• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-11 18:20:52 följande:
    ja du, svårt att säga. har hon ätit alla saker förut eller?? Hittade en liten tand som stuckit upp i underkäken...kanske därför hans kinkeri höll i sig över en vecka denna gång. Kanske tanden som gjorde sitt till också!? Skönt ialla fall att han sover hela nätter nu sedan ca 3 nätter tillbaka.
    Carlshamns risdryck är nytt. Katrinplommonpuré har hon testat innan och kan inte komma ihåg att hon reagerat så med torreksem
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-11 19:39:07 följande:
    Carlshamns risdryck är nytt. Katrinplommonpuré har hon testat innan och kan inte komma ihåg att hon reagerat så med torreksem
    Ingredienser: Vatten, råris (13%), rapsolja, trikalciumfosfat, salt, stabiliseringsmedel (karragenan), vitamin D2.

Min son som är jätte känslig mot vete och havre klarar den, trots att den går i samma maskiner som havre. Men ring dem och fråga om det går något mer i de maskinerna?
    (Sonen är ju t.ex inte så känslig mot mjölk som din dotter)

Det är nog bara till att testa en sak i taget.... Är ni säkra på att inte spår av något annat kommit med ner i gröten genom skedar, vispar mm?
  • Söta Nasse

nässelutslagen berodde inte på allergi utan nån förkylning, då storebror fått likadant nu och högfeber dessutom. Tack för infon om nässelutslag.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-05-11 19:43:51 följande:
    Ingredienser: Vatten, råris (13%), rapsolja, trikalciumfosfat, salt, stabiliseringsmedel (karragenan), vitamin D2.Min son som är jätte känslig mot vete och havre klarar den, trots att den går i samma maskiner som havre. Men ring dem och fråga om det går något mer i de maskinerna?(Sonen är ju t.ex inte så känslig mot mjölk som din dotter)Det är nog bara till att testa en sak i taget.... Är ni säkra på att inte spår av något annat kommit med ner i gröten genom skedar, vispar mm?
    Nu när du säger det är jag inte helt hundra på om vispen var diskad i maskin eller bara avsköljd. Sen säger nyss sambon att han åt en chokladbit i bilen och tvättade inte händerna när han kom in. Men han är helt hundra på att hon inte fått i sig några små rester men jag är tveksam. Mjölk är det enda vi vet att hon är väldigt väldigt känslig mot än så länge. Hon har vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen =(
    Nu gör jag ingen mer hemmagjord gröt ( hon tyckte ändå inte om den nått vidare ) utan väntar tills den mjölkfria har kommit.
    Tack för svar!!!
  • Tibell

Och nu kläcker han ur sig att han pussat henne på kinderna ( där det mesta utav alla eksem satt ) *pucko*

• Kavat
    Tibell skrev 2010-05-11 20:05:22 följande:
    Nu när du säger det är jag inte helt hundra på om vispen var diskad i maskin eller bara avsköljd. Sen säger nyss sambon att han åt en chokladbit i bilen och tvättade inte händerna när han kom in. Men han är helt hundra på att hon inte fått i sig några små rester men jag är tveksam. Mjölk är det enda vi vet att hon är väldigt väldigt känslig mot än så länge. Hon har vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen =( Nu gör jag ingen mer hemmagjord gröt ( hon tyckte ändå inte om den nått vidare ) utan väntar tills den mjölkfria har kommit. Tack för svar!!!
    Tibell skrev 2010-05-11 20:11:21 följande:
    Och nu kläcker han ur sig att han pussat henne på kinderna ( där det mesta utav alla eksem satt ) *pucko*
    Ursäkta, men kunde inte låta bli att fnissa lite här åt din reaktion. Men usch och fy! Skönt om det var orsaken.
    Det är faktiskt supersmidigt att kunna ge hemmagjord gröt, just för att de där andra alltid restnoteras Men frågan är om eksemen gör henne ledsen eller om hon fått i sig. Hoppas ni lyckas klura ut det sen. Kram!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-05-11 21:05:26 följande:
    Ursäkta, men kunde inte låta bli att fnissa lite här åt din reaktion. Men usch och fy! Skönt om det var orsaken. Det är faktiskt supersmidigt att kunna ge hemmagjord gröt, just för att de där andra alltid restnoteras Men frågan är om eksemen gör henne ledsen eller om hon fått i sig. Hoppas ni lyckas klura ut det sen. Kram!
    Ja ibland vet man inte riktigt om man ska skratta eller gråta ;) Får trösta mig med att han hade rätt dåligt samvete!!
    Jo jag hade önskat hon gillade den hemmagjorda men icke, en kräsen liten dam. Får försöka igen om ett tag!

Nu sover hon jätte gott! Hon kanske vaknade innan av att storasyster skrek och förde ett väldigt liv!? Jag hoppas så i allafall. Men eksemen på armarna/benen och magen tyder ju helt klart att hon fått det i sig, även om det inte var mycket eksem. Hoppas hon inte får allt för ont av det här. Tar ju så många dagar innan de är helt återställda =(
  • EL I

jag har köpt sagogryn och tänkte testa om sonen gillar det. han hatar gröt men tänkte ändå testa med sylt på så kanske det går ner. NU äter han oftast kräm till frukost och det känns inte så bra, så mkt socker i. Får väl koka egen kräm annars så kan man ju minska sockret i.

Nu undrar jag dock om man kan använda denna sagogrynsgröt kall, så det blir typ som risifrutti? någon som testat det? eller fnins det något annat man kan använda kallt. Tror det ä konsistensen OCH att det är varmt han inte gillar för kräm äter han ju o det är ju lite samma konsistens??

• EL I

Måste bara berätta att jag gjorde sagogrynsgröt men värmde den inte mer än att den blev lite ljummen o sen lingonsylt i...han har ätit TVÅ portioner. Kanske nyhetens behag men ett stort framsteg

Vaknade en gång i natt men då nerkissad så det räknas inte magen är mindre sååå glad. det funkar!

• Tibell
    EL I skrev 2010-05-12 08:18:21 följande:
    Måste bara berätta att jag gjorde sagogrynsgröt men värmde den inte mer än att den blev lite ljummen o sen lingonsylt i...han har ätit TVÅ portioner. Kanske nyhetens behag men ett stort framsteg Vaknade en gång i natt men då nerkissad så det räknas inte magen är mindre sååå glad. det funkar!
    Åh vad härligt..blir så glad för eran och för sonens skull!

Har ni backat med havre med eller funkade det ?!

Idag var eksemen borta på skruttan. Så det måste ha varit hans pussar som gjorde detta. Annars brukar eksemen efter en miss sitta i i minst 4 dagar!
Svar på tråden Allergitråden