• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Pama Minutris har jag sett på olika håll i butikerna. På Willys här intill står det bland riset och på Ica fanns det tidigare i samma gång som mjöl, havregryn etc, men nu efter utbyggnaden av affären så står det på glutenfria hyllan.

• Snutten

Jag har också sett PAMA minutriset bland andra gryner. Mina barn äter sådan gröt rätt ofta. Siri kokt på havremjölk och Albin på vanlig mjölk.

• EL I

pratat med mannen nu och vi ska prova det där med att ha sonens mat på en skärbräda när vi gör i ordning det så det inte kommer i kontakt med våran mat. Det är mestadels jag som gör i ordning sonens mat. Jag är nästan altlid hemma på morgonen och kvällen, annars är han på dagis och om han är ledig så är det jag som är hemma med barnen. Så det är typ 2 ggr/3 veckor som mannen fixar frukost åt honom.
    Så då borde det gå att styra upp, om mannen glömmer menar jag innan det är dags så kanske vi hunnit få in rutinen också.
    Känns peppande på nåt sätt att försöka hitta nån strategi som funkar för att få honom symtomfri.

Var inne o tittade på stackar'n. Han ligger precis som han somnade för 2½ timme sen...helt däckad plutten

• FenomenaA
    Snutten skrev 2010-05-06 19:07:05 följande:
    "riktig" choklad?
    Japp, ska beställa lite Plamil eller vad det heter. :)
  • Tibell
    EL I : Jag behöver lite tips från dig som kan det här med sjukdomar och medicin. Ja er andra med såklart som kan =)
    Dottern har ju en riktigt otäck slemhosta. Dock bara på morgonen, kanske någon enstaka gång under dagen. Idag var vi inne på sjukhuset i byn och läkren lyssnade på henne. Hon sa att hon hade slem i bägge lungorna/luftrören samt ansträngd utandning. Och vi fick mollipekt uskrivet. Var detta rätt ?! Pratade med svärfar ( som är realtivt kunnig på detta ) som tyckte det var märkligt att hon inte fick något att inhalera eftersom slemmet redan ligger i lungorna.
    Så nu blev jag ju lite konfundersam!
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-06 21:38:03 följande:
    Japp, ska beställa lite Plamil eller vad det heter. :)
    Kolla bara så att det blir "rätt" Plamilchoklad du får tag på. Plamil tillverkar choklad i flera olika varianter och en del av dem innehåller soja, och förpackningarna kan vara väldigt lika så det kan vara stor risk för förväxling.
    Kolla i mitt bildgalleri för exempelbilder på mintchoklad från Plamil á la Kung Markatta resp. á la Life Products
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 21:40:28 följande:
    jag är inte superbra på detta med lungor och luftvägar men jag skulle nog säga att mollipect är lite väl vekt om hon har slem nere i lungorna. Mollipect är ju en hostmedicin som mest löser upp om man har slem i luftrören. Har aldrig varit med om att ge det till någon som har slem nere i lungorna. Jag tycker nog också hon borde fått något som löser upp det som finns nere i lungorna. Om inte inhalationer så i alla fall Ventoline som oral lösning som är mer kraftfullt. Ventoline oral lösning ger man ju till patienter med astma och KOL så det är ju inte alltid nödvändigt med inhalationer, men Mollipect lät lite lamt.
    Jag hade ringt till dem och frågat i morgon angående detta.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-06 21:53:02 följande:
    jag är inte superbra på detta med lungor och luftvägar men jag skulle nog säga att mollipect är lite väl vekt om hon har slem nere i lungorna. Mollipect är ju en hostmedicin som mest löser upp om man har slem i luftrören. Har aldrig varit med om att ge det till någon som har slem nere i lungorna. Jag tycker nog också hon borde fått något som löser upp det som finns nere i lungorna. Om inte inhalationer så i alla fall Ventoline som oral lösning som är mer kraftfullt. Ventoline oral lösning ger man ju till patienter med astma och KOL så det är ju inte alltid nödvändigt med inhalationer, men Mollipect lät lite lamt. Jag hade ringt till dem och frågat i morgon angående detta.
    hmm.. funderar på att ringa det lite större sjukhuset då ( om hon fortfarande rosslar mycket)
    Den läkaren jag hade idag är nämligen samma läkare som sa att vi gott kan ge sinlacen om hon " bara" får eksem över hela kroppen *idiot*!
    Finns tyvärr bara en läkare där, liten stad!
    Men ska som sagt nog slå en pling till det lite större sjukhuset. Vore ju trist om hon åker på lunginflammation!
    Vi har ju massa astma i släkten ( både jag och stora dottern har ) så det vore ju himla kiligt om hon skulle få detta bara för det. Fast chansen är nog rätt liten får vi hoppas!!
    Tack för svaret!!!!!!!!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-06 21:18:48 följande:
    det där pama-minutris skrivs det mkt om o dietisten pratade om det men jag har aldrig sett det någonstans!! Vart står det i hyllorna?? Sonen äter ju inte gröt och sånt men om man blandar i frukt mm så kanske han tar det? äter så dåligt frukost annars.
    www.quakerscandinavia.com/se/product_pama.html

Säger som övriga, ibland står det bland glutenfritt, ibland brevid havregrynen och andra gryner, ibland vid Risentas produkter (mjöler), ibland vid Go Greens ärtor och bönor mm, ibland vid vuxenvälling, på Ica här står det nästan bakom en stolpe så syns bara från ena hållet. Fråga dem, de har det garanterat!
  • Mela78

Såg idag Sempers nya risgröt utan smak från 4 månader på vårt Coop.

Apropå gröt/välling rekomendationen max 3 gånger per dygn, hänger inte det ihop med att man vill begränsa glutenintaget? Det är ju ganska stora mängder gluten i vanlig köpevälling och gröt.

Svar på tråden Allergitråden