• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Just det: jag glömde skriva att det beror inte på din kosthållning eller ditt sinnelag att detta hände. Ibland blir det så bara och man får aldrig någon förklaring till det. 30% av alla graviditeter slutar i missfall.

• Cs mamma

Mummy40: Jag beklagar det du/ni varit med om och jag tror ingen egentligen vet sanningen men jag förstår att du på vissa punkter anklagar dig själv, så gör många men jag tror du ska förlåta dig själv och inse att det inte är ditt fel.

Som någon skrev fattiga svältande människor kan, människor med mycket nedsatt allmäntillstånd pga sjukdommar och krissituatuationer bla krig bär barn... det handlar nog mer om ödet... Dock kan FSH ha inverkat då det är ett av många mätinstrument för fertilitet och klimakteriet osv, om du fortfarande har högt fsh vet jag många som sänkt det med kosten om du har intresse av att sänka.

Ta hand om dig, sörj, gråt och hoppas du får dina önskningar uppfyllda i framtiden!

• trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-05-05 17:33:21 följande:
    trållmor: Jag får inte komma på din sida och jag verkar inte kunna pma dig men om du kan messa mig eller ringa mig så har jag lite tips och trix som fd Sundsvallsbo... 
    Åhh, jag trodde jag hade lagt till dig! *springer och lägger till dig genast*

(sen har jag varit väldigt gravid- och amningsenil på slutet så det är bara att hojta till så lägger jag till er)
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • EL I
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej. Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med. Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor. ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också. Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    usch stackare!!! vet inte vad jag ska säga hemskt med missfall man väntar och tror och sen blir det inget av det! Ta hand om dig. Även om det inte är någon tröst så är det extremt vanligt. Har själv varit med om det två gånger. Anklaga inte dig själv!! Kramar!!
  • Kavat
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej. Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med. Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor. ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också. Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    Jag har heller inga vettiga råd att ge, mer än att jag fostret tar vad det behöver av mamman, oavsett hur mamman mår. Jag funderade ju på om jag ens kunde bli gravid efter att jag mått så kasst, tappar hår, inte kunnat gå mm (som ju "bara" visade sig vara celiaki) men det gick ju och *pepppar peppar*, än så länge verkar allt ok.
    Dock hade jag ju mycket blödningar med sonen och då hann jag tänka mycket om missfall, skador mm och då kom jag fram till att är det något allvarligt fel på fostret så är det nog ändå bättre att det inte blir något så man istället kan försöka på nytt och få ett hyffsat friskt barn. Min mamma födde en dotter med ryggmärgsbråck och vattenskalle och gick nästan hela graviditeten ut innan värkarna satte igång, vad de trodde var en normal förlossning av ett frisk barn. De visste inte att hon var sjuk, hon levde 20 min, och ja, de har väl satt sina spår i mig med. Med facit i hand hade det varit lättare för alla om hon hade fått missfall tidigare. Men å andra sidan så föds det ju underbara människor med både vattenskalle och ryggmärgsbråck som överlever. Så ja, man kan ju aldrig veta.
    Hade min syster överlevt så hade inte jag funnits. Så försök att se det som att denna gång var det inte meningen och så hoppas jag att ni efter att ni sörjt klart vågar försöka igen!  Kram! {#lang_emotions_heart}
  • Tibell
    EL I : Usch vad tråkigt att de vill att ni provocerar igen =( Men antagligen tänker de som våra dietister här gör. Dvs att ni inte gjort någon "medveten" provocering av vete. För det hade ni inte gjort eller ?!
    Jätte svårt att säga hur ni ska göra. Vore ju jätte tråkigt att göra honom illa om han nu mår bättre på vetefritt.

Efter en vecka sedan missen med soja är dottern äääntligen eksemfri. Nu ska vi hålla strikt strikt här hemma så hon får vara så här fin i hyn tills vi ska till läkaren nästa vecka och pricktesta!Hon får med andra ord INGET annat än ersättning, inte ens frukt =) För sist hon pricktestades visade hon ingen kvaddel men hon blev ett enda stort vandrande eksem. Men då tog inte läkaren det som en reaktion ( varför kan man ju undra ) Men händer samma sak vid detta pricktest kommer jag propsa på att det är en reaktion. Problemet är väl egentligen att hon ska pricktestas för flera ämen ( Mjölk , vete, soja, ägg ) Men detta är inte helt säkert än. Jag kommer väl få tjata mig till det som allt annat

Men nu förstod jag ju vad ni menade med att hon skulle få vara symptomfri innan vi provocerade. Nu var detta iofs ingen medveten provocering eftersomv i tänkt vänta i några månader men nu blev det ju som det blev. Men nu såg man så himla klart att det var sojan hon reagerade på , man behövde med andra ord inte känna sig tveksam!
    Men nu ska hon inte utsättas för någon på tidigast 1-2 månader till.
  • mummy40
    Snutten skrev 2010-05-05 19:41:05 följande:
    Mummy: var det FSH eller TSH som var för högt?
    Det var tsh värdet-låg på 22,men 3 veckor senare med höjning av min levaxindos så hade det gått ner till 0,57.Jag har hypertereos sedan 16-års ålder.

Tack alla för era stöttande ord, det känns bara så himla jobbigt att veta att jag bär på  något som är dött,det som skulle bli ett syskon i november
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-05 19:47:15 följande:
    EL I : Usch vad tråkigt att de vill att ni provocerar igen =( Men antagligen tänker de som våra dietister här gör. Dvs att ni inte gjort någon "medveten" provocering av vete. För det hade ni inte gjort eller ?! Jätte svårt att säga hur ni ska göra. Vore ju jätte tråkigt att göra honom illa om han nu mår bättre på vetefritt. Efter en vecka sedan missen med soja är dottern äääntligen eksemfri. Nu ska vi hålla strikt strikt här hemma så hon får vara så här fin i hyn tills vi ska till läkaren nästa vecka och pricktesta!Hon får med andra ord INGET annat än ersättning, inte ens frukt =) För sist hon pricktestades visade hon ingen kvaddel men hon blev ett enda stort vandrande eksem. Men då tog inte läkaren det som en reaktion ( varför kan man ju undra ) Men händer samma sak vid detta pricktest kommer jag propsa på att det är en reaktion. Problemet är väl egentligen att hon ska pricktestas för flera ämen ( Mjölk , vete, soja, ägg ) Men detta är inte helt säkert än. Jag kommer väl få tjata mig till det som allt annat Men nu förstod jag ju vad ni menade med att hon skulle få vara symptomfri innan vi provocerade. Nu var detta iofs ingen medveten provocering eftersomv i tänkt vänta i några månader men nu blev det ju som det blev. Men nu såg man så himla klart att det var sojan hon reagerade på , man behövde med andra ord inte känna sig tveksam! Men nu ska hon inte utsättas för någon på tidigast 1-2 månader till.
    nä kanske så de tänkte eftersom hon inte tror på de 2 provoceringar han fått (omedvetet); glukossirap i godis samt en liten bit macka.

Tycker det är väldigt tydligt men hon tyckte inte det pga att hon inte tror glukossirap ger någon reaktion och att en sån liten bit macka inte borde ge en sådan reaktion... men om han nu ÄR så känslig (vilket vi tror) så känns det ju väldigt taskigt att provocera med ännu mer. Hon sa att "vi ska provocera försiktigt så du inte ger honm en hel macka att äta men du kan ju ge honom lite sås och reda av med vetemjöl..." men om han nu reagerar så kraftigt på glukossirap hur ska han då inte reagera på en sås gjord på ren vete??
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-05 19:57:14 följande:
    nä kanske så de tänkte eftersom hon inte tror på de 2 provoceringar han fått (omedvetet); glukossirap i godis samt en liten bit macka. Tycker det är väldigt tydligt men hon tyckte inte det pga att hon inte tror glukossirap ger någon reaktion och att en sån liten bit macka inte borde ge en sådan reaktion... men om han nu ÄR så känslig (vilket vi tror) så känns det ju väldigt taskigt att provocera med ännu mer. Hon sa att "vi ska provocera försiktigt så du inte ger honm en hel macka att äta men du kan ju ge honom lite sås och reda av med vetemjöl..." men om han nu reagerar så kraftigt på glukossirap hur ska han då inte reagera på en sås gjord på ren vete??
    Nä usch stackars liten =( Men om ni nu bestämmer er för att göra en medveten provocering ( och kanske få tyst på tanten ) så ge honom bara liiite liiite sås i såfall!

Hur reagerade han på den lilla bit macka han fick i sig ?! Fick han röda kinder då med ?!

Vi ska ju som sagt till läkaren nästa vecka och göra pricktest samt ta blodprover.
    Men OM nu inte pricktestet visar något på mjölk och läkaren vill att vi ska provocera vad gör vi då?! Mjölk är jag så stensäker på att hon inte tål att jag kommer tvärvägra. kan jag be dem göra en hudprovocering i stället ?! Nu vet jag ju inte hon om fortfarande är känslig via kontakt eller om det bara var då när hon redan hade känslig och skadad hud.
Svar på tråden Allergitråden