• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    FenomenaA skrev 2010-05-06 19:05:05 följande:
    Jag är så sjukt godissugen! Det är inte mkt godsaker kvar jag kan äta. Vilket godis finns det som är fritt från mjölk, ägg, soja, jordnötter, nötter, mandel och sädesslag?Jag tycker att det är svårt med allt som vetemjöl kan vara dolt bakom, stärkelse och sirap mm. Den delen är ny för mig. Vilka fällor finns det? Hur vet jag att det INTE är sädesslag i en godissort?
    "riktig" choklad?
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-06 18:54:43 följande:
    jo alltså den risken finns ju alltid så länge vi inte äter vetefritt också Storebror gav honom sin macka i kväll men jag hann se det innan han ens hann ta i den. Vi var på IKEA och där åt han en burk mat risotto o kyckling:Ingredienser:Vatten, kokt ris 13%, kycklingkött (9,5%), majs, tomatpuré, paprika, stärkelse, rismjöl, vegetabilisk olja (raps, solros), salt, basilika och svartpeppar. Grönsaker 11%.
    Har han kunnat äta just denna burken innan utan att reagera ?!
    har faktiskt ingen aning om vad stärkelse innehåller!
    När jag letade ( innan vi slutade med smakisar ) efter burkmat utan vete i försöker jag kolla efter om det står "fri från gluten" på burken. Kolla om det står det på den!
  • Snutten

ELI: om han är så känslig att han reagerar på stärkelse i ett par godisbitar reagerar han nog på smulor etc

• Helle76
    EL I skrev 2010-05-06 19:04:30 följande:
    ja det var ju majs, tomat och paprika och det har han ätit förut utan att reagera. ja det är det jag inte vet riktigt. stärkelse och arom när det står det??? trodde inte de hade vete i barnmat men det kanske de har??? någon som vet?
    Jag vet inte om de använder det i mat men om man tittar här http://www.allergimat.com/page.asp?id=411 så står det att stärkelse kan vara gjort av vete
  • FenomenaA
    EL I skrev 2010-05-06 19:07:00 följande:
    ja du det där är svårt. det är ju specialgodis som är glutenfritt som du är säker på är fritt från sädesslag. det finns ett märke som heter eco-vital som har godis utan sädesslag i vet jag...är inte jättebra på det där. men jag har fått leta på stora stormarknader, har inte funnits i mindre affärer.
    Så man kan inte se på innehållsförteckningen på något sätt?
    Känner ni till om några av de vanliga sorterna är fria från sädesslag?

Enligt Leafs hemsida är dessa fria från gluten, men hur vet jag om de är fria från sädesslagsproteinerna?
    Ahlgrens alla bilar (fast de med choklad på kan jag ju inte äta)
    Gott och blandat skum
    Gott och blandat super frutti
    Gott och blandat yummie
    Truly Juicy
    Pim Pim
    Djungelvrål
    Zoo
    Fruxo
    Mini Bubblizz
    Tablettaskar
    Klubbor

Det är väl fånigt kanske... men jag saknar godis. Vill amma länge OCH äta godis, och att bebis ska må bra så klart!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 19:11:35 följande:
    Har han kunnat äta just denna burken innan utan att reagera ?! har faktiskt ingen aning om vad stärkelse innehåller! När jag letade ( innan vi slutade med smakisar ) efter burkmat utan vete i försöker jag kolla efter om det står "fri från gluten" på burken. Kolla om det står det på den!
    alltså han äter ju aldrig burkmat egentligen och har inte gjort det sedan han var 8-9 månader förutom när vi varit borta osv. HAn har säkert ätit denna burk någon gång men det var nog innan vi tog bort vete. tror bara han ätit 1 burk sedan vi tog bort veten för snart 2 månader sedan. Kommer inte ihåg vilken burk det var men det var inte denna i alla fall.
    Snutten skrev 2010-05-06 19:14:25 följande:
    ELI: om han är så känslig att han reagerar på stärkelse i ett par godisbitar reagerar han nog på smulor etc
    mm det är sant. Shit får försöka vara mer noga. Ska försöka baka bröd som är gott som vi alla gillar så kan vi äta vetefritt bröd allihop.
    Helle76 skrev 2010-05-06 19:16:08 följande:
    ja jag vet att stärkelse kan vara vete men jag trodde faktiskt inte de använde det i burkmat men kanske då

Han sov ju jättebra i natt och han var på lysande humör när vi åkte iväg på fm. Sov bara 15 min för det tar inte så mkt längre tid, men sen blev det bara värre och värre efter att vi hade varit på IKEA

Så antingen var det burken men han brukar ju inte reagera riktigt så snabbt... så smulor kanske är det mest troliga i nuläget?!
  • Kavat

EL I, stärkelse kan mycket väl vara vetestärkelse, så det får du kolla upp med konsumentkontakt.
    Ringde Nestlé häromsistens ang det. De hade slutat med, tror det var biff stroganoff (som är nästan den enda burk mina äter av de fåtal som de tål) och bytt mot kalops (samma ingredienser) men stod istället för risstärkelse bara stärkelse. I det fallet var det risstärkelse, men hon sa att de hade burkar med vetestärkelse. Vet dock inte om det står, men det bör ju stå på i och med att vetestärkelse står med på allt glutenfritt om det inte är naturligt glutenfritt. Men kan ej reglerna helt angånde det.

Jag är rätt övertygad att din son hade reagerat på en smula, för han verkar vara ungefär lika känslig som min kille.

Sen har han ju uppenbarligen fått i sig något. Han fick inte piggelin på ikea? Glukossirap!!!

Angående vikt.
    Låt honom äta mat! Mat är inte farligt, det är socker man blir fet av. Min lille har ju alltid legat på pluskurvorna på vikt och normalt till minus på längd, men sen springer de av sig det. Han har alltid ätit när han haft ont i magen dessutom så det var "värre" så länge han var allergisk.
    Ont i magen = mat...
    Men det ändrade sig sen.
    Så jag hade låtit honom äta. Visst är frukt nyttigt och majskrokar skoj, men jag tror det är vettigare att låta honom äta det i måttlig mängd och riktig mat så han blir mätt.
    I och med att han heller inte dricker mjölk så får han ju inte i sig fettet därifrån så då är det ännu viktigare att ge mat med fett i så de håller sig mätta längre. Ger man fettsnål mat så blir de hungrigare fortare och vill äta mer mat. Fett mättar och man blir inte fet på fett om man äter vettig mat.

• EL I

kavat: nä han fick ingen glass där, vågade inte så han fick russin när storebror fick glass

jo det där med att han äter när han har ont känner jag igen! han åt som en häst innan vi upptäckte mjölkallergin!! han åt,, skrek, åt, skrek

Jag  får börja dammsuga efter varje måltid. Nu har jag en trasa som jag har bara till golvet som jag torkar med varje gång vi ätit, samt torkar av bord och stolar direkt efter, men kanske måste vara ännu mer noga samt se till att vi typ har hans macka på en skärbräda eller nåt sånt så vi inte råkar lägga den på samma ställe som våra mackor.

Har ju inte tänkt så noga på "hygienen" i o med att vi inte trott att han varit så känslig.

Har mailat nestle för att höra vad det är för stärkelse. Såg också att de hade ändrat något från stärkelse till risstärkelse. Varför kan de inte bara skriva ut vart det kommer ifrån??? blir galen!

• Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-06 19:05:05 följande:
    Jag är så sjukt godissugen! Det är inte mkt godsaker kvar jag kan äta. Vilket godis finns det som är fritt från mjölk, ägg, soja, jordnötter, nötter, mandel och sädesslag? Jag tycker att det är svårt med allt som vetemjöl kan vara dolt bakom, stärkelse och sirap mm. Den delen är ny för mig. Vilka fällor finns det? Hur vet jag att det INTE är sädesslag i en godissort?
    Står det utskrivet "glukossirap (majs)/stärkelsesirap (majs)/majsstärkelsesirap" så ska man kunna vara säker på att det inte är vetebaserat, men står det inte utskrivet och specificerat så är det (ganska stor) risk för att det åtminstone till viss del är veteursprung i glukos-/stärkelse-/glukos-fruktossirap.

Och att det anges som att det är fritt från gluten innebär bara att det ligger under gränsvärdet för att få kallas för glutenfritt (har för mig att gränsvärdet är att det ska vara under 20 mg/kg för att få kallas glutenfritt).

Utgår man från 100g vetemjöl så är det ca 10-11g som utgörs av proteiner, av dessa utgörs 9g av glutenproteiner som är de som utgör problemet vid celiaki/glutenintolerans, medan det vid veteallergi är det de resterande 1-2g av vetemjölet som utgör problemet, dvs det krävs oftast mycket mindre för reaktion hos en veteallergiker än hos en med celiaki.

I princip all lakrits innehåller vetemjöl (lakrits är även en baljväxt).

Marshmallows från "Little Becky" och "Hospitality" är baserade på majssirap.

Ekorrens ekologiska smågodis har någon/-ra sort/-er som är ok, men någon innehåller vete så läs på förpackningarna.

Jellybeans har det tipsats om innan www.jellybelly.se/

Eco-Vital har en del, men läs innehållsförteckningarna för lakrtisen innehåller vetemjöl, och jag har för mig att K Kavat sett någon med mjölk. www.vsell.se/godis.htm

Sen har du väl inte allt för långt till Stockholm om jag minns rätt på var i landet du bor, så har du vägarna förbi där vill jag rekommendera att du tar ett besök hos Goodstore som ligger på Söder. De har massor av olika sorters choklad i olika varianter och smaksättningar (tex mjölkchoklad och vit choklad baserad på rismjölk) och annat ekologiskt godis, typ snören och stänger mm att botanisera bland. De har även en webshop, men den är inte alltid så utförlig på innehållsförteckningar och sen är inte alltid allt med i webshoppen som finns i butiken - och vice versa. Så är du i Stockholm så rekommenderar jag ett besök där. www.goodstore.se

Hälsokostbutiker kan ibland ha en del ekogodis typ fruktstänger som är utan allt.
    (Kung Markatta har en del eko-godis, men de flesta av de sorterna som jag sett innehåller malt av korn)

Det är väl de vanligaste tipsen jag brukar komma med som är utan allt i godisväg.
  • Tibell

EL I : Usch vad jobbigt om han är så känslig =( Jag kan mycket väl förstå att det måste kännas jätte tugnt! Jag tycker det är skitjobbigt att dottern är så jätte känslig för mjölk och blir eksemig så fort vi kommer till någon som har mjölkproduker hemma. Men det är så mycket lättare med mjölk än vete för det kan du plocka bort mycket enklare för hela familjen. Vi har inte en endaste mjölkprodukt hemma längre så vi slipper tvätta händerna som tokar =)

Hur har ni gjort innan med smuler och så?! Då när han var så bra i ett par veckor. Hade ni samma macka som han då eller ?!
    Jag tycker det låter som en god idé att ha hans macka på en bricka så slipper ni chansa.
    Men vad jag kan se nu så skulle det inte förvåna mig om matburken innehöll vete =( stackars lillkillen. Hoppas verkligen han får må bra snart!!!
    Kram!!!

Svar på tråden Allergitråden