• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Söta Nasse

Jag gav sonen tavegyl eftersom att det fanns hemma. Och visst blev de bättre, inte alls så ilsket röda.
    Men han har de från topp till tå. Verkligen hela ungen är full av de. Kan man få så utan att vara allergisk och att tavegylen fungerar så pass bra?

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • JPL
    Söta Nasse skrev 2010-05-11 10:14:01 följande:
    Jag gav sonen tavegyl eftersom att det fanns hemma. Och visst blev de bättre, inte alls så ilsket röda. Men han har de från topp till tå. Verkligen hela ungen är full av de. Kan man få så utan att vara allergisk och att tavegylen fungerar så pass bra?
    Jag googlade nässelutslag en gång när det var aktuellt och enligt expertisen är nässelutslag INTE ett symtom på allergi. Så det är nog fullt möjligt att det är icke-allergiskt. Däremot håller jag inte med experterna utan tror att det visst kan vara relaterat till något man inte tål.
  • Amulett
    JPL skrev 2010-05-11 11:59:03 följande:
    Jag googlade nässelutslag en gång när det var aktuellt och enligt expertisen är nässelutslag INTE ett symtom på allergi. Så det är nog fullt möjligt att det är icke-allergiskt. Däremot håller jag inte med experterna utan tror att det visst kan vara relaterat till något man inte tål.
    Med tanke på att sonen fick nässelutslag i ansiktet där han varit i kontakt med gröt (dvs mjölk) och han dessutom reagerade på mjölkprotein vid pricktest så håller jag nog med om att nässelutslag visst kan vara relaterat till allergi.
  • Mela78

Vi åkte in akut pga nässelutlag en gång. Visade sig vara en allvarlig allergisk reaktion (anafylaktisk reaktion) på cashewallergi.

• Miralicia

Nässelutslag kan man få av massor av olika orsaker - värme, köld, friktion mot huden (något som skaver), infektioner, allergiska reaktioner mm.
    I de allra flesta fall (eller om det åtminstone är drygt hälften-75% av fallen har jag för mig, kommer inte ihåg mer exakt vad som brukar anges) går det inte att med bestämdhet säga vad det var som utlöste utslagen och i de flesta fall kommer de inte tillbaka - om det inte är en allergisk reaktion och man åter intar det man fick allergisk reaktion.

Antihistaminer är ingen "ren allergimedicin" utan de påverkar och motverkar de effekter och mekanismer som uppstår i kroppen när histamin frisätts från mastceller, vilket kan ske vid en allergisk reaktion men som även kan ha annan orsak. Så det är själva symtomen som påverkas oavsett orsak av antihistaminerna, inte att de beror på allergi. Väldigt kort förklarat, hinner inte vara utförligare just nu.

• Tibell

Bläää nu har dottern reagerat på något igen!
    Hon fick smaka lite gröt gjort på carlshamns rismjölk+Pama minutris samt lite katrinplommonpuré till!
    Vad kan det vara ?!

• Miralicia
    Mela78 skrev 2010-05-11 09:13:22 följande:
    Flera av Änglamarks och Coops kakor är ägg, mjölk och sojafria. Kanske tom att Änglamarks och Coops sortiment har något som är fritt från dessa också. Läste lite hastigt igenom ingredienserna på havrekakor/Änglamarks och jag tror de kanske skulle kunna passa din dotter.
    Rena havrekakor funkar inte för dottern då hon är lite känslig för havre - är det lite havrekli eller havremjöl bland de sista ingredienserna i innehållsförteckningen eller om bröd är bestrött med lite havrekli funkar det, men inga större mängder, dvs att havre står bland de första ingredienserna eller havre som dryck/grädde etc.

Änglamarks/Coops sortiment har jag inte detaljstuderat eftersom jag har en bit till de butikerna här i stan, så det brukar bli ngn utflykt/stopp där när man är iväg för annat för att då bunkra lite cornflakes, teffmjöl & majscouscous och något direkt lagringsutrymme här hemma har vi inte så att det räcker för så mycket mer än det och det är smidigt att kunna ha något man kan lätt kan komma åt att handla.
  • Mela78
    Miralicia skrev 2010-05-11 17:25:44 följande:
    Rena havrekakor funkar inte för dottern då hon är lite känslig för havre - är det lite havrekli eller havremjöl bland de sista ingredienserna i innehållsförteckningen eller om bröd är bestrött med lite havrekli funkar det, men inga större mängder, dvs att havre står bland de första ingredienserna eller havre som dryck/grädde etc. Änglamarks/Coops sortiment har jag inte detaljstuderat eftersom jag har en bit till de butikerna här i stan, så det brukar bli ngn utflykt/stopp där när man är iväg för annat för att då bunkra lite cornflakes, teffmjöl & majscouscous och något direkt lagringsutrymme här hemma har vi inte så att det räcker för så mycket mer än det och det är smidigt att kunna ha något man kan lätt kan komma åt att handla.
    Då funkar inte havrekakorna iallafall för din dotter, kakorna består av 22% havregryn.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-11 17:14:15 följande:
    Bläää nu har dottern reagerat på något igen! Hon fick smaka lite gröt gjort på carlshamns rismjölk+Pama minutris samt lite katrinplommonpuré till! Vad kan det vara ?!
    ja du, svårt att säga. har hon ätit alla saker förut eller??

Hittade en liten tand som stuckit upp i underkäken...kanske därför hans kinkeri höll i sig över en vecka denna gång. Kanske tanden som gjorde sitt till också!? Skönt ialla fall att han sover hela nätter nu sedan ca 3 nätter tillbaka.
Svar på tråden Allergitråden