• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-05-12 18:06:10 följande:
    Tack för tipset =) ska absolut testas!! Och ingen fara att ge till en 6 månaders !? 3Busfrön Mmm..ser god ut *snor en bit*
    Varsågod Den var god.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten

I mitt galleri har jag bild på en tårta jag bakade förra året som är fri från ägg, mjölk, soja. Den innehåller vetemjöl dock.

• Kavat
    Tibell skrev 2010-05-12 18:06:10 följande:
    Tack för tipset =) ska absolut testas!! Och ingen fara att ge till en 6 månaders !? 3Busfrön Mmm..ser god ut *snor en bit*
    Det bör funka, om hon nu inte reagerade på Carlshamns risdryck.
    Sagogrynen är bara potatis och så kokar vi på risdrycken.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-05-12 17:49:03 följande:
    Johanna bjuder alla på en mjölk och sojafri tårta
    Åh, vad fin! Gratta J från oss! {#lang_emotions_nalle}
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-05-12 19:28:28 följande:
    Åh, vad fin! Gratta J från oss!
    Det ska jag
    Eventuellt ska vi till Gbg i juni/juli De har inte bestämt sig än var kontrollen ska göras.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-05-12 19:31:32 följande:
    Du får hojta till! Och övertala dem att göra den i Gbg!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-05-12 19:32:41 följande:
    Du får hojta till! Och övertala dem att göra den i Gbg!
    Jag ska göra vad jag kan
  • trållmor
    3Busfrön: GRATTIS till Johanna {#lang_emotions_flower}

Vi har inte fått livsmedelshänvisningen från dietisten, undrar om hon ändrade sig och vill att vi ska ta upp det med vår nya läkare/dietist när vi kommit upp? Känns jobbigt att behöva vänta ytterligare, och lägga ut ännu mer pengar Verkar som att hennes fina ord om att hon skulle hjälpa till och se till att vi äntligen får en nedförsbacke bara var tomma ord Vi har dessutom bara fyra burkar Neocate kvar till Neelah, och med alla utgifter iom flytten så känns ju det också som en jätterolig kostnad att ta Känns som att, trots att vi har alla allergier svart på vitt, så blir vi inte trodda och får kämpa och kämpa och kämpa...

Jag ringde apoteket också och inte ens Timons epilepsimedicin har kommit in, och det som var såååå viktigt att vi började med det genast!!! Vi fick ju lov att vänta tills efter EEGt och den gjorde vi den 4 maj, så vi var tvungna att börja senast den 5 maj med medicinen, och så har hon inte ens skickat det?!?!?

Samtidigt som att det känns som att vi borde anmäla hela deras förfaringssätt, så känns det så jobbigt att behöva ha nåt ytterligare att ta tag i... som att situationen inte är jobbig nog??? Är man inte värd mer som människa {#lang_emotions_cry}

Förlåt för mitt gnällinlägg, men det känns hela tiden som att man bankar huvudet blodig för ingenting...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • EL I

Måste fråga er som fått mat på livsmedelsanvisning. Har ni varit tvungen att provocera ett  visst antal ggr eller att det visat på test för att ni ska få detta??

Sonen är nu helt bra igen, normal mage, sover normalt, normalt humör, avföringen normal etc etc. Kinderna lägger jag nog inte allt för mkt vikt vid längre eftersom eksemen gjort kinderna så ärriga så han verkar väldigt känslig för allehanda saker.

Dietisten vill ju dock att vi skulle testa oss fram för att hon skulle veta vad hon skulle skriva ut till oss. det kommer ju ta jättelång tid och framför allt kommer det ju vara plågsamt för sonen.
    Det finns ju INGET som tyder på att han INTE skulle vara veteallergisk och väldigt känslig sådan också. Känns, som vi pratat om förut, inte humant att provocera om 2 veckor igen.
    Jag vill dock gärna ha på livsmedelsanvisning eftersom det är så dyrt. Kan jag kräva det ändå utan provocering eller ska jag "ljuga" att vi provocerat?? Känns inte så bra, känns bättre att vara ärlig och säga som det är.

Vad tror ni??

Svar på tråden Allergitråden