• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Piggelin kan i varje fall inte jag äta utan att det börjar klia, så när du fick svaret att den var vetefri så var det antagligen någon som inte hade koll på att glukossirapen/glukosfruktossirapen kan vara (och med stor sannolikhet är) framställd av vete.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-30 13:28:37 följande:
    Jag är bara tvungen att skriiiiika lite! Dottern hade fått laktosfri glass idag på barntimmarna. Jaha, sa maken misstänksamt när han hämtade, vilken då? Då visade det sig att hon hade fått Tofulines laktosfria glass.. Jaha, då var provocering med soja klar. Tur i oturen kanske att det "bara" var just deras, för då är soja, E412 och E 410 som ju är sojasläktingar, så man slipper misstänka andra saker i glassen som brukar finnas... Men tror ni maken säger något, nä, han säger inget alls till dem utan går bara hem och berättar för mig att hon ätit sojaglass idag! Så nu får jag ta diskusionen. Jag tycker oavsett om hon nu reagerar eller inte så har vi sagt och lämnat papper på att hon inte får äta soja, (över ett år sedan vi testade så möjligheten finns att det vuxit bort.) så blev det nog en rejäl provocering för glassportionen som hon visade att hon ätit såg inte så liten ut...
    Suck.
    Jag förstår inte att om man har ett multiallergiskt barn som man har hand om att man kollar närmare på innehållsförteckningarna över vad saker innehåller utan bara går på rubrikerna så att om det står "laktosfritt" så är det ok om de klarar laktosfria mjölkpårodukter, men inte reflekterar minsta lilla över vad det innehåller istället för laktos.

Hoppas det inte blir allt för kraftig reaktion utan att det har hunnit mildrats.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-30 15:15:42 följande:
    Piggelin kan i varje fall inte jag äta utan att det börjar klia, så när du fick svaret att den var vetefri så var det antagligen någon som inte hade koll på att glukossirapen/glukosfruktossirapen kan vara (och med stor sannolikhet är) framställd av vete.
    ok fan också!!! man tror ju man ska få rätt svar när man frågar!!
    Han har ätit piggelin på dagis i dag..så då får vi se om det blir nån reaktion då! Suck och stön! Måste ge dem någon annan glass på dagis.
  • mummy40

Hej, var ett tag sen jag var här inne nu,grattis till er som väntar smått föresten!

Idag kom  besutet från Fk, och vi fick beviljat halvt vårdbidrag  och 18%merkostnad. Hade jag aldrig vågat hoppats på,så vi är tacksamma att det för en gångs skull gick så smidigt med Fk.Inom 12 veckor dessutom.

ha en bra helg alla!

• Helle76
    mummy40 skrev 2010-04-30 16:41:57 följande:
    Hej, var ett tag sen jag var här inne nu,grattis till er som väntar smått föresten! Idag kom  besutet från Fk, och vi fick beviljat halvt vårdbidrag  och 18%merkostnad. Hade jag aldrig vågat hoppats på,så vi är tacksamma att det för en gångs skull gick så smidigt med Fk.Inom 12 veckor dessutom. ha en bra helg alla!
    Grattis. Jag väntar fortfarande på svar om min överprövning av FK.
  • Kavat
    mummy40 skrev 2010-04-30 16:41:57 följande:
    Hej, var ett tag sen jag var här inne nu,grattis till er som väntar smått föresten! Idag kom  besutet från Fk, och vi fick beviljat halvt vårdbidrag  och 18%merkostnad. Hade jag aldrig vågat hoppats på,så vi är tacksamma att det för en gångs skull gick så smidigt med Fk.Inom 12 veckor dessutom. ha en bra helg alla!
    Åh, vad skönt! Nu blev jag ju nyfiken, fick ni 1/2!!!
    Hur gammal är han nu? Har han astma? Allergi vid kontakt?
    Nyfiken eftersom det snart är dags att söka nytt på sonen, innan så sa det ju att han var så liten så trots att vi har ett jättejobb med att han är kontaktallergisk mot sädesslag och ägg så fick vi "bara" 1/4 eftersom han var så liten (1 år) och små barn kräver jobb ändå.
  • saffe
    Kavat skrev 2010-05-01 17:06:55 följande:
    Artikel om vårdbidrag: www.matnyttig.se/articles/10-kunskap/161-bidr...
    Den där mjölkersättningen som dom menar att man inte får merkostnad för pga att det skrivs ut på livsmedel via apoteket.. Menar dom modersmjölkersättning?! Hur många använder den som ersättning för mjölk i matlagning och som dryck när barnen blir större liksom...? Har dom provat att smaka på den själva kan man undra... J älskar ju sin välling, men jag tror inte att jag skulle kunna få henne att dricka den som kall måltidsdryck..
  • Helle76
    Kavat skrev 2010-05-01 17:06:55 följande:
    Artikel om vårdbidrag: www.matnyttig.se/articles/10-kunskap/161-bidr...
    Ja, denna ersättning kan man få men om barnen inte klarar av den då? Båda mina barn har kräkts som tokar av nutramigen och sen när de kunde få välling gick vi över till enago och då slutade de kräkas. Inte en chans att jag skulle be om att få det på recept och ingen av läkarna skriver ut det om de vet att det finns alternativ som fungerar.
Svar på tråden Allergitråden