Kavat skrev 2010-05-06 14:47:34 följande:
Först GRATTIS till dottern på födelsedagen! Resten är ju löjligt! Man kan inte låta bli att undra vad förtroendet för föräldrarna tar vägen när man blir läkare.... Men ni har väl bra allergicentrum där de gör Patchtest? Har de inte läkare där som ni kan få istället. Är glad över att vi bytte till någon som kan och dessutom litar på mig som förälder!
Fast som "tur" är så var det ju inte läkaren vi träffade idag så att det var han som uttalade sig på detta sätt. Läkaren har ju varit bra att ha att göra med, han har accepterat mina uppgifter rakt av för underlag till intyg etc. Det har varit betydligt värre med de andra yrkeskategorierna (bsk, ssk, dietist) som jag träffat på där.
Läkaren skrev ju ut intyg till VB för ett par månader sen, på samma uppgifter som han fick av mig till förra intyget (eller i princip så tog han samma intyg och bara bytte dateringen på eftersom de tappat bort dotters tidigare pappersjournal nån stans i samband med flytt till andra lokaler för 1-1½ år sedan).
Och om hon nu inte är "allergisk" varför skriver då läkaren ut vårdbidragsläkarintyg och FK beviljar VB för hennes allergier/överkänsligheter. För oavsett om det inte visar på testerna så mår hon ju dåligt när hon får i sig alla de olika sakerna.
De gör patchtest hos oss och det var i varje fall innan en särskild sköterska som hade hand om det, men pricktest på barn är det är vanligtvis ett par barnsköterskor (dvs usk inriktad på barn) som utför, så det var en av dessa som vi träffade och som uttalade sig - inte hon som vi träffat de tidigare gångerna utan en av de andra.
De skulle skicka ett brev när de fått svaret på RAST. Så får jag väl se om jag får något svar ang Aeriustabletter och nässpray där. Annars så får jag väl ringa och be om en telefontid med läkaren och ta diskussionen med honom direkt istället för via en av barnsköterskorna.
Fast något RAST tog vi inte idag, de la en beställning och sen får vi välja om vi vill gå till vår VC eller till klinisk kemis provtagningsmottagning uppe på sjukhuset. Jag tänkte först att klara av det på sjukhuset på en gång, men dottern ville åka hem, så då gjorde vi det. Det får räcka med pricktest på födelsedagen. Man ska inte behöva utsättas för blodprovsprovtagning också (om det inte är absolut nödvändigt och akut, men det är det ju inte nu så då får det vänta lite).
Men vår VC har jag inte riktigt fullt förtroende för en del som jobbar på lab (såvida inte alla är utbytta sen för ett år sedan) där när det handlar om barn. Nu var det visserligen ett år sen jag var där senast för provtagning, men en av dem lyckas alltid rispa runt inne i kärlet och även många gånger punktera det när hon tagit det på mig, och en annan resonerar som att det är bättre att inte förklara vad man ska göra utan bara att föräldern håller i så hårt som möjligt så att de inte kommer undan utan att det blir överstökat så snabbt som möjligt när det handlar om provtagning på barn.
Så jag lurar lite på om inte sambon ska få gå upp tidigt i morgon när han har självstudiedag och skjutsa mig och dottern den VC i stan där jag har VFU så får dottern ta provet där innan sambon sen lämnar henne på dagis, för hon som är ordinarie på lab där har varit jättebra med de provtagningar som vi haft på barn där. Beställningen är från AC, sen vart jag tar det spelar ju ingen större roll eftersom det ändå skickas till samma lab för analys.