• mummy40

Allergitråden

Imorgon så blir jag uppringd av en handläggare ang vårdbidragsansökan.Vad ska jag särskilt tänka på att informera om?
    I min ansökan jag skrev så preciserade jag inte exakt varenda  kostnad,är det det hon vill ha fram nu då eller?
    Tips på vad jag bör framföra mottages tacksamt.!

• mummy40

Hej, jag har tre burkar ultracare for kids-näringspulver för allergiska barn som jag säljer om någon är intresserad.
    Varje burk är på 700 gram,jag har blandat i sonens gröt,i"glass",milkshake och jag tycker smaken är helt ok,smakar vanilj,men då den innehåller xanthan=majsbaserat så vågar jag inte ge mer då sonen blivit kass i magen igen och fått eksem.Jättesynd tycker vi.

burkarna kostar ca 450 kr, jag säljer för 150 kr inkl frakt med schenker.

inboxa mig om du är intresserad.

• mummy40

Hej, var ett tag sen jag var här inne nu,grattis till er som väntar smått föresten!

Idag kom  besutet från Fk, och vi fick beviljat halvt vårdbidrag  och 18%merkostnad. Hade jag aldrig vågat hoppats på,så vi är tacksamma att det för en gångs skull gick så smidigt med Fk.Inom 12 veckor dessutom.

ha en bra helg alla!

• mummy40

hej.

Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med.

Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor.
    ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också.

Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-

• mummy40
    Snutten skrev 2010-05-05 19:41:05 följande:
    Mummy: var det FSH eller TSH som var för högt?
    Det var tsh värdet-låg på 22,men 3 veckor senare med höjning av min levaxindos så hade det gått ner till 0,57.Jag har hypertereos sedan 16-års ålder.

Tack alla för era stöttande ord, det känns bara så himla jobbigt att veta att jag bär på  något som är dött,det som skulle bli ett syskon i november
  • mummy40
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej. Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med. Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor. ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också. Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    Här är jag igen.....lätt chockad går jag runt här nu och bara väntar tills tisdag då jag ska skrapas på Östra. Förra fredagen fick jag tabletter för att få ut allt hemma, vilket jag också trodde jag fick, men vid Vul i onsdags hade inget hänt, och dessutom: nu såg läkaren TVÅ embryon som hänger ihop!!!hur han kan ha missat detta innan är en gåta... Allt känns helt galet...
  • mummy40

jag mailade quaker för att fråga om det finns spår av andra sädesslag i deras minutris och fick detta till svar:

Hej och tack för ditt mail. Jag har ställt din fråga vidare till fabrikens kvalitetskontroll och de svarar följande: Pama Minutris produceras och förpackas längs en produktionslinje som enbart hanterar risprodukter. För att ytterligare försäkra dig om att inga spår efter andra sädesslag finns, rekommenderar de att du häller ut risflingorna på en tallrik eller liknade och gör en extra kontroll innan produkten tillagas.

Med vänlig hälsning

Quaker Oats

BrittMarie Börjesson

men vad bra då!! Som att spår av något skulle synas.....

Vidare mailade jag rice dream för frågan ang korn,och det blev ju också ett moment 22 då jag påtalade sädesslagsallergi och får svar utifrån glutenintolerans...
    Ska det vara så svårt att lära sig vad som är vad????

japp, jag är grinig idag och stressad, A  ratar sin mat, vill inte ha något  längre av det lilla han  nu  kan äta,vi ska ha studentmottagning är hemma på fredag och vi får knappt plats....
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-07-30 19:55:18 följande:
    Sojamjöl? Det ska jag kika efter i affären imorgon! Ska även försöka hitta Teffmjöl (tack för tipset förut!)

Du råkar inte veta om det går att testa för majs via riktigt lapptest? Det verkar vara en ovanlig allergi/överkänslighet så jag hittar just ingenting när jag letar här på nätet så jag tänkte om de ens kan testa det... Längtar till 9/8 då barnmottagningen öppnat igen så jag kan få tag i läkare och dietist!
    Vår son är allergisk mot mjölk,ägg,soja,alla sädesslag och majs.När han inte blev bättre då vi tog bort altt han var allergisk mot, så bad jag om att få testa även majs på patch test, och han fick lika stark reaktion mot majs som sädesslagen och sojan som också gjordes med patchtest.Mjölk och ägg med pricktest..Han fick ju Sempers mjölkfria risgröt , och i den fanns såväl maltodextrin av majs som soja lecitin.När vi tog bort allt med majs så blev han en annan unge,från att under sina 14 första månader sovit i entimmes-intervaller nätterna igenom från dag 1,så sover han idag 12 timmar om natten-i sträck, och 1-2 timmar sovstund på dagen.
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-08-01 15:53:21 följande:
    Vad skönt att ni fått ordning på sömnen och att han mår bra nu! Ger ni honom någon form av välling/ersättning? Hur gör ni den i så fall? Skulle vilja testa något som inte innehåller majs för att se om det blir någon skillnad, som det är nu får sonen Nutra som välling på kvällen samt att vi gör gröt av den + rismjöl på morgonen. Vet inte hur känslig han är mot "behandlad majs" i produkter, bara att han inte tål ren majs, spelar ingen roll om det är hela korn eller om det är puréat...
    Vi fick Neocate utskrivet, men det spelade ingen roll hur jag än försökte maskera bort smaken ,för den är verkligen vidrig,så jag ammade honom tills han var 14 månader-han är 18mån nu-,och nu får han gröt morgon och kväll som jag gör av risdryck,Holle ekologisk risgröt, (som är ett pulver man kan köpa på bla goodstore.se eller ekologiska barnmatsbutiken)lite olja,dolomitpulver=kalkpulver ,någon fruktpure,och ett vitaminpulver som jag även det hittat på nätet som är utan dom sakerna han är allergisk mot.Risgröten kan även göras som välling.Ingen kokning behövs.Ibland varierar vi med Holle hirsgröt.
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-08-01 21:13:26 följande:
    Är det inte någon form av majs i Neocate? Om inte ska jag testa den till sonen! Kostar den också runt 200kr/burken om man köper utan anvisning?

Vi gör gröt på Oldas risgröt/mjöl, antar att det är likvärdigt med det ni använder.. Risdryck (berikad) har vi också hemma, likaså olja. Kanske skulle testat det får se om han blir bättre än av Nutran. I så fall får jag införskaffa vitaminer sedan. Tack för tipset!

Hur visar sig majsallergin för din son? Får han lika kraftiga reaktioner av ren majs som av majsstärkelse etc i livsmedel?
    jag meilade Nutricia och frågade om innehållet i neocate,och då svarade hon att glukossirapen är majsbaserad men skall vara renad från proteiner,MEN, hon kunde ändå inte  till 100% säga att en majsallergiker inte skulle reagera. Som jag förstått är majs allergi ovanligt i Sverige, informationen om denna allergin är ytterst knapphändig till skillnad från i tex USA, så jag har googlat en del på cornallergy och fått lite mer info den vägen,och i vårt fall så var det inte förrän majsen försvann dvs ALLT som överhuvutaget kan härröra från majs- och även vete- ända ner på druvsockernivå som sonens eksem försvann .Alla scans charkprodukter som har druvsocker i sig är majsbaserade.Likaså lithells.har mailat dem.Druvsocker liksom dextrose är oftast majs eller vetebaserat.Ex euroshoppers pommes frites med dextrose är vete,så i dags läget  är alla produkter med druvsocker,dextrose,glukossirap ,maltodextrin helt borta ur sonens kost.Det gäller att lusläsa innehållsförteckningar men vad gör man inte för att ens barn skall må bra?!
  • mummy40
    2små2stora skrev 2010-08-02 15:39:35 följande:
    Vi har nog tur med vår släkt de är jätteduktiga, bara min mormor på drygt 80 som kan sucka lite men inte mer än så. 
    Den delen av släkten vi ska träffa i helgen så är det 3 till som inte tål mjölk 2 av dem tål inte heller soja och har svårt med vete.

Vi får väl se hur det blir med knatten om han också blir allergisk. Undrar om de kan reagera med allergi redan i magen? 
    Min son är då född allergisk, reagerade redan efter några timmar.På sitt 4e levnads dygn såg han helt brännskadad ut i ansiktet,  och BVC sa att det var hormonplitor, vlket det ju inte var...
  • mummy40

Xantangummi=utvunnet ur majs där man låtit en slags bakterier jäsa i majssockret....

• mummy40
    Eligrabbarna skrev 2010-08-15 16:49:13 följande:
    Alltså min son har varit väldigt speciell hela tiden. Jag sa till min man redan när sonen låg i magen "denna kommer vi få att göra med". Han var ALDRIG stilla alltså. Fanns nästan ingen period då han var stilla...jag menar, bebisar brukar ju ändå sova lugnt i magen ibland...men ALDRIG.

När han sedan kom ut så vägrade han äta (liksom min stora grabb) han gick inte att amma! Han bara skrek. Skriken började redan på bb, med lågt blodsocker till följd av matvägran och vi fick vara kvar för extra kontroller på honom pga det låga blodsockret. Fick truga i honom ersättning redan från dag 2 på bb.

Väl hemma så var han "annorlunda" hela tiden med maten, närheten, sov dåligt och lite för att vara så liten...sedan kom skriken och magknipen efter bara några veckor.

Det har alltid varit "nåt" med honom. Vi har haft jobb med honom dygnet runt. Storebror var miltals ifrån hur jobbig lillebror var fast storebror hade kolik i 3 månader.

Så ja..jag kände tidigt på mig att det var nåt "speciellt" md honom. Frågan är bara vad det beror på alla barn är inte lika. Det jag och min man dock diskuterat flertalet gånger sen han föddes är hur rätt jag hade ens INNAN han var född!! Märkligt!
    Precis vad vi sa också.Vår son var heller aldrig still i magen, kände rörelser  supertidigt. Ironiskt nog sov han sig igenom förlossningen, lugnet före stormen för honom.Och  nog fick vi rätt alltid...redan när vi kom hem började det kännas  att något var fel.Eksemen,blodet i avföringen,skrik och 14 mån totalt kaos följde.då han bara sov i entimmes pass nätterna igenom från dag 1 med låååånga insomnings stunder med hjälp av vaggning och amning.Hans allergier är  mjölk,ägg,alla sädesslag,soja och majs.Nu har vi sen 2 veckor börjat ge honom av sempers mjölkfria gröt igen, och det verkar fungera-trots majsstärkelsen o och sojalecitin.Ett plus är att han nu fått mer normal avföring,för när vi tog bort  den gröten i januari och ersatte med holle risgröt så blev han lös i magen från att ha varit förstoppad sen födseln. Minst 4 lösa bajs blöjor om dagen började kännas liiite för mycket vid  nu 18 mån ålder..Holle risgröt är ju råris, och han äter risfrasbröd-också råris-, så det får intebli för mycket av det .Så helt klart blir han hård i magen av semper gröten, så jag blandar i banan o mangopure i den för att balansera lite.

Han har vidare varit så känslig vad gäller mjölk, att det räckt med lite mjölk på huden så blossade det upp näselutslag inom 5 min. Jag provade häromdagen att stryka mjölk på honom, och nu händer ingenting.Skulle jag då kunna provocera med lite kokt mjölk ,nåt kryddmått, eller ska jag vänta tills vi kanske prickestat igen? Mjölk o ägg bekräftades med pricktest vid 7 mån ålder och har sedan inte testats igen.De andra allergierna via patchtest i sept o jan.
  • mummy40

Hej,
    nu var det längesedan jag var här inne!

Det har börjat dyka upp en liten fundering här hos oss nu ang sonens allergier.
    Hur  snabt kan allergierna växa bort? A är 21mån snart.
    Han har vid några tillfällen fått i sig såväl yogurth som bröd som vi då fått se som omedvetna provoceringar  utan minsta reaktion vad vi har kunnat märka?
    Förra året var han starkt kontaktkänslig mot mjölk, men så verkar det inte vara nu...

Han allergier är mjölk,ägg(bekräftat med pricktest),alla sädesslag, soja och majs(patchtest)
    Det är ju över ett år sen testerna gjordes, och vad gäller patchtesterna så gör dom ju inte om dom, men testar dom om allt med prick då eller vad?
     Eller är det så att symtom/reaktion har ändrat karaktär?
    Eller kan  allergier bara försvinna hux flux?

• mummy40
    JPL skrev 2010-10-09 13:55:02 följande:
    Suck då alltså. Tur att de får glass så sällan att det kan funka för oss. Cars är ju lite olyckligt att det är jordgubb i, många som inte tål det. Rapsy glassmix i glasspinneformar kan man ju skicka med till kalas och sånt. G är rätt nöjd med chokladpudding som substitut för det mesta som allergifria barn får på kalas.

Vilken (påläggs-)skinka tål ni som är extra känsliga? På mina barn märks det ju bara vid långvarigt intag så det är svårt med sånt där lurigt som dextros och druvsocker för mig. Något är det iaf som pågår för alla tre  nu.
    Här ger vi sonen coops "magi" päron och hallon isglasspinnar.

Vad gäller pålägg så är tex Rybergs varmrökt bog, och   Rybergs rökt/kokt skinka helt rena.
    Scans ekologiska leverpastej är också helt ren.
  • mummy40
    tes 75 skrev 2010-11-09 20:29:26 följande:
    någon här som har erfarenhet av majsallergi? vi utesluter fn typ allt (mjölk, sädesslag, baljväxter) ur vår sons kost, utan större resultat, & jag tycker han blir sämre de dagar/dagen efter han ätit majspasta (Sam Mills).
    Vår son har mjölk,ägg,soja alla sädesslag och majsallergi.
    Inte förrän vi fick bort majs,och ända ner på majsstärkelse -nivå så försvann hans eksem.
  • mummy40

Vi har precis börjat testa med just maltodextrin,och det verkar -peppar,peppar gå bra:)Han fick majsallergin bekräftad i  januari  i år.
    Nästa steg blir att baka med Lailas gula,för det hade underlättat enormt....
    Så vi hoppas att det kanske  har börjat gå tillbaka,dock vågar jag inte prova livsmedel med ren majs i än på ett tag...

• mummy40
    tes 75 skrev 2010-11-11 06:43:00 följande:
    hur gör ni med mellanmål & frukost? vår son vill inte äta riskakor, men ibland äter han Oldanas spröda risbröd. bröd bakat på Lailas gula eller majsmjöl vägrar han äta (så länge det inte är typ söta muffins), så även om han tål majs så är brödutbudet lite skralt. just nu äter han hemmagjord välling på risdryck & rismjöl + rapsolja till frukost (ratar gröt, smörgåspålägg, mjölkproteinfri ersättning), men man vill ju gärna att han får i sig lite mer varierat.
    Vår son gillar inte dom stora riskakorna ,men dom små som finns i sortimentet småfolk.
    Annars är det oldanas risbröd här med.
    Jag bakar oftast matbröd efter det receptet som står på "fiberhusk" påsen,och med ungefär lika delar ris-teff-och bovetemjöl och lite sirap i med..Det är det brödet han ätit bäst av.
    Smoothies,pannkakor på risdryck,kokosmjölk, med blandning av rismjöl, potatismjöl, bovetemjöl,bakpulver går också bra.Till frukost äter han numera Sempers mjölkfria gröt som jag blandar med risdryck,olja och fruktpure.
    Men visst är det enformigt.....Vissa dar vill jag bara kräkas på eländet.Gråter
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-11-11 22:49:18 följande:
    Vi har konstaterat via provokation... Har aldrig medvetet uteslutit majs, bara märkt reaktion när han fått det i sig... Har inte testat det på varken prick, rast eller lapptest så har ingen aning om det skulle ge utslag eller inte.
    Vi gjorde lapptest.och det var lika stark reaktion som på allt det andra:(
    Innan hade jag ju märkt att han hade ont ,förstoppad samt att eksemen inte försvann trots att vi tagit bort allt det andra han var allergisk mot.
  • mummy40
    Angel Gbg skrev 2010-11-12 14:40:03 följande:
    Jo jag har pratat med dietisten nu och nej det var inget för oss då vi behöver näringen inte bara kcal utan hon tyckte bättre att köra 2 flarror Neo om inte annat
    det finns ju calogen extra som innehåller både protein,vitamin och mineraler nutricia.se/calogen-extra/
Svar på tråden Allergitråden