• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-05-05 17:33:21 följande:
    trållmor: Jag får inte komma på din sida och jag verkar inte kunna pma dig men om du kan messa mig eller ringa mig så har jag lite tips och trix som fd Sundsvallsbo... 
    Du ska kunna gå in i "skriv medelanden" och skriva "trållmor" och pma utan att ha tillträde till hennes sida.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-05 16:50:33 följande:
    hmm måste blivit nåt fel för nu syns inte det inlägg jag trodde jag la in haha  så jag skriver igen och dyker det andra upp så vet ni varför det är två. har nu varit hos dietisten. Hon var väldigt bra och förstående. Hon fick se bilderna på sonens mage innan och efter och hon var så förundrad över att det var sån skillnad. Hon sa "veteallergi är extremt ovanligt men ibland träffar man på dem och i detta fall lilla E" så hon förstod verkligen att han inte mådde bra. Hon kom med förslaget att vi skulle gå på en STRIKT sädesslagskost nu (och då speciellt vete). Det skulle vi göra i minst 2-3 veckor, så vi hinner se en förbättring. När magen är bättre, utslagen och han sover bra (förhoppningsvis om 2-3 veckor) så ska vi provocera med vete genom att göra en sås med vete som redning. Om han sedan får symtom av det så ska jag gå på den strikta kosten igen. Vi ska sedan provocera med ett sädesslag i taget (förutom vete då). Visar han inget symtom första dagen eller andra så ska jag öka på mängden vete. låter detta logiskt?
    Ja, det låter ju logiskt om ni inte visste om han tålde vete eller inte... Men håller med Snutten.. Vete vet är ni ju säkra på att han inte tål nu! Varför liksom? Vad gör att hon skulle tro er denna gång om hon inte trott er innan?
  • Kavat

EL I, om ni ska göra som hon säger så dröjer det ju 4 månader innan ni får livsmedelhänvisning! Det är ju inte lätt för er ändå och det blir ju inte lättare om ni inte kan hitta mat som han kan äta utan att ruinera er...
    Hon måste kunna skriva ut nu men bara två uttag eller liknande om hon nu inte tror er!

Blir så arg. Inte fasen ska ni behöva provocera vete igen. Idioti!!!

• JPL
    Snutten skrev 2010-05-05 13:13:06 följande:
    Det är ju allegier mot basfödoämnen som är besvärligast och eftersom han inte tål sädesslag så tycker jag att de tär idé att söka och ni borde vara berättigade till det.
    Håller med. Det är "glutenfri" kost som FK tycker är svårast och tar längst tid. Det är ju tidsåtgången som är viktig. Det tar ju eg inte längre tid för mig att fixa specialkost till två barn istället för ett men ändå är det på något vis lättare att få vb för två barn istället för ett.
  • mummy40

hej.

Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med.

Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor.
    ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också.

Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-

• EL I

snutten: ja jag kommer nog göra så att blir han bättre nu med strik vetefritt (o andra sädesslag tills vidare pga kontaminationsrisken) så kommer jag "fuska". Då kommer jag antingen säga att jag går inte med på att provocera för nu mår han verkligen bra och vi är säkra på att det ÄR vete ELLER så låtsas  jag att jag provocerat
    Hans mage är som en ballong igen Den har ju varit det ett tag så därför så känner jag att OM han nu blir bättre på vetefritt igen så kommer jag inte provocera fler gånger, finns inte en möjlighet!!! Däremot om han INTE blir bättre så kan man ju börja undra men det kommer nog inte hända eftersom jag känner mig säker på hans veteallergi

Kavat: vad jag fattade på henne så skulle hon skriva ut vetefritt på livsmedelshänvisning efter att vi provocerat och inte vänta tills vi provocerat med ALLA sädesslag.

• saffe
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej.Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med.Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor.ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också.Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    Nej, vad tråkigt! Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, vill bara ge dig en styrkekram!
  • Amulett

Mummy40: Bamsekram!!! Har egentligen inga svar på dina funderingar. Men: det föds barn ofta hos riktigt fattiga och undernärda personer och hos personer som tvingas gå igenom enorma umbäranden i sin vardag - så jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig för att vare sig kost eller det jobbiga året har påverkat i någon större utsträckning. Med tanke på att bebisen i magen tar det som det behöver från dig, så borde du uppvisa kraftiga bristsymtom innan barnet tar någon skada.
    Det gör ju det inte lättare att behöva gå igenom det här ... men om du kan, sluta anklaga dig själv. Du hade nog inte kunnat göra något annorlunda, det är iaf jag övertygad om.

Skickar massor med kramar genom cyberrymden!

• Snutten
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej.Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med.Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor.ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också.Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    Så tråkigt, jättekramar till dig. TSH kan påverka graviditeten men jag är lite osäker på nivåerna, får du behandling för det? Är det medicinsk abort du menar med att blöda ut med tabletter? Valet mellan medicinsk abort och skrapning baserar man på vilken vecka i graviditeten kvinnan är i. Nu arbetar inte jag med gynekologi utan på förlossningen så jag är inte så insatt i den frågorna och är lite osäker på hur man räknar vid missed abortion om det är grav veckan man tror att man är i eller om det är den veckan fostret slutade leva. Diskutera med doktorn på fredag. Jag hade valt medicinsk abort om jag fick välja. Om inte annat så slipper man en sövning och infektionsrisken är större vid en skrapning. Blöder gör man efter en skrapning också. Hoppas ni kommer fram till en lösning som du tycker känns bra för dig.
Svar på tråden Allergitråden