestämd

Jag vill gärna ha,när du har tid,lust och ork! Nu är det ju ingen bråtska iom att vi fick beviljat. Det är merkostnaderna jag är nyfiken på,då jag inte riktigt har koll på om våra yrkanden är rimliga
  • Jasusu

Det känns som att förskolan borde ha mat i frysen som de kan plocka fram när dagens mat inte duger. Det är inte okej att vi föräldrar ska behöva komma med matlådor för att de inte fixar det.
    Jag har hjälpt förskola och skola med bra recept och tipsat om böcker,men jag kräver nu att de ska fixa maten till flickorna. Fick även prata med kostchefen när personalen gjort för många missar. Man får liksom inte acceptera sånt. Då behöver personalen hjälp av sina chefer för bättre utbildning.  

t0va skrev 2011-10-14 14:02:56 följande:
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  
  • Jasusu

Såå svårt att veta om merkostnaderna man fått beviljade är ok.
    Någon som fått ersättning för någon medicin utöver högkostnadsskyddet? Isåfall vilken?

De ersatte mig för två barn
    Extra tvätt 383kr /år
     Så har vi det där med specialkost igen.
     4578kr/år för mjölkersättning och 1700kr/år för allt annat.
    Är det ok?  

• Jasusu

Har man börjat skriva ut locobase/locobase repair på recept?

• Jasusu
    Kavat skrev 2011-10-18 15:56:16 följande:
    Nej men man får det på merkostnad OM läkaren har skrivit det på intyget man skickar till fk.

Jag har äntligen mailat dig. Tomte

Väldigt konstigt för jag fick det beviljat förra gången och det stod inte på intyget. Jag ska överklaga det beslutet..får väla jaga läkaren för ett nytt intyg. Rätt ska vara rätt!
    Tack för mejlet! 
  • Jasusu

K Kavat
    Hur länge har ni väntat på beslut på er överklagan?
    Tar dom personlig kontakt innan dom tar ett beslut?

• Jasusu

Så glad att denna tråd finns! Vilken tur att jag tittade in här innan jag åker o handlar så jag inte missar att läsa på Risentas förpackningar.

• Jasusu
    t0va skrev 2011-11-21 12:01:17 följande:
    Jag har också tänkt ta tag i detta nu, vet du eller någon annan om det krävs läkarintyg och en bekräftad allergi med tester eller om det "räcker" med provokation. Vi har ju "bara" soja och havre på test och mjölk på provokation med allergimottagningen men vete har han reagerat på när han åt det och fisk verkar ju också vara något som inte går. 

Jag är rätt så övertygad om att Fk vill ha ett läkarintyg. På våra intyg så har läkaren inte skrivit hur man har kommit fram till att barnen är allergiska,dvs viilken metod som använts.

Men ett intyg måste skickas in iaf. 
  • Jasusu
    Allrona skrev 2011-11-21 11:22:13 följande:
    Är det ngn av er som har testat att begära ut beslut till ansökningar om vårdbidrag som blivit beviljade? Kan man i beslutet utläsa summor och tid för de enskilda sakerna?

Jag skickade ett inbox till dig om min VB ansökan. Hur jag tänkte mm.
  • Jasusu

Jo det ser ut som reaktioner. Fast vänta tills det gått ett dygn. Men så där röda fält med små plitor i hade mina barn

• Jasusu

Du är inte ensam att känna så. När jag krävde test på mitt andra barn,då mitt första hade fått positivt på en radda av ämnen så visste jag ju att det skulle bli positivt där med. Jag började böla när de läste av och sköterskan tog min hand och sa att jag absolut inte är ensam om en sådan reaktion. Man blir så lättad av att få reda på vad det är,  och att man nu blir tagen på allvar,men samtidigt så önskar man inte sitt barn så många allergier.Vi är ju många som har fått kämpa oss till att få göra dessa tester. Barnens läkare här i stan klappade mig på axeln nedlåtande och sa att mina barn är friska för blodrpovet inte visade något och att jag skulle fortsätta smörja med kortioson 3 ggr per dag,trots att det inte hjälpte.Magproblemen skulle lösas med stoppande och lösande kost.  Jag fick alltså kräva remiss till NÄL som ligger en timme bort.

mithrandil skrev 2011-11-23 20:21:18 följande:
    Ja, det är väl väldigt blandade känslor just nu. Samtidigt som jag är glad att det visade något så känns det ruttet att det var så "mycket" som visade. Det känns skönt att veta att jag inte bara inbillat mig alltihop men samtidigt så hade jag nästan önskat att jag gjort det. :) Men nu är jag mest bara orolig för vad de kommer säga, eller om det ska försvinna över natten. Tänker mig att de kanske tycker det är för lite blåsor, eller för lite rött eller nåt liknande och att de kommer säga att det inte är någon allergi alls. För mig känns det ju iaf som om det måste vara det för annars skulle väl allt se ut som den översta pricken? helt slät och fin.

Amanda ja, jag vet inte alls. Ska ringa hennes läkare innan jag fattar några fler beslut tror jag.
    Hennes doktor har ju alltid sagt att hon inte vill testa Amanda för något för att hon är övertygad om att inget kommer att visa ändå så jag behöver nog veta vad hon tycker först. Mjölk kommer vi ändå hålla oss ifrån till Amanda är 2 år vilket läkaren sa vid förra besöket. Känner inte att jag behöver mjölk i hennes kost ändå. Hon har ju sin neocate och hon tycker om den så. :)

Svar på tråden Allergitråden