• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-12 08:22:40 följande:
    Åh vad härligt..blir så glad för eran och för sonens skull! Har ni backat med havre med eller funkade det ?! Idag var eksemen borta på skruttan. Så det måste ha varit hans pussar som gjorde detta. Annars brukar eksemen efter en miss sitta i i minst 4 dagar!
    vad skönt ändå att det gick bort så snabbt!! nu får han väl skärpa till sig :-P

ja det är skönt. NÄr vi har tagit bort ALLA sädesslag på dietistens (och mitt ) förslag. VI ska hålla strikt sädesslagsfritt i 2-3 veckor nu sen är ju tanken att vi ska provocera med vete. Som det känns nu kommer jag INTE att göra det.
    Sen ska vi provocera med havre, råg och korn, ett i taget för att se vad han tål.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-12 08:27:20 följande:
    vad skönt ändå att det gick bort så snabbt!! nu får han väl skärpa till sig :-Pja det är skönt. NÄr vi har tagit bort ALLA sädesslag på dietistens (och mitt ) förslag. VI ska hålla strikt sädesslagsfritt i 2-3 veckor nu sen är ju tanken att vi ska provocera med vete. Som det känns nu kommer jag INTE att göra det.Sen ska vi provocera med havre, råg och korn, ett i taget för att se vad han tål.
    Jaha okej..nu hänger jag med!!

Jag hade inte heller velat göra en veteprovocering om jag varit du. Men samtidigt hade jag varit alldeles för feg för att antingen ljuga för läkaren eller bara tvärvägra =) Måste vara en skitjobbig sits! Men är du helt hundra på veteallergin tycker jag nog du ska strunta i provoceringen. Jag är ju så velig att jag hade velat ha en medveten, just bara för att själv inte kunna tveka. Jag är ju lite sådan tyvärr =(
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-12 08:33:10 följande:
    Jaha okej..nu hänger jag med!! Jag hade inte heller velat göra en veteprovocering om jag varit du. Men samtidigt hade jag varit alldeles för feg för att antingen ljuga för läkaren eller bara tvärvägra =) Måste vara en skitjobbig sits! Men är du helt hundra på veteallergin tycker jag nog du ska strunta i provoceringen. Jag är ju så velig att jag hade velat ha en medveten, just bara för att själv inte kunna tveka. Jag är ju lite sådan tyvärr =(
    jo lite så känner jag med, att man vill ha en medveten SÄKER provocering men samtidigt har vi inte haft det lugnt sen han föddes för snart 1½ år sen. Vi får se... ska prata med dietisten om vad hon säger.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-05-12 08:39:48 följande:
    jo lite så känner jag med, att man vill ha en medveten SÄKER provocering men samtidigt har vi inte haft det lugnt sen han föddes för snart 1½ år sen. Vi får se... ska prata med dietisten om vad hon säger.
    Kan ju vara så att ni kan skjuta på ?! Tycker med att han ska få må bra ett tag nu!!
  • saffe
    Tibell skrev 2010-05-11 20:05:22 följande:
    Nu när du säger det är jag inte helt hundra på om vispen var diskad i maskin eller bara avsköljd. Sen säger nyss sambon att han åt en chokladbit i bilen och tvättade inte händerna när han kom in. Men han är helt hundra på att hon inte fått i sig några små rester men jag är tveksam. Mjölk är det enda vi vet att hon är väldigt väldigt känslig mot än så länge. Hon har vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen =(Nu gör jag ingen mer hemmagjord gröt ( hon tyckte ändå inte om den nått vidare ) utan väntar tills den mjölkfria har kommit.Tack för svar!!!
    Har du bett nån affär att beställa hem den nya gröten från Sempers? Den borde ju ha kommit för länge sen menar jag.. Jag bad min ICA närbutik att ta hem till den 3 maj, det var inga problem. Men dom skulle inte ha tagit in den om jag inte bett om det!
  • Tibell
    saffe skrev 2010-05-12 09:01:37 följande:
    Har du bett nån affär att beställa hem den nya gröten från Sempers? Den borde ju ha kommit för länge sen menar jag.. Jag bad min ICA närbutik att ta hem till den 3 maj, det var inga problem. Men dom skulle inte ha tagit in den om jag inte bett om det!
    Ja jag har faktiskt bett 2 affärer ta hem den =) En i byn där sambon jobbar och en i byn där vi ofta storhandlar. Hoppas nu de kommer snart! Hönan matvägrar all ersättning och vi har ju precis börjat med matsmakisar. Nu har hon fått pröva välling ett par gånger och det funkar det med !!!
  • FenomenaA
    EL I skrev 2010-05-12 08:27:20 följande:
    vad skönt ändå att det gick bort så snabbt!! nu får han väl skärpa till sig :-P ja det är skönt. NÄr vi har tagit bort ALLA sädesslag på dietistens (och mitt ) förslag. VI ska hålla strikt sädesslagsfritt i 2-3 veckor nu sen är ju tanken att vi ska provocera med vete. Som det känns nu kommer jag INTE att göra det. Sen ska vi provocera med havre, råg och korn, ett i taget för att se vad han tål.
    Det låter som lite väl kort tid med 2-3 veckor, känner jag spontant. Nu är ju jag visserligen nybörjare som allergimamma, men den överläkare jag träffade sa att jag ska vänta 8 veckor efter att lillebror mår bra innan jag tar tillbaka livsmedel. Vad har ni andra fått för rekommendationer?
  • Snutten
    FenomenaA skrev 2010-05-12 09:57:11 följande:
    Det låter som lite väl kort tid med 2-3 veckor, känner jag spontant. Nu är ju jag visserligen nybörjare som allergimamma, men den överläkare jag träffade sa att jag ska vänta 8 veckor efter att lillebror mår bra innan jag tar tillbaka livsmedel. Vad har ni andra fått för rekommendationer?
    Jag håller nog med. Det är lite kort med 2-3 veckor. Låt honom må bra ett par tre månader. Om han då har mått bra en längre tid kan du vara helt säker på att det är det du provocerar med som han reagerar på. Det är tråkigt att vänta och man vill gärna ha det gjort men det är ju skönt när de mår bra också. Efter vi har konstaterat allergierna provocerar vi en gång om året för annars är det det enda vi håller på med och då provocerar vi bara med ägg och mjölk.
  • Tibell

Lite ot men behöver lite råd

EL I Hur gjorde du när dina barn började rata ersättningen och ville ha mat istället?!
    Bella vägrar ersättningen nu och jag håller på att bli tokig. Hon är inte det minsta intresserad av ersättningen och vi har prövat ALLT känns det som. Mat äter hon gladligen men vi har ju precis börjat med smakisar. Kan man öka mängden fort ( istället för 1tsk första dan, 2 tsk andra osv ) om man märker att magen fixar det ?! Känns som om vi inte har "tid" att börja så sakta. Som det ser ut nu äter hon välling morgon/kväll. Dock inte 4½ msk som det står på paketet utan vi kör på 2 msk än så länge. Resten av dagen trugar jag med ersättning men hon vill verkligen inte. Har börjat med smakisar mitt på dagen och sen får hon lite fruktpuré på förmiddagen
    Vad ska jag göra ?!??!?!?!?

• JPL
    Tibell skrev 2010-05-11 19:39:07 följande:
    Carlshamns risdryck är nytt. Katrinplommonpuré har hon testat innan och kan inte komma ihåg att hon reagerat så med torreksem
    G har en vän som är risallergisk. I övrigt tål hon det mesta, så hon är inte i övrigt känslig ens en gång. Om jag jämför med mina barn så tål de inte havredryck alls men däremot måttligt av havregryn.
Svar på tråden Allergitråden