• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Amulett skrev 2010-05-09 20:46:07 följande:
    30 ml!? Barnmottagningen sa 5 ml i tre dagar, och öka till 7,5 ml om inte den lägre dosen hjälpt (hon är snart 10 månader, väger 7,5-8 kg (hoppas jag, hade minskat i vikt vid 9 månader ...)
    vår son hade upp till 40 ml som mest!! .-o
    men man börjar alltid med 5 ml och sedan ökar man efter behov. man ska vänta 3-5 dagar innan man ökar dosen för det kan ta ett tag innan man ser effekten.

Han hade 30 ml/dygn när han var några månader bara...nu har han movicol så nu behöver vi inte ge sådär mkt. 5-40 ml är "normal"dos
  • EL I
    Blå Flygare skrev 2010-05-09 21:54:06 följande:
    Blanda (5-10 ml)  laktulos i 30 ml vatten/välling läste jag.
    ja det var såjag menade men sonen har fått uppåt 30-40 ml laktulos så det var rätt i det som var fel
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-10 00:21:13 följande:
    ja det var såjag menade men sonen har fått uppåt 30-40 ml laktulos så det var rätt i det som var fel
    Ser du att det ju faktiskt var precis så du skrev ... läste som en kratta bara ... men nu fattar jag iaf.
  • EL I

Nu har det vänt igen. Verkar ta ca en vecka lite drygt innan han blir bra. Nu sover han hela nätterna, kinderna är fina och magen är som sagt mindre men ännu inte helt "normal" men det är på väg.
    Så nu hoppas jag vi kan hålla honom vetefri framöver!

• Cs mamma

Måste få beklaga mig lite...
    Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig.

Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är.

Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande...

Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?

• Ellisizza
    Angel Gbg skrev 2010-05-10 10:28:27 följande:
    Måste få beklaga mig lite... Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig. Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är. Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande... Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?
    Usch, det låter inget roligt alls Klart du blir ledsen om inte ditt barn kan få vara med på aktiviteter utan att bli dålig bara för att andra föräldrar inte orkar hålla koll på sina egna barn.

På våran öppna förskola finns lite trivselregler och jag har aldrig hört någon klaga på dem. Kanske för att de ansvariga berättar reglerna första gången man kommer dit så det finns liksom ingen tvekan vad som gäller?

Man får bara äta i det ena rummet. Detta gäller både vuxna och barn. Vet inte om det bara gäller vid bordet men jag har ett svagt minne av det. Denna regel finns bland annat för att vuxna inte ska springa runt med kaffekoppar och råka spilla på barn som far omkring. Sedan vill de också att barnen ska lära sig att man äter vid bordet. Barnen får inte heller ta in leksaker från lekrummet till matbordet.

På min öf tror jag att det skulle fungera bra om man införde några till regler som tex att man måste tvätta händerna efter man ätit. Jag hoppas det iaf för vi vet ju inte ännu vad min son tål och hur känslig han är för smulor och sånt. Han är ännu så liten att han inte far omkring överallt och han rör knappt vid de andra barnen.

Jag hoppas att det löser sig för er så att C slipper bli dålig varje gång ni går dit!
  • Ellisizza

Jag måste få klaga lite jag med. Min son har sovit jättedåligt de senaste nätterna. Han gnäller och gråter och det verkar som att något stör honom

Har gett äpple nu i tre dagar. Jättelite första dagarne och lite mer igår. Han har dock inga utslag alls utan är jättefin och len i huden. Och han är inte dålig i magen heller. Kan det ändå vara äpple han regerar på? Kanske får magknip men inget annat? Han har dock inte varit gasigare eller så så jag tror inte att det är gaser som gör ont.

Han blev så här när vi testade Nutramigen också. Man märkte inget annat än att han sov dåligt och var ledsen på natten. Med Neocate har han mått bra från första stund.

Det är så svårt att veta vad han tål när han reagerar så olika. Nu tar jag bort äpple igen och så får han gå tillbaka till att bara äta Neocate, potatis, rapsolja, majs, palsternacka och päron för det vet vi att han tål. Sen får vi prova något annat när han sover bra igen.

• saffe
    Ellisizza skrev 2010-05-10 11:19:44 följande:
    Jag måste få klaga lite jag med. Min son har sovit jättedåligt de senaste nätterna. Han gnäller och gråter och det verkar som att något stör honom Har gett äpple nu i tre dagar. Jättelite första dagarne och lite mer igår. Han har dock inga utslag alls utan är jättefin och len i huden. Och han är inte dålig i magen heller. Kan det ändå vara äpple han regerar på? Kanske får magknip men inget annat? Han har dock inte varit gasigare eller så så jag tror inte att det är gaser som gör ont.Han blev så här när vi testade Nutramigen också. Man märkte inget annat än att han sov dåligt och var ledsen på natten. Med Neocate har han mått bra från första stund.Det är så svårt att veta vad han tål när han reagerar så olika. Nu tar jag bort äpple igen och så får han gå tillbaka till att bara äta Neocate, potatis, rapsolja, majs, palsternacka och päron för det vet vi att han tål. Sen får vi prova något annat när han sover bra igen.
    Båda mina barn (9 mån och 2 år o 4 mån) får ont i magen av äpple. Jag fattar inte varför.. Men iofs så kan inte jag heller äta äpple, i alla fall inte på fastande mage, det "kör igång" magen.. Så äpple är kanske starkt för magen?
  • Kavat
    Måste få beklaga mig lite... Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig. Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är. Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande... Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?
    {#lang_emotions_demon}
    Är det så att de inte har förstått hur dålig hon blir och därför viftar bort det? Skulle ni inte kunna ha ett kort informationsmöte i början och förklara varför du är så "jobbig"? Det bästa hade ju varit om du inte pratade utan någon som är insatt och inger respekt på ett annat sätt än en "hispig" mamma.

Jag känner ofta likadant när jag är iväg. Man får ingen som helst förståelse på vissa ställen och man kan säga till samma föräldrar både en och två gånger. Men jag säger faktiskt till när barnen springer omkring med kex på öppna förskolan eller liknande ställe för att skydda sonen. Men har dock aldrig mött någon som öppet suckat eller skitit i det utan de har tagit sitt barn och satt det. Sen att man behöver säga till nästa vecka också är ju en annan sak..

Kram!
  • JPL
    Tycker att det låter helknäppt. På alla ställen med barn som jag är på så gäller att man äter vid bordet och inte har leksakerna där. Tvätta händern efteråt kan de väl ställa upp med tycker jag.

Saknas regler så tycker jag att någon ansvarig ska ta fram sådana och informera om dem och att de gäller alltid, inte bara när ni är där. Det är ju självklarheter jue! Du kan ju erbjuda dig att skriva ned ett förslag till regler som de ansvariga sedan bara behöver anta, så blir det antagligen snabbare gjort.
Svar på tråden Allergitråden