• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-10 10:28:27 följande:
    Måste få beklaga mig lite... Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig. Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är. Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande... Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?
    NÄ usch!!
    jag blir så himla ledsen när folk inte fösrtår! Ibland önskar man att de också fick ha allergiska barn (missförstå mig rätt) så de fick förstå hur det verkligen är!! Speciellt ni som har barn som är så jättekänsliga för kontakt mm. VARFÖR är det så svårt att ta till sig sådana saker?? VARFÖR är det så svårt att tvätta av sig eller vara noga at städa när någon ber? Hade någon bett mig om det så hade jag ju inte tvekat två sekunder. De kan väl sucka allt de vill men varfö rinte bara göra det du ber dem om??

Säger som kavat, be att få ett möte där du sätter dig ner och verkligen berättar att du inte "vill vara besvärlig" men att de är för ditt barns bästa så de förstår vad som händer med henne.

Uppdatering om sonen
    Magen är nästintill borta nu och han sov 14 timmar i natt Strålande humör! Nu känner jag mig ännu mer säker på att det är vetet. För det finns inget annat han fått än den där biten med macka. Troligtvis så fick han i sig mer än de såg/ville tala om.

Älsklingen: fick svar från nestle och det var risstärkelse i burken med risotto kyckling från 1 år. Det svarar också på mina frågor för annars hade han inte varit bra än. Det har ju inte gått 1 vecka sen han fick den så han borde inte vara bra än ifall det hade varit vete i...
  • Cs mamma

Jag har informerat alla skriftligen om både önskemål på regler och varför men vissa vill bara inte utan tycker att dom har rätt att kunna umgås fast dom har med barnen.

Nu på helgens träff så var det inte jag som sa så mycket utan just en vän till mig som inte ses som "hysterisk" på samma sätt.

Nu har jag mailat samordnaren och väntar på att höra från henne igen men precis som ni känner jag mig totalt frågande hur kan det vara så svårt??? Nu vet jag inte hur andra människor har med icke allergiska barn men jag tycker det är sunt förnuft och vanligt hyffs att barn inte tar själva precis som de vill om man är ett sällskap på ca 20vuxna. Vissa av dom som suckar är vegetarianer eller iaf har varit... jag tycker dom borde förstå

• Helle76

Försöker hitta information om innehållsförteckning på gillebagarens kakor men hittar inget på deras sida. Trodde de var rätt bra på det.

Alidas dagis kom men en lapp idag och undrade vad för fikabröd Alida kan äta.
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-10 17:33:10 följande:
    Jag har informerat alla skriftligen om både önskemål på regler och varför men vissa vill bara inte utan tycker att dom har rätt att kunna umgås fast dom har med barnen. Nu på helgens träff så var det inte jag som sa så mycket utan just en vän till mig som inte ses som "hysterisk" på samma sätt. Nu har jag mailat samordnaren och väntar på att höra från henne igen men precis som ni känner jag mig totalt frågande hur kan det vara så svårt??? Nu vet jag inte hur andra människor har med icke allergiska barn men jag tycker det är sunt förnuft och vanligt hyffs att barn inte tar själva precis som de vill om man är ett sällskap på ca 20vuxna. Vissa av dom som suckar är vegetarianer eller iaf har varit... jag tycker dom borde förstå
    men innan jag hade allergiska barn så skulle jag inte tvekat då heller. även om jag nu (mot förmodan) skulle tycka någon mamma/pappa var "hysterisk" så finns det väl ingen anledning att INTE följa det. det är ju liksom. Förstår verkligen inte varför - fortfarande
  • Söta Nasse

Min minsta son har haft som nässelutslag sedan i fredags kväll och det ger inte med sig. Han är inte så allergisk vad jag vet, bara reagerat mot katt.

Bör man gå och fixa ett allergitest omgående eller kan det vara nån virussjukdom som gör att de kan se ut så? Ilsket röda prickar på hela kroppen och allra rödast runt munnen och det är väl därför jag tror att han plötsligt blivit allergisk mot något. Äter inte annan mat nu nämligen.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • EL I
    Söta Nasse skrev 2010-05-10 19:52:35 följande:
    Min minsta son har haft som nässelutslag sedan i fredags kväll och det ger inte med sig. Han är inte så allergisk vad jag vet, bara reagerat mot katt. Bör man gå och fixa ett allergitest omgående eller kan det vara nån virussjukdom som gör att de kan se ut så? Ilsket röda prickar på hela kroppen och allra rödast runt munnen och det är väl därför jag tror att han plötsligt blivit allergisk mot något. Äter inte annan mat nu nämligen.
    klart det kan vara allergi men en del barn får ju nässelutslag utan att det är något man är allergisk mot. Vet att jag fick det när jag var liten ett par gånger och det kom aldrig mer tillbaka sen.
    någon med mer erfarenhet kanske?
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-05-10 07:43:03 följande:
    Ser du att det ju faktiskt var precis så du skrev ... läste som en kratta bara ... men nu fattar jag iaf.
    Skriver som en kratta också tydligen ... ser JU skulle det stå ... vet inte om jag vågar skriva mer Men men ... Hur som helst. 5 ml Laktulos gick ned till slut - fast hon blåvägrade i välling eller i vatten. Tillslut gav jag upp och hon fick det i sån där medicindoserings-sked. Jaja. Hoppas det hjälper och att hon inte får problem i natt.
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-05-10 19:52:35 följande:
    Min minsta son har haft som nässelutslag sedan i fredags kväll och det ger inte med sig. Han är inte så allergisk vad jag vet, bara reagerat mot katt. Bör man gå och fixa ett allergitest omgående eller kan det vara nån virussjukdom som gör att de kan se ut så? Ilsket röda prickar på hela kroppen och allra rödast runt munnen och det är väl därför jag tror att han plötsligt blivit allergisk mot något. Äter inte annan mat nu nämligen.
    Sprider det sig inte? Man ska väl helst försöka häva dem har jag för mig? Min mamma har fått ett par gånger och fick åka upp akut för det bara spred sig och blev värre. 
    Har ni gett någon antihistamin?

Miralicia eller någon annan kunnig???
  • FenomenaA

Intressant de ni skriver om öppna förskolan och andra offentliga lokaler. Jag har varit med om samma sak. Vi går ofta till ÖF eftersom jag har en bebis och en tjej som snart fyller fyra år. Vi har ju inte kunnat komma tillrätta med lillebrors allergier, och han har varit dåligt (upp och ned från dag till dag) hela sitt liv. Vet har inte vetat om det är mölk han får sig/på sig eller om han har flera allergier (men det är troligt att det är mjölk och sädesslag åtminstone). Jag småpratade med en av de ansvariga på ÖF om att barn springer med smöriga mackor i alla rummen, inkl kyrkorummet. Jag sa att vi kanske måste sluta komma pga det, för att lillebror är så himla känslig. Hon verkade inte tycka att det var något man kan göra något åt. Att man inte kan styra över det... Ändå inser jag, när de skriver, att det inte alls skulle vara oöverstigligt att hålla fikandet till cafédelen där den serveras. :( Skönt att det är bra utesäsong nu. Hoppas att lillebror blir bättre, annars kommer ÖF, kalas och små småningom förskola vara ett stort problem.

• FenomenaA

Jag lyckade förresten få i mig en varmkorv med mjölkpulver i lördags, och idag är lillebror prickig och gråter. Jag läste så noga på alla korvsorterna, jag utesluter ju sädesslag också... Så det blev en ofrivillig provokation.

Svar på tråden Allergitråden