• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Mela78 skrev 2010-05-08 13:39:14 följande:
    Jag tror att jag själv blivit känslig för större mängder mjölk. Ganska väntat, efter mjölkfri/fattig kost under ett års tid, men tråkigt. Har ätit ute på stan i veckan med magknip och "gravidsvullen" mage som följd. Nästan samma resultat när jag för första gången i år åt restaurangpizza, såg rejält gravid ut, magknip så jag knappt kunde andas och så diarrée och gaser på det. För att se det positiva i eländet  det är såå mycket enklare för mig nu att acceptera att vi inte kan äta ute på restaurang som familj när ALLA i familjen mår dåligt av det. Fick även ont i magen av morgonkaffet (med mjölk) så jag ska prova med laktosfria alternativ som ju finns ersätta det mesta i mjölkväg, även fast vi knappt har mjölkprodukter hemma. Vad har ni i frysen som "färdigmat" att ta till när tiden är knapp och/eller ni inte orkar laga mat från grunden? Behöver lite fler maträtter att fylla frysen med...
    vi älskar potatisbullar haha potatisbullar o bacon eller korv tlill barnen... enkelt när man hra bråttom. tar 15 min i ugnen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-08 13:42:03 följande:
    www.astmaoallergiforbundet.se/ De hade en massa info om pollen i tidningen som kom ut nyligen och jag gissar att allt/mycket finns på hemsidan!
    Hm, hittade inte allt innehåll, men det står om pollen på sidan i alla fall.

Det stod även en del om att resa utomlands i tidingen och de tre företag som de frågat så uppfattade jag det som att Blue Village hade bästa allergikompetens men att man alltid skulle höra sig för med resebolaget och hotellet innan.
  • FenomenaA

Vet någon förresten om man kan få mat på anvisning som ammande mamma till ett allergiskt barn, som jag själv ska äta alltså?

• saffe
    Miralicia skrev 2010-05-08 08:45:56 följande:
    Alla Zensodynes vuxentandkrämer (gäller inte deras barntandkräm) innehåller både ägg och mjölk
    Inte alla deras vuxentandkrämer väl? Vi använder senzodyne fluor, men jag har för mig att jag har kollat att det inte ska vara nåt konstigt i.. Står det nåt konstigt namn som man inte direkt förknippar med ägg och mjölk eller? Det kanske kan förklara varför äldsta dottern ständigt är knottrig och lite prickig om kinderna..
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-05-08 22:16:34 följande:
    Inte alla deras vuxentandkrämer väl? Vi använder senzodyne fluor, men jag har för mig att jag har kollat att det inte ska vara nåt konstigt i.. Står det nåt konstigt namn som man inte direkt förknippar med ägg och mjölk eller? Det kanske kan förklara varför äldsta dottern ständigt är knottrig och lite prickig om kinderna..
    Alla jag har sett i varje fall. Det finns en pytte, pyttetext under innehållsförteckningen om att den kan innehålla spår av mjölkprotein och ägg, eller någon liknande formulering.

colostrum = råmjölk (från ko) och lysozym = E1105, konserveringsmedel utvunnet ur ägg
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-05-08 22:20:42 följande:
    Alla jag har sett i varje fall. Det finns en pytte, pyttetext under innehållsförteckningen om att den kan innehålla spår av mjölkprotein och ägg, eller någon liknande formulering.colostrum = råmjölk (från ko) och lysozym = E1105, konserveringsmedel utvunnet ur ägg
    Zendiums vuxentandkrämer innehåller alla mjölk och ägg. Sensodyne har det i nån av dem, tror det är Sensitive.
  • Miralicia
    Amulett skrev 2010-05-09 07:54:32 följande:
    Zendiums vuxentandkrämer innehåller alla mjölk och ägg. Sensodyne har det i nån av dem, tror det är Sensitive.
    Så är det, det är Zendiums jag menade, råkade blanda ihop namnen (men försökte få till stavningen till Zendium{#lang_emotions_wink}), var lite trött när jag skrev och nån hade pratat på ett annat håll om Sensodyne strax innan. Tack Amulett.
  • Helle76

Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?

Svar på tråden Allergitråden