• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

ELI: Ja ohhhh ja!!! Jag fick modersmjölksersättningen på hänvisning efter rent helvete i 12v med en nyfödd. Resten fick jag först när hon var 2½år, fram tills dess så betalade jag allt själv för jag ville inte, orkade inte plåga henne och visst min ekonomi som ensamstående var inte super och att betala all specialkost på föräldrapenningen var överjävligt men vad hade jag för val?

• Cs mamma

Trållmor: Är det något jag kan hjälpa till med? Något särskilt ni behöver?

• EL I
    Angel Gbg skrev 2010-05-13 14:16:28 följande:
    ELI: Ja ohhhh ja!!! Jag fick modersmjölksersättningen på hänvisning efter rent helvete i 12v med en nyfödd. Resten fick jag först när hon var 2½år, fram tills dess så betalade jag allt själv för jag ville inte, orkade inte plåga henne och visst min ekonomi som ensamstående var inte super och att betala all specialkost på föräldrapenningen var överjävligt men vad hade jag för val?
    Ja det är ju inte så att jag skulle sluta ge honom denna mat, utan det var ju mer tanken om man måste bråka fick ju bråka länge för att få hans nutra utskrivet eftersom ingen trodde på mig då heller fick ju köpa en hel del själv först.

Men då vet jag vad jag har att vänta mig då
  • Tibell

Någon här vars barn är jätte känsligt mot mjölk?! Vet ni isåfall om carlshamns rismjölk kan innehålla spår av mjölk. Att de kanske körs i samma maskin som "vanliga" mjölkprodukter!?

ELI . Vad skönt att pojken mår bättre nu. Mindre roligt att läkaren/dietisten inte kan lämna er ifred ett tag. De verkar köra stenhårt på att man måste ha gjort en medveten provocering, missarna blundar de tydligen för =(
    Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till. Visst kan du ljuga och "låtsas" att ni provocerat men risken är ju att det kanske kommer fram. Eller så säger ni att ni helt enkelt vill skjuta lite på det och testa om kanske en månad. För då har han väl varit vete fri i ett par månader ?!

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-13 14:33:51 följande:
    Någon här vars barn är jätte känsligt mot mjölk?! Vet ni isåfall om carlshamns rismjölk kan innehålla spår av mjölk. Att de kanske körs i samma maskin som "vanliga" mjölkprodukter!? ELI . Vad skönt att pojken mår bättre nu. Mindre roligt att läkaren/dietisten inte kan lämna er ifred ett tag. De verkar köra stenhårt på att man måste ha gjort en medveten provocering, missarna blundar de tydligen för =( Vet inte riktigt vad jag ska råda dig till. Visst kan du ljuga och "låtsas" att ni provocerat men risken är ju att det kanske kommer fram. Eller så säger ni att ni helt enkelt vill skjuta lite på det och testa om kanske en månad. För då har han väl varit vete fri i ett par månader ?!
    jo jag tänker inte ljuga, känns inte så bra utan jag kommer nog säga att jag vet att han är så känslig mot vete så det känns inte vettigt att jag ska provocera redan nu när han bara varit bra i 2 veckor sedan sista missen (OM vi nu lyckas undvika missar resterande "provtiden")

jag vill nog gärna vänta till i sommar, kanske på semestern i slutet av juli. då har han ju varit fri i totalt 4 månader, förutom de missarna som hänt nu då...
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-05-13 14:17:05 följande:
    Trållmor: Är det något jag kan hjälpa till med? Något särskilt ni behöver?
    20 burkar Neocate!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-13 14:11:09 följande:
    Måste fråga er som fått mat på livsmedelsanvisning. Har ni varit tvungen att provocera ett  visst antal ggr eller att det visat på test för att ni ska få detta?? Sonen är nu helt bra igen, normal mage, sover normalt, normalt humör, avföringen normal etc etc. Kinderna lägger jag nog inte allt för mkt vikt vid längre eftersom eksemen gjort kinderna så ärriga så han verkar väldigt känslig för allehanda saker. Dietisten vill ju dock att vi skulle testa oss fram för att hon skulle veta vad hon skulle skriva ut till oss. det kommer ju ta jättelång tid och framför allt kommer det ju vara plågsamt för sonen. Det finns ju INGET som tyder på att han INTE skulle vara veteallergisk och väldigt känslig sådan också. Känns, som vi pratat om förut, inte humant att provocera om 2 veckor igen. Jag vill dock gärna ha på livsmedelsanvisning eftersom det är så dyrt. Kan jag kräva det ändå utan provocering eller ska jag "ljuga" att vi provocerat?? Känns inte så bra, känns bättre att vara ärlig och säga som det är. Vad tror ni??
    Som du vet så började min son reagera luftburet/kontakt och det gör han än idag. Men han var betydligt känsligare tidigare. Smörjer vi inte honom på Locobase Repair flera gånger dagligen så blir han fortfarande röd och det mycket lättare. Så han har känslig hud, absolut, men i vårt fall så är det inte hela sanningen utan kontakt med vete gör det sååå mycket värre.

Vi gjorde ett lapptest och slapp provocera med det som visade sig på lapptestet. Sen var tanken att vi skulle provocerat med vete i alla fall, eftersom det inte var jätte tydligt ett godkänt positivt, men det blev några ofrivilliga provoceringar ändå.
    MEN då hade vi redan fått utskrivet på livsmedelshänvisning. Alltså långt innan ev. provoceringar skulle ha gjorts. Men läkaren i fråga litar ju på mig, och jag på henne, så med henne så har vi alltid haft ett bra samarbete.

De andra läkarna vi hade dessförinnan trodde ju oss inte att det kunde vara mer än ägg, mjölk och soja. Så vi bytte ju läkare 2 gånger på ett halvår.
  • Cs mamma

Just burkar med Neo kan jag inte hjälpa men om det duger med advance så välkommen hit och hämta "lite"

• Mama Law

Jag har både advance och active jag kan erbjuda får ganska stor ranson så kan jag hjälpa till så hojta bara! Burkarna är tyvärr borta sen länge.

trållmor skrev 2010-05-13 10:18:04 följande:
    3Busfrön: GRATTIS till Johanna Vi har inte fått livsmedelshänvisningen från dietisten, undrar om hon ändrade sig och vill att vi ska ta upp det med vår nya läkare/dietist när vi kommit upp? Känns jobbigt att behöva vänta ytterligare, och lägga ut ännu mer pengar Verkar som att hennes fina ord om att hon skulle hjälpa till och se till att vi äntligen får en nedförsbacke bara var tomma ord Vi har dessutom bara fyra burkar Neocate kvar till Neelah, och med alla utgifter iom flytten så känns ju det också som en jätterolig kostnad att ta Känns som att, trots att vi har alla allergier svart på vitt, så blir vi inte trodda och får kämpa och kämpa och kämpa...Jag ringde apoteket också och inte ens Timons epilepsimedicin har kommit in, och det som var såååå viktigt att vi började med det genast!!! Vi fick ju lov att vänta tills efter EEGt och den gjorde vi den 4 maj, så vi var tvungna att börja senast den 5 maj med medicinen, och så har hon inte ens skickat det?!?!?Samtidigt som att det känns som att vi borde anmäla hela deras förfaringssätt, så känns det så jobbigt att behöva ha nåt ytterligare att ta tag i... som att situationen inte är jobbig nog??? Är man inte värd mer som människa Förlåt för mitt gnällinlägg, men det känns hela tiden som att man bankar huvudet blodig för ingenting...
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • trållmor

Åhh, vad ni är goa Tyvärr är det ju vanliga, första sorten, Neocate vi har till Neelah... Men jag gråter, igen, för jag kollade mailen nu och dietisten hade mailat mig och läkaren hade sagt nej till att skriva ut på livsmedelshänvisning till Timon Jag mailade tillbaka och talade om precis vad jag tyckte, och det blev inte nådigt, men det lär väl ändå inte hända någonting.... så vi kämpar väl på när vi kommer upp istället... så mycket för att få en nedförsbacke någon gång...

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden