• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miniigirl

Tänkte höra lite här...
    Vi har problem med sonens mage, då han alltid är förstoppad!det började i samband med att han gick över från mjölk och ersättning till mat och välling. då började han även hoppa neråt på kurvorna, och halka efter i både vikt och längd

Nu är han 11 månader, och vi var till läkaren för någon vecka sedan(förut har ju alltid bvc sagt att det går över, nästan alla barn har problem med förstoppning i början, men jag tyckte att i början borde gått över nu!!) Läkaren trodde direkt att det var mjölkproteinsallergi, och vi har nu kört mjölkfritt i 1½ vecka, och vi har inte märkt någon skillnad alls...vi har fått höja laktulosdosen från 6-25ml...och nu på morognen kom det bara någon harplutt och han skrek igen...så, igentligen skulle man ju nästan kunna säga att det blivit värre!!! tycker ma nborde märkt någon skillnad nu?eller?
    Han har fått barnmatsburkar endast nu sista 1½ veckorna, eftersom vi kände att det var lättare att hålla koll på mjölken då...men skulle det visa sig att det är mjölkproteinsallergi så får i ju läsa på lite mer:P
    Men iafall, igår gjorde vi kötfärsås och mackaroner, och då fick han av den maten. Och du börjar man ju undra...är det våran mat det tar tvärstopp av?! kan det vara så att det är gluten? läkaren vill ta glutenprov, så det komemr vi ju få svar på om några veckor. Men, nu när ha nvar så hård i magen så började jag fundera om det är mackaronerna han reagerade på?!
    Förut har jag ju provat att hålla upp med tex bananer flera veckor, men det har inte blivit någon skillnad, och sen har jag gett bananer varje dag...ingen skillnad!Så, annars värkar ju inte hans mage vara speciellt brydd av att få banan eller päron osv..ingen skillnad har märkts!
    visserligen är det ju pasta osv i barnmatsburkar oxå, men det blir ju inte i samma mängd känns det som..men det kanske bara är en långsökt tanke! Man sitter ju och förösker fatta vad som är problemet, och man har nog gått igenom dom flesta teorier nu känner jag:P
    Men jag tänkte att någon av er kanske har en ide? Är det några av era barn som varit förstoppade, eller känner igen något annat i det jag skriver?

• Miniigirl

glömde ju skriva att vi hade väldans problem att gå över till att enbart ge mat, för det blev tvärstopp för han direkt! så då backade vi tilblaka och då blev det bättre, sen provade vi med några skedar igen, och det blev tvärstopp!
    men, tillslut började vi ju med laktulos, och hon på bvc sa att vi skulel köra på ändå, och på något vis så lyckades vi ju få honom att äta mat och välling bara...men sen var det en gång i början på året då han var sjuk, och det ända han åt var ersättning...och vips var hans mage jättebra då! och när vi sen började med maten igen så började problemen om!
    tycker det är så konstigt, men det känsn ju som att det borde vara något han reagerar på i maten? då i början drack han ju ersättning/bröstmjölk och 1 flaska välling till kvällen, och det funkade, men såfort han fick äta något annat eller lite välling till elelr så...då tog det stopp!

• Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-08 06:50:00 följande:
    Ja, i allt ska det stoppas dessa allergener. Har för mig att tom tandkräm kan innehålla ägg eller om det var mjölk.
    Alla Zensodynes vuxentandkrämer (gäller inte deras barntandkräm) innehåller både ägg och mjölk
  • Amulett
    Miniigirl skrev 2010-05-08 08:29:12 följande:
    glömde ju skriva att vi hade väldans problem att gå över till att enbart ge mat, för det blev tvärstopp för han direkt! så då backade vi tilblaka och då blev det bättre, sen provade vi med några skedar igen, och det blev tvärstopp!men, tillslut började vi ju med laktulos, och hon på bvc sa att vi skulel köra på ändå, och på något vis så lyckades vi ju få honom att äta mat och välling bara...men sen var det en gång i början på året då han var sjuk, och det ända han åt var ersättning...och vips var hans mage jättebra då! och när vi sen började med maten igen så började problemen om!tycker det är så konstigt, men det känsn ju som att det borde vara något han reagerar på i maten? då i början drack han ju ersättning/bröstmjölk och 1 flaska välling till kvällen, och det funkade, men såfort han fick äta något annat eller lite välling till elelr så...då tog det stopp!
    Men ...
    Vilken ersättning är det han har ätit? En med mjölk i, som BabySemp eller NAN? Och det fungerar? Det talar ju verkligen för att det inte är mjölkproteinallergi i så fall. De ersättningarna innehåller ju till största delen mjölk.
    Men om det gick bra i början av året, varför inte backa till det igen i några dagar och se om han får igång magen. Då får du ju svar på mjölkfrågan i alla fall. Att vara 11 månader och leva på ersättning + 1 flaska välling/dygn är ju kanske inte helt bra näringsmässigt, men i några dagar kan det ju inte vara något jättestort problem. Att de blir förstoppade av välling är ganska vanligt tror jag.
    Har liknande problem med min lilltjej (oklart varför) så jag följer gärna dina funderingar framöver. Hon bajsar, men hårt och lite varje gång. Däremot kan hon bajsa flera gånger/dag. Så det är sällan stopp, men det händer ibland. Hon var likadan när hon var helt mjölkfri så jag har svårt att tro att det var det (hon var mjölkfri från 1 veckas ålder till ca 6 månader), men det märks ju mer och ger mer problem nu när hon är snart 10 månader och helt enkelt äter mer mat som samlas på i tarmarna och stör ...
    Har du olja i maten? Jag har det i både mat och välling och det verkar hjälpa lite. Håller mig än så länge ifrån Lactulos, men snart är det nog dags att testa det också för att se vad som händer. Just nu behöver hon ca 1/2 burk katrinplommon/dygn + att jag ger puréer med lösande frukt i övrigt. Banan är bannlyst
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
    ICAs kokosmjölk är inga problem, och likaså de flesta vanliga på burk/tetra i vanliga matbutiker.
    Största problemet med kokosmjölk och mjölk kan vara om man äter ute - att restauranger "snålar" lite och späder ut den dyrare kokosmjölken med lite vanlig mjölk. Även kokosmjölk i pulverform kan ibland vara utdrygad med mjölkpulver (har även sett glukossirap i pulverkokosmjölk).
    Sen finns det en del som innehåller guarkärnmjöl som tex Santa Marias ekologiska och flertalet av Blue Dragons.

Men ser man till de "vanliga" i butik så är alla jag sett ok, bortsett från att en del kan innehålla guar - E412, men flertalet av de med E-nummer har gått över från guar som de tidigare haft till E466. Däremot om man köper kokosmjölk på burk i asiatiska-/orientbutiker kan de innehålla betydligt mer olika saker än enbart guar som "värsta allergen"

Sen finns det flera som är helt tillsatsfria, dvs innehållsförteckningen består enbart av kokos & vatten, tex:
    - Santa Marias på 5 dl tetra (80% kokoshalt),
    - Kung Markatta (60% kokos),
    - Exotic Food 160 ml konservburk (Matkompaniet, tex på Coop) med 70% kokoshalt,
    - Katoz kokosmjölk, 2,5 dl tetra (Matkompaniet, tex på Coop) med 75% kokoshalt
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-07 23:17:34 följande:
    Tack och tack! Då ska jag köpa choklad som födelsedagspresent till mig själv!
    Lite tips som jag på rak arm kommer på att jag testat av det de har i webshoppen

Den här vill jag avråda ifrån - den smakade totalt gräsligt
    www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1296

Smakar som vanlig mjölkchoklad: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=2134

Jättegod, mörk choklad med flagor av vit mintchoklad: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=2396

Funderar på om det inte kan stå "Kan innehålla spår av mjölk" på baksidan av denna förpackning - samma märke fast vit rischoklad med tranbär var spåmärkt mjölk senast jag såg den: www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1082

Jättegoda hallonstänger (och även jordgubbsstängerna): www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1765
  • Miniigirl
    Amulett skrev 2010-05-08 08:56:57 följande:
    Men ...Vilken ersättning är det han har ätit? En med mjölk i, som BabySemp eller NAN? Och det fungerar? Det talar ju verkligen för att det inte är mjölkproteinallergi i så fall. De ersättningarna innehåller ju till största delen mjölk.Men om det gick bra i början av året, varför inte backa till det igen i några dagar och se om han får igång magen. Då får du ju svar på mjölkfrågan i alla fall. Att vara 11 månader och leva på ersättning + 1 flaska välling/dygn är ju kanske inte helt bra näringsmässigt, men i några dagar kan det ju inte vara något jättestort problem. Att de blir förstoppade av välling är ganska vanligt tror jag.Har liknande problem med min lilltjej (oklart varför) så jag följer gärna dina funderingar framöver. Hon bajsar, men hårt och lite varje gång. Däremot kan hon bajsa flera gånger/dag. Så det är sällan stopp, men det händer ibland. Hon var likadan när hon var helt mjölkfri så jag har svårt att tro att det var det (hon var mjölkfri från 1 veckas ålder till ca 6 månader), men det märks ju mer och ger mer problem nu när hon är snart 10 månader och helt enkelt äter mer mat som samlas på i tarmarna och stör ...Har du olja i maten? Jag har det i både mat och välling och det verkar hjälpa lite. Håller mig än så länge ifrån Lactulos, men snart är det nog dags att testa det också för att se vad som händer. Just nu behöver hon ca 1/2 burk katrinplommon/dygn + att jag ger puréer med lösande frukt i övrigt. Banan är bannlyst
    Han har ätit babysemp, det är ju det jag tycker är så kosntigt att hans magproblem började i samband med att han börjde äta mer mat...därför ajg inte ritkgit tycker det stämmer med mjölkproteinsallergi. Även om det skulel passa väldigt bra symptommässigt lixom! men, jag tror inte att det är det längre, då jag tycker man borde sett en liten liten förbättring iafall efter 1½ vecka?! inte att det blir värre!
    Hans förstoppning beror inte på välling, då vi provat ta bort välling helt och även provat alla sorter vi lyckats hitta!Och det har inte varit någon skillnad!
    Nu får han ju mjölkfri ersättning, och jag har provat att ta bort den helt nu några dagar för att se om det möjligtvis kunde vara den som fick honom att bli värre i magen igen(han får neocate, och det kan dom tydligen bli hårda i magen av), men så verkar det ju inte helelr vara. Så jag kanske skulle proiva att enbart ge honom den nu i några dagar då å se?!Men, som du säger så känns det ju inte som att det fyller hans näringsbehov lixom!
    ne, usch..d.et känns krångligt dethär!

Nu hade han precis diarre...antar att det är förstoppningsdiarre igen:(
  • Miralicia

Minigirl: Man kan bli förstoppad av celiaki(glutenintolerans), även om det man vanligtvis brukar förknippa med det är diarré och uppsvälld mage.
    Med tanke på att det började/blev värre när han började äta mat och reagerade kraftigt på pasta (om det var durumvetepasta så är durumvete det glutenrikaste spannmålen och även vete är glutenrikare än råg och korn) så vill nog jag luta mer åt det hållet än åt mjölkallergi (även om det sen finns ett samband mellan gluten och mjölk (laktos/protein) så det skulle kunna bero på en kombination).

Även om han kanske inte äter så mycket vanlig mat så räcker det i princip med mindre än en halv smörgås 1 g/vecka för att tarmen ska hållas konstant förstörd vid celiaki. Men uteslut inget innan ni får svar på glutenproverna, för man måste äta gluten för att det ska visa sig på prover.

• Miniigirl
    Miralicia skrev 2010-05-08 09:43:21 följande:
    Minigirl: Man kan bli förstoppad av celiaki(glutenintolerans), även om det man vanligtvis brukar förknippa med det är diarré och uppsvälld mage.Med tanke på att det började/blev värre när han började äta mat och reagerade kraftigt på pasta (om det var durumvetepasta så är durumvete det glutenrikaste spannmålen och även vete är glutenrikare än råg och korn) så vill nog jag luta mer åt det hållet än åt mjölkallergi (även om det sen finns ett samband mellan gluten och mjölk (laktos/protein) så det skulle kunna bero på en kombination).Även om han kanske inte äter så mycket vanlig mat så räcker det i princip med mindre än en halv smörgås 1 g/vecka för att tarmen ska hållas konstant förstörd vid celiaki. Men uteslut inget innan ni får svar på glutenproverna, för man måste äta gluten för att det ska visa sig på prover.
    Okej, så durumvete är det glutenrikaste...då kändes ju inte min teori jättelångsökt ändå!
    Det är just detdär med att det kom isamband med att vi började med mat och vällingen som gör att jag tycker det känns så konstigt att det skulle vara mjölkproteinsallergi, och sen nu när han börjat med mjölkfritt att magen faktiskt snarare blivit värre än bättre. Men, å andra sidan tycker jag oxå att det känsn konstigt om det skulle vara gluten, då vi för det första inte har något sådant alls i släkten(visst kan det väll komma ändå kasnke men ändå) och sen att det ju faktiskt funkade sålänge han fick en flaska välling på kvällen och resten ersättning.
    Kan mat, typ pasta, gå oförändrat genom systemet om dom inte tål gluten? tänkte om det är något som är vanligare om dom inte riktigt tål det?

Nej, vi komemr inte utesluta något, utan vi låter läkarna få sköta det dom ska, så får dom säga vad vi ska göra, och nu ska vi köra mjölkfritt till den 19:e maj...så då gör vi det!
    På tisdag ska vi åka upp och göra glutenprov, och så sak dom ta om provet för järnvärdet eftersom det inte var nå bra. dom vill kolla så det inte berodde på diarren han haft precis innan.
    jaja, vi får se vad dom komemr fram till, men jag hoppas dom kommer fram till något som gör att han får bli bra i sin mage snart...å få växa som han ska!
  • AmandaBrun

Har en väninna vars bebbe ser ut såhär...nån som har någon aning om vad det är som orsakar det??
Svar på tråden Allergitråden