• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-09 15:02:56 följande:
    EL I. Hur går det med grabben ?! Och fick ni något svar från Nestle sen! Du får gärna meddela vad de sagt så man vet när vi handlar barnmat till lillstump sen, om hon skulle ha veteallergi vill säga. Vi har ju inte provocerat än! Men nu är frågan hur vi ska göra med tösen. Hon äter ju inte =/ är inte ens intresserad av den dumma flaskan! Vi ville ju vänta med både mat och gröt eftersom hennes mage skulle läka. Men nu när hon vägrar ersättningen vore det kanske inte så dumt att testa mat eller ?! Hon kanske helt enkelt tröttnat på den. För ont i magen verkar hon inte ha då hon är lika glad och pigg som vanligt, sover bra också!! Hur hade ni gjort ?!
    Jo då det går bättre. Han har vaknat en eller ingen gång de senaste nätterna. Han är svårtsövd kvällstid men jag tror han är inne i nån slags separationsångest fas. läste att de ofta gör det när de är runt 1½ år och det stämmer välädigt bra in på  honom. Han är nöjd och belåten så fort vi är i närheten och likadant när han ska sova, då vill han helst att vi ska vara hos honom. Han verkar inte ha ont eller så. Kinderna blir röda kvällstid har jag upptäckt men det tror jag är att ha när varm. Hans kinder är väl extra känsliga nu också eftersom han haft/har eksem där som inte riktigt fått bli bra någon gång.
    Magen är fortfarande större än normalt men den håller på att gå tillbaka helt klart!

Ang nestle så har jag inte hört nåt än. Tror jag mailade dem i torsdags  eller fredags så de har nog inte hunnit svara än. De svarade bara på ett par dagar sist jag mailade. Så det känns som om det är på rätt väg.

Jag hade nog testat mat. Många i den åldern brukar ju börja vilja äta mat, men jag skulle vara VÄLDIGT försiktig. Typ sempers risgröt när ni hittar den i affären. Potatis och palsternacka osv. Och låt henne äta samma sak i MÅNGA dagar så ni testar lite i taget så ni vet vad hon tål och inte tål.
    Testa att laga egen gröt av majs eller rismjöl och sen lägg i lite ersättningspulver i för näringens skull.
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-09 14:31:51 följande:
    jag har blandat det i lite dricka då går vilken som. vår största son har ätit det sedan han var 3 veckor gammal och det har alltid funkat att blanda i något; välling, vatten (blir lite sött och de tycker nästan det är som sagt) mm
    Apoteket löste frågan alldeles själv - de hade bara en sort (utan apelsin). Tyvärr är det ju sällan hon äter/dricker upp en hel flaska eller skål av nåt. Men jag ska satsa på att ge välling i två omgångar i morgon bitti, så att jag kan blanda i den första lilla skvätten.
    Såg i bipacksedeln att man bör ge på morgonen, så jag hoppade över att ge idag eftersom jag läste först vid 17-tiden ... Varför bör man ge på morgonen? Är det för att minska sömnstörningar pga gasbildning eller?
  • EL I
    Amulett skrev 2010-05-09 18:56:34 följande:
    Apoteket löste frågan alldeles själv - de hade bara en sort (utan apelsin). Tyvärr är det ju sällan hon äter/dricker upp en hel flaska eller skål av nåt. Men jag ska satsa på att ge välling i två omgångar i morgon bitti, så att jag kan blanda i den första lilla skvätten. Såg i bipacksedeln att man bör ge på morgonen, så jag hoppade över att ge idag eftersom jag läste först vid 17-tiden ... Varför bör man ge på morgonen? Är det för att minska sömnstörningar pga gasbildning eller?
    jag brukar ge i bara kanske 30 ml vatten/välling etc så jag är säker på att de får i sig allt o sen får de mer om de vill ha mer att dricka (vatten/välling) sen.

Man börj göra det av två anledningar framför allt. 1.  ifall de får gaser så slipper man det mitt i natten 2. det är bra att röra på sig och dricka när man äter laktulos, så ger man det  på kvällen så står ju tarmarna mer stilla än när de rör sig på dagen.
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-05-09 18:56:34 följande:
    Apoteket löste frågan alldeles själv - de hade bara en sort (utan apelsin). Tyvärr är det ju sällan hon äter/dricker upp en hel flaska eller skål av nåt. Men jag ska satsa på att ge välling i två omgångar i morgon bitti, så att jag kan blanda i den första lilla skvätten. Såg i bipacksedeln att man bör ge på morgonen, så jag hoppade över att ge idag eftersom jag läste först vid 17-tiden ... Varför bör man ge på morgonen? Är det för att minska sömnstörningar pga gasbildning eller?
    Rekomenderas att ge/ta på morgonen för man räknar med att Laktulosen ska verka under dagen, då slipper man gå upp på natten för att bajsa. Men som med de flesta tarmreglerande medel finns det en fantastisk variation i hur länge det tar innan man får resultat av en dos, eller hur mycket som är lagom dos. Hoppas din lilla hör till de som inte får så mycket gaser och knip av laktulosen.
  • Amulett
    EL I skrev 2010-05-09 19:08:50 följande:
    jag brukar ge i bara kanske 30 ml vatten/välling etc så jag är säker på att de får i sig allt o sen får de mer om de vill ha mer att dricka (vatten/välling) sen.Man börj göra det av två anledningar framför allt. 1.  ifall de får gaser så slipper man det mitt i natten 2. det är bra att röra på sig och dricka när man äter laktulos, så ger man det  på kvällen så står ju tarmarna mer stilla än när de rör sig på dagen.
    30 ml!? Barnmottagningen sa 5 ml i tre dagar, och öka till 7,5 ml om inte den lägre dosen hjälpt (hon är snart 10 månader, väger 7,5-8 kg (hoppas jag, hade minskat i vikt vid 9 månader ...)
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-09 18:52:05 följande:
    Jo då det går bättre. Han har vaknat en eller ingen gång de senaste nätterna. Han är svårtsövd kvällstid men jag tror han är inne i nån slags separationsångest fas. läste att de ofta gör det när de är runt 1½ år och det stämmer välädigt bra in på  honom. Han är nöjd och belåten så fort vi är i närheten och likadant när han ska sova, då vill han helst att vi ska vara hos honom. Han verkar inte ha ont eller så. Kinderna blir röda kvällstid har jag upptäckt men det tror jag är att ha när varm. Hans kinder är väl extra känsliga nu också eftersom han haft/har eksem där som inte riktigt fått bli bra någon gång.Magen är fortfarande större än normalt men den håller på att gå tillbaka helt klart!Ang nestle så har jag inte hört nåt än. Tror jag mailade dem i torsdags  eller fredags så de har nog inte hunnit svara än. De svarade bara på ett par dagar sist jag mailade. Så det känns som om det är på rätt väg.Jag hade nog testat mat. Många i den åldern brukar ju börja vilja äta mat, men jag skulle vara VÄLDIGT försiktig. Typ sempers risgröt när ni hittar den i affären. Potatis och palsternacka osv. Och låt henne äta samma sak i MÅNGA dagar så ni testar lite i taget så ni vet vad hon tål och inte tål. Testa att laga egen gröt av majs eller rismjöl och sen lägg i lite ersättningspulver i för näringens skull.
    Vad skönt att höra att han är bättre. Skulle inte förvåna mig om det är stärkelse gjort på vete. Är det det har ni helt klart gjort en provocering..medveten kan vi låtsas =)

Jag testade faktiskt att ge henne 2 små bebis teskedar potatis och palsternacka innan. Förut när vi testat med mat har hon bara suttit och klökts och absolut INTE velat smaka. Men nu slukade hon dessa skedar och gapade efter mer ( men det fick hon dock inte ) snacka om skillnad =) Så det kan säkert vara så att hon helt enkelt tröttnat på ersättningen. För när man försöker ge henne flaskan smakar hon lite först och när hon känner att det är Altheran sputtar hon bara ut det och försöker slingra sig ur famnen..den lilla loppan!
    Gröten kommer säkert inte dyka upp på ett bra tag ( vi bor i en liten liten by ) men jag funderar på om jag kan ge välling istället ?! Sempes mjölkfria utan soja, mjölk och vete. Det borde väl funka lika bra som gröt ?!
  • Miniigirl
    Amulett skrev 2010-05-09 20:46:07 följande:
    30 ml!? Barnmottagningen sa 5 ml i tre dagar, och öka till 7,5 ml om inte den lägre dosen hjälpt (hon är snart 10 månader, väger 7,5-8 kg (hoppas jag, hade minskat i vikt vid 9 månader ...)
    Jag fick oxå börja med 5ml...vi är uppe i 25ml nu. läkaren sa vi skulle öka helst tilsl han blev lös i magen, för att sedan sänka lite igen.vi har fortfarande inte fått honom lös i magen..
    min kille är 11 månader, och väger 9kg...
  • Amulett
    Miniigirl skrev 2010-05-09 21:13:50 följande:
    Jag fick oxå börja med 5ml...vi är uppe i 25ml nu. läkaren sa vi skulle öka helst tilsl han blev lös i magen, för att sedan sänka lite igen.vi har fortfarande inte fått honom lös i magen..min kille är 11 månader, och väger 9kg...
    Aha! Då förstår jag. Jag fick höra av sköterskan att vi skulle testa i två veckor och om hon inte blivit bra ta kontakt med dem igen för läkarkontakt (men jag har väntat och försökt se om det går med bara katrinplommon och annan lösande frukt, men nu ger jag upp).
    Hon fick Resulax igår eftermiddag. Och idag har hon bajsat flera gånger, hyfsat normalt/löst (dvs inte alls rinnigt). Och det kan fungera bra i flera dagar/veckor, men så blir det plötsligt stenhårt och kommer små kluttar som hon får kämpa för.
    Nu får hon ju mjölk igen för att vi har upplevt att det går bra (hon var hård i magen redan på mjölkfritt), men vem vet ...
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2010-05-09 20:46:07 följande:
    Blanda (5-10 ml)  laktulos i 30 ml vatten/välling läste jag.
  • Blå Flygare

Vi fick f-ö rådet att börja med 10 ml (2år, 9 kg) för detvar bättre att börja regält så detskulle lösa sig och man sen kunde trappa ner. Risken annars att man får öka o öka o till slut hamnarpå en höre nivå. Vi ger nu 2½ ml om dagen, men inte varje dag.

Svar på tråden Allergitråden