• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76

Ingen som vet på rak arm vilka av gilles kakor som de som inte tål ägg, mjölk och soja kan äta?

• Kavat
    Helle76 skrev 2010-05-10 20:57:35 följande:
    Ingen som vet på rak arm vilka av gilles kakor som de som inte tål ägg, mjölk och soja kan äta?
    Nix, jag vet bara att Göteborgs Kex har en suberb allergiinfo på  hemsidan och dottern tål ChokladjätteKexen bl.a som man skulle kunna tro innehåller både det ena och andra.
    (Jag äter ju inte vete)
  • Helle76
    Kavat skrev 2010-05-10 21:06:54 följande:
    Nix, jag vet bara att Göteborgs Kex har en suberb allergiinfo på  hemsidan och dottern tål ChokladjätteKexen bl.a som man skulle kunna tro innehåller både det ena och andra. (Jag äter ju inte vete)
    Ska kolla in deras sida. Tack för tipset.
  • Snutten

Siri äter en del kex från Göteborgs kex. Brago, wafers osv funkar om man inte tål ägg, soja ocj mjölk. Hon klarar dock sojalecitin så det beror på hur känslig man är.

• Miralicia
    ICAs cookies med äpple och russin (ett grönt & silvrigt metallic-paket) är jättegoda och är i princip de enda köpekakorna jag hittat som fungerar för dottern som inte tål mjölk, ägg, soja (även sojalecitin), baljväxttillsatser, citrus, vanilj, nötter , jordgubbar, konserveringsmedel E200 & E202 mm.
  • Blå Flygare
    Helle76 skrev 2010-05-10 20:57:35 följande:
    Chokladdrömmarär utan mjölk och ägg, men hur det står till med soja vet jag inte.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-10 20:15:00 följande:
    Sprider det sig inte? Man ska väl helst försöka häva dem har jag för mig? Min mamma har fått ett par gånger och fick åka upp akut för det bara spred sig och blev värre.  Har ni gett någon antihistamin?Miralicia eller någon annan kunnig???
    man bör få en engångsdos (till att börja med i alla fall) kortison så man häver nässelutslagen...
  • Helle76

Tack för tipsen. De reagerar på sojalectin och då blir ju utbudet väldigt litet.

• Mela78

Flera av Änglamarks och Coops kakor är ägg, mjölk och sojafria.

Miralicia skrev 2010-05-10 23:03:49 följande:
    ICAs cookies med äpple och russin (ett grönt & silvrigt metallic-paket) är jättegoda och är i princip de enda köpekakorna jag hittat som fungerar för dottern som inte tål mjölk, ägg, soja (även sojalecitin), baljväxttillsatser, citrus, vanilj, nötter , jordgubbar, konserveringsmedel E200 & E202 mm.
    Kanske tom att Änglamarks och Coops sortiment har något som är fritt från dessa också. Läste lite hastigt igenom ingredienserna på havrekakor/Änglamarks och jag tror de kanske skulle kunna passa din dotter.
Svar på tråden Allergitråden