• JPL

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-04-05 21:57:07 följande:
    Varför måste i princip alla former av antibiotika i flytande form ha smak av citrus eller jordgubb, eller för den del innehålla guar utöver citrus- & jordgubbssmak?
    Är det någon som är sjuk? Får ärligen säga att när G hade ÖI så glömde jag att kolla. Men är det inte artificiella aromer då? Han fick Kåvepenin och vi bytte en gång så att han fick en variant som man tog bara 2 ml av (3 ggr/dag i tio dagar) och som jag minns det skulle det inte vara någon smaktillsats alls i.
  • JPL

Nähä, det måste ha varit denna. Grapfrukt (arom?) i:
    Granulat till orala droppar, lösning innehåller: Fenoximetylpenicillinkalium 250 mg/ml, natriumbensoat (E 211), vattenfri natriumcitrat, povidon, sackarinnatrium, smakämne (grapefrukt och aprikos).

• JPL
    Tibell skrev 2010-04-08 08:59:05 följande:
    Någon som vet när den mjölkfria gröten kommer tillbaka till apoteket ?! Och finns det någon annan gröt jag kan ge henne om det nu skulle dröja allt för länge ( mjölk och veteallergi ) ?
    Jag undersökte grötmarknaden för någon månad sedan. Det jag kom fram till sparade jag här:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950p1247636.html
    Fast jag saknar Sempers, den var himla bra!
  • JPL

är holle-grötarna enkla att tillreda? blandas de med vatten eller ersättning?

• JPL
    Hundkompis skrev 2010-04-10 13:11:11 följande:
    Hoppar in här. Har en snart 11 månaders son som har allergi mot mjölk, ägg och vete. Angående det här med sempers gröt från 4 månader (skrev detta även i mjölkallergitråden). Det är den ända gröt som min son kan äta i grötpulver. Jag har haft en del kontakt med sempers. Den här gröten kommer fortsättningsvis säljas i vanliga butiker och inte på apoteket. Den kommer heller inte vara smaksatt med banan utan vara helt neutral. Enligt sempers kan man beställa den här gröten från sin butik från och med nu. När jag försökte det häromdagen visste butiken inte om detta. Jag var i kontakt med flera butiker och fick samma svar. Har varit i kontakt med sempers och de skulle undersöka detta. Väntar på besked. Men det är i allafall på g att man kan köpa gröten den närmaste tiden.
    tack för info!
  • JPL
    Amulett skrev 2010-04-11 20:06:42 följande:
    En väninnas son reagerar på vete genom att bli speedad (får kraftigare reaktioner om han får i sig mycket, men vid liten mängd blir det så). Det räcker med det lilla som finns i Frias bröd för att han efter några dagar ska bli speedad om jag förstått henne rätt. Så det verkar vara en ganska vanlig följd av just vete-allergi.
    Vad skönt att höra. Vi har det så med den äldste.
  • JPL

Jag ammar iofs min lille kille (5,5 mån) men har fått ersättning för att han ska vänja sig vid smaken och för att ge ett högre näringsvärde till det hemgjorda. Stora killen, 5,5 år, är för smal och ska få i sig den också på något vis. Jag har INGEN erfarenhet om ersättning. Inte ens välling kan jag något om. Varför får man inte micra den tex? Jag kommer att använda den till att berika gröt och även de större barnens mat (i smyg). Får man ändå aldrig blanda starkare än det står eller gäller det mest pyttisar som bara äter ersättning? För dem är det ju viktigt att de får i sig tillräckligt med vätska också tänker jag.

• JPL
    EL I skrev 2010-04-13 20:23:22 följande:
    du kan visst micra men det bästa är att värma vattnet först och sedan hälla i pulvret och skaka. du ska inte blanda starkare för då finns risken att de blir förstoppade och liksom om du blandar för "svagt" så finns risken att de inte får i sig tillräckligt med näring, så du ska hålla dig till det som står där.
    Tack för svar. Jag kommer aldrig att ge det som ersättning som bebisen ska dricka utan det handlar om att berika (alla tre) barnens mat. Gäller verkligen de reglerna då?
  • JPL
    EL I skrev 2010-04-13 23:00:41 följande:
    Nä ska du inte göra det som ersättning utan bara ha det i mat så gäller det väl inte antar jag. Hur har du tänkt göra? Hur mkt ska du ge dem över ett dygn?
    Jag har ingen aning om hur mkt jag ska ge stora barn (2,5 år och 5,5 år). Antar att det jag får i dem är bättre än inget, typ. Jag tänkter smyga i det i tex bröd, te, pannkakor och gröt. Tips emottages tacksamt!

Jättebra tips att inte ha det i allt! Rätt lätt annars att man blir lite för ivrig...
  • JPL
    Amulett skrev 2010-04-14 13:24:27 följande:
    För att täcka dagsbehovet till en 2-åring behövs ca 16 skopor Profylac. Då får de alla näringsämnen de behöver. Vet inte i vilken utsträckning det förändras när de blir äldre, men gissningsvis är det inte så himla mycket. Antar att det snarare är energibehovet som blir större. Har du ingen dietist som du kan fråga?
    Har träffat två dietister och har inte mycket till övers för dem. Den ena skrev förresten ut ersättning till oss, då för 1-2 år sedan, och jag fick inte bättre info den gången. Läkaren skrev ut eräsättningen som den emst självklara sak i världen pga att den äldste har gått ned i vikt. För smal var han dessutom redan innan. Satt faktist och undrade om han inte skulle nämna dietist. Men inte ett ord.

16 skopor, om det nu är samma mellan märkena, får väl ses som max då eftersom båda mina stora äter annan mat också.
Svar på tråden Allergitråden