• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

alltså, det var ingen stor reaktion i ansiktet, men jag menar är att
    med den väldigt lilla mängd det måste varit på iså-fall-vad-det nu-var på hamburgaren så var det en stor reaktion

• Kavat

Isglass att köpa: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1081869.html

Glasstårta, eller bara glass, läst längst ner angående chokladglassen!

Har samma bas till all "vanlig" glass. Har testat med smält Gränna polkagris colasmak i som också blev gott! Som för övrigt mina barn tål! De är dock inte superkänsliga för mjölk, men hon som sålde var lite osäker angående det, men vete eller ägg är det inte i!

Lättaste glassen här hemma är att bara mixa lite övermogen banan med frysta hallon. Kan använda andra frysta bär och mango t.ex. Äts direkt, alternativt fryses i och tinas lite. Man kan ha florsocker i t.ex, men jag tycker inte att det behövs om man har något övermogen banan.

Sorbé: utanallt.blogspot.com/2010/05/snabb-tropisk-sorbet.html

Sen måste jag återigen slå ett slag för denna helt underbara kladdkaka av Miralicia!!! Jätte god till glass dessutom. utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html

EL I, tål han guar så bör Sias hallonsorbé funka också kom jag på. Den kan jag äta vill jag minnas. Kanske finns andra sorbéer från dem också.

Oatleys havreglass har glukossirap av majs i, men det funkar ju inte nu när ni kör utan havre heller.

• Mela78

Rabarber, vet ni om det räknas till hög eller låg allergent? Har kokat lite rabarberkräm och funderar på om dottern ska få smaka...

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-15 20:02:40 följande:
    Rabarber, vet ni om det räknas till hög eller låg allergent? Har kokat lite rabarberkräm och funderar på om dottern ska få smaka...
    Båda mina tål det utan problem och dottern reagerar ju på det mesta i fruktväg.. Men om det egentligen är allergent vet jag inte.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-15 20:00:04 följande:
    Isglass att köpa: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1081869... Glasstårta, eller bara glass, läst längst ner angående chokladglassen! Har samma bas till all "vanlig" glass. Har testat med smält Gränna polkagris colasmak i som också blev gott! Som för övrigt mina barn tål! De är dock inte superkänsliga för mjölk, men hon som sålde var lite osäker angående det, men vete eller ägg är det inte i! Lättaste glassen här hemma är att bara mixa lite övermogen banan med frysta hallon. Kan använda andra frysta bär och mango t.ex. Äts direkt, alternativt fryses i och tinas lite. Man kan ha florsocker i t.ex, men jag tycker inte att det behövs om man har något övermogen banan. Sorbé: utanallt.blogspot.com/2010/05/snabb-tropisk-s... Sen måste jag återigen slå ett slag för denna helt underbara kladdkaka av Miralicia!!! Jätte god till glass dessutom. utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html EL I, tål han guar så bör Sias hallonsorbé funka också kom jag på. Den kan jag äta vill jag minnas. Kanske finns andra sorbéer från dem också. Oatleys havreglass har glukossirap av majs i, men det funkar ju inte nu när ni kör utan havre heller.
    tack så mycket
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-15 18:34:51 följande:
    Nä egentligen spelar det ju ingen roll om hon tror mig på hur känslig han är förutom det här då att jag INTE vill provocera om 2-3 veckor just för jag HAR Ju provocerat om än omedvetet...men hon trodde ju inte riktigt på det eftersom han inte "kan" vara så känslig, ja du förstår Jag hoppas dock att jag kan tala henne till rätta Hon verkade väldigt bra trots allt och hon fick verkligen stor förståelse när jag visade bilderna på magen före och efter. Det kändes verkligen som om hon fick en aha upplevelse då. vad tror ni föresten  om sonen, att han kan äta dextros/druvsocker med tanke på hans känslighet? Har inte hittat någon glass som är utan detta som han kan äta! Nu är ju snart dagis slut men måste ha med glass till dagis. Hade ju med piggelin men det är ju ingen höjdare för honom att äta!
    Angående dextros och druvsocker. Sonen äter isglassen från Diplom-is/Triumf med dextros. Men nu när du säger det så reagerar han ibland, som vi inte har lyckats lista ut varför. Har inte tänkt på den som potensiell orsak. Hum, men såg nu att det var dextros i. Men Miralicia kan äta vill jag minnas och hon är jätte känslig mot vete/glukossirap!?

Jag har ju märkt att sonen reagerat ibland, men är inte klart med varför. Jag misstänker ju druvsocker i Pärssons skinka och Felix potatisplättar, men inte säker och har inte testat igen. Både jag och sonen fick klåda... Men allt med glukossirap i har jag reagerat på tidigare, som t.ex en After Eight, kan inte vara så mycket glukossirap i tycker jag, men jag TROR i alla fall att det är mindre i druvsocker än glukossirap. Men som sagt, väldigt osäker just nu i och med att vi inte riktigt vet. {#lang_emotions_undecided}

Dock bör ju dessa funka att ha till t.ex dagis: "Coop Magi" isglasspinnar med hallon- resp päronsmak.
    Inga baljväxttillsatser och inte heller någon glukossirap vilket ju brukar vara de största problemen när det handlar om isglassar. 24-pack som de på vårt Coop Forum tog 32-33:- för.

Innehållsförteckningen:
    Vatten, socker, röd saftkoncentrat (vatten, vindruvskoncentrat, fläderbärskoncentrat, surhetsreglerande medel (E330), aromer, hallonjuice), grön saftkoncentrat (päronjuice, surhetsreglerande medel (E 330), vatten, aromer), röd färgblandning (vatten, färgämne (E163), surhetsreglerande medel (E260), konserveringsmedel (E211), stabiliseringsmedel (E440), surhetsreglerande medel (E330), färgämne (E141).
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-15 20:15:07 följande:
    Angående dextros och druvsocker. Sonen äter isglassen från Diplom-is/Triumf med dextros. Men nu när du säger det så reagerar han ibland, som vi inte har lyckats lista ut varför. Har inte tänkt på den som potensiell orsak. Hum, men såg nu att det var dextros i. Men Miralicia kan äta vill jag minnas och hon är jätte känslig mot vete/glukossirap!? Jag har ju märkt att sonen reagerat ibland, men är inte klart med varför. Jag misstänker ju druvsocker i Pärssons skinka och Felix potatisplättar, men inte säker och har inte testat igen. Både jag och sonen fick klåda... Men allt med glukossirap i har jag reagerat på tidigare, som t.ex en After Eight, kan inte vara så mycket glukossirap i tycker jag, men jag TROR i alla fall att det är mindre i druvsocker än glukossirap. Men som sagt, väldigt osäker just nu i och med att vi inte riktigt vet. Dock bör ju dessa funka att ha till t.ex dagis: "Coop Magi" isglasspinnar med hallon- resp päronsmak. Inga baljväxttillsatser och inte heller någon glukossirap vilket ju brukar vara de största problemen när det handlar om isglassar. 24-pack som de på vårt Coop Forum tog 32-33:- för. Innehållsförteckningen: Vatten, socker, röd saftkoncentrat (vatten, vindruvskoncentrat, fläderbärskoncentrat, surhetsreglerande medel (E330), aromer, hallonjuice), grön saftkoncentrat (päronjuice, surhetsreglerande medel (E 330), vatten, aromer), röd färgblandning (vatten, färgämne (E163), surhetsreglerande medel (E260), konserveringsmedel (E211), stabiliseringsmedel (E440), surhetsreglerande medel (E330), färgämne (E141).
    ja dem har jag sett någon gång! Ska ta o köpa dem o ge dem på dagis. Vill ju vara så himla noga nu eftersom han verkar så känslig. tack!
  • Miralicia
    Lillasnigel07 skrev 2010-05-15 18:20:05 följande:
    Jag har lånat mammas glassmaskin, har du nåt bra recept att ge mig. Dottern längtar spec efter chokladglass. Vi undviker ju vete, mjölk o ägg o jordgubb (o annat, men det har man inte i glass). Du kan gärna skicka i min inkorg...
    Enkel chokladglass, men tar en liten stund för att svalna innan man kör den i glassmaskinen:
     ca 2 dl kokosmjölk blandas i en kastrull med 2-3 msk majsstärkelse (ställ andra halvan av burken/förpackningen i frysen under tiden så den blir kall=går snabbare att få den att svalna så man kan köra i glassmaskinen) och sjud tills det tjocknar. Bryt en kaka (typ 100 g) mjölkfri choklad i småbitar och smält ner i den varma kokosblandningen. Vispa/rör i den andra halvan av kokosmjölken tills det blir en jämn "smet". Låt svalna till rumstemperatur åtminstone vilket går ganska fort, men gärna lite kallare om man har tillräckligt med tålamod. Kör i glassmaskinen. Tillsätt ev marshmallows som delats i småbitar när det är halvfruset.

Äts genast - blir inte bra att spara om man inte fryser resterna i glasspinnsformar, då kan det gå annars är det nog snudd på att det knan funka som mordredskap om man sparar resterna i en burk
  • Miralicia

Hittade föresten en styck-glass som är utan allt - mjölk, ägg, soja, glukossirap, sojasläktingar etc -om man tål jordgubb och apelsin: Triumf Cars
    Finns även i 8-pack

Innehållsförteckning: Vatten, socker, ananaskoncentrat 2,5% [ananas- och apelsinjuice, surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga aromer, naturliga färgämnen (citron-, svartmorots- och färgtistelkoncentrat)], jordgubbskoncentrat 2,5% [jordgubbsjuice, naturlig arom], druvsocker, stabiliseringsmedel (pektin), surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga färgämnen (morots-, rödbets- och pumpakoncentrat)..

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-05-15 19:52:23 följande:
    Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en? Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???) I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.)  Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså. I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.
    Nje, säger jag. Man måste nog prova sig fram. Det är ju vissa som tål ärtor utan problem men däremot funkar inte linser, båda är ju baljväxter.
    Sen är just fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl och de andra finfördelade i form av mjöl och det går lättare in i tarmen och gör skada, så det verkar vanligare att reagera på dem än t.ex ärtor. Så för att vara säker får man nog prova.

Lupinmjöl har jag också sett i glutenfria skorpor bl.a och det är ju också sojasläkting, men det var rätt sent på innehållsförteckningen om jag minns rätt och då kanske risken är mindre att man reagerar även av den orsaken. Alltså mindre mängd och mindre vanlig. Men det här är egentligen bara gissning från mig.

Sen när det gäller isglass, Sinlac gröt mm, så har de så stor del av guar, fruktkärnmjöl osv så då blir det ju även en stor mängd man får i sig.
Svar på tråden Allergitråden