• JPL

Allergitråden

Mamsie, så trött jag blir. Blir så trött på den allmänna inställningen. Som hundallergiker är jag väl medveten om att "ingen" bryr sig och i vilket fall som helst inte anspassar sig. De flesta har väl iofs inte ens grundlägande kunskaper men det ska ju ett dagis ha! (Är så glad att mian barn inte är så väldigt känsliga så att vete och ägg går att använda i lokalern).

Jag ska dock ta tillfället i akt och komma med två trevliga historier. Mest för att vi delar med oss av alla hemska exempel från våra barns dagisar. Min treårige sons dagispersonal har vid flera tillfällen frågat hur vi ska göra då de bakar pepparkakor. Vi kom fram till att bäst är att de bakar som vanligt, inkl min son, och att han får med egen "rena" pepparkakor hemifrån för själva ätandet. Han tål att vara i lokalen men mjölet men jag vill ju inte att han ska äta sådant som är bakat i en vetedammig miljö.

Min sons skolfröken har på eget inititativ läst min info som jag lämnade vis skolstarten och kommer att göra lussekattsdeg och pepparkaksdeg till ALLA barnen att baka med. På eget inititiativ, hon har inte ens bett mig om råd. Eftersom hon i övrigt inte är särkilt tillmötesgående sitter jag bara i stor chock. Önskar att era fröknar gjorde likadant så skulle ni ju slippa sådana problem! Och så hoppas jag verkligen att det går bra så att hon fortsätter att baka med Lailas och rismjölk.

• JPL
    ELI79 skrev 2010-12-16 09:30:32 följande:
    Ja fan jag håller på att bli tokig! Han har ALLTID sovit dåligt och haft svårt att somna om på nätterna (han har dock inget problem att somna själv på kvällarna). Förut var det även dagtid men nu sover han nästan inte på dagarna...
    2-4 timmars vakenhet gör ju en GALEN!!! 2 år nu??!!
    Egentligen ville jag svara på ett annat av dina inlägg. Min uppfattning är att mina barn inte sover hela nätter ens när de är allergifria och att det också är normalt för små barn att vakna på nätter. Den minste tex tycker jag att det är helt okej om han vaknar mer än tredje timme. De större någon gång per natt.

Men jag har lärt mig att skilja på rätt anledning att vakna och fel. Fel är när barnet snurrar runt på nätterna, vaknar och skriker, har svårt att somna om. Rätt är när barnet kommer i min famn, får gosa in sig och somnar om innan någon av oss hunnit vakna upp helt. Nu sover mina små hos hos mig så då funkar det.

Vi har också gått igenom en period då barnen hade långa vakenpass på nätterna. Strax efter ett år ska det visst vara vanligt förekommande även för allergifria barn. Mina har haft det i olika åldrar och kanske ursprungligen pga allergi. Det mina gjorde var att lära sig att då får man gå upp och ha det mysigt i soffan så det utveckalde det till en vana. Där fick vi sätta ned foten och berätta att i fortsättning får man komma tassandes (store sonen) men bara ligga tyst och stilla på nätterna. Då upphörde vakenpassen rätt fort ...
  • JPL

Jag har fått svar från redaktören på Allergia angånde den där utredningen av allergier som en vårdcentral gjort och togs medi Allergia. Vet inte om ni minns vad jag pratar om. Det handlade iaf om att de verkade väldigt fokuserade på tester. När  jag bad redaktören att visa var det stod att samtal var en del av undersökningen svarade hon med en mening. Det är enligt henne självklart att en allergiutredning innhåller även patientens berättelse. Att resten av texten sedan nämner ett fleral tester och inget om samtal tycker hon är okej.  Vad göra? Släppa det?

”ordentlig utredning med bla pricktest”

”undersöktes med bla pricktest och rapid snabbtest”

”resultatet blev 63 procent positiva allergisvar. De som inte hade några allergier slussades vidare. ”
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-17 22:29:00 följande:
    För det första har han varit såhär sedan han föddes. Han hade långa vakenhetsperioder redan då: han åt aldrig och somnade om direkt som många gör när de är nyfödda utan han var vaken i alla fall en timme varje gång även när han var nyfödd.
    För det andra får han aldrig komma upp när han är vaken på nätterna. Vi pratar inte med honom, han får inte vara uppe, han får inte komma till oss och sova osv. Han får ligga i sin säng och om han vaknar går vi in med honom till sin säng igen och lägger honom, säger god natt och går ut. Så håller vi på... i 2-4 timmar varje natt.
    Ibland ligger han kvar en stund, ibland kastar han iväg ALLA sängkläder inkl gosedjur mm...ibland smäller han igen dörrarm, ibland är han helt hysterisk, vi får knapptt kontakt med honom han sparkar och skriker och är helt knallröd etc etc.

Han är väldigt orolig på natten. När han vaknar såhär så ligger han aldrig stilla utan upp och ner i sängen, vänder och vrider på sig osv.

Jag vet inte om detta är normalt eller inte och egentligen skiter jag i vilket bara vi får sova! nu har vi hållt på att vara vaken i TIMMAR varje natt i över 2 års tid...
    Det känns om att du blev upprörd på mig och jag förstår inte varför. Jag har svarat på din fråga om alla har barn som sover som änglar, så det står hur mina barn sover. Jag tycker att dina barn verkar vakna på det som jag beskriver som fel sätt och vore det mina barn skulle jag därför fundera på fler allergier. Vi visste inte att G var allergisk under hans 3,5 första år så jag har stor erfarenhet av struliga nätter.
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-18 19:07:23 följande:
    Nä jag var inte alls upprörd. Måste feltolkat mig. Jag bara förklarade hur det var utefter det du skrev.

Det var en gubbe efter "det skiter jag i"...det var mer en uppgiven mening från min sida haha

Jag är jättetacksam för alla råd och idéer jag kan få och jag förstod att du menade att det var ett negativt sätt han vaknade på kanske bara var lite trött så det verkade som jag var arg men det är jag inte
    Vad bra!
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-24 09:37:24 följande:
    Nä vi har testat att ha utan sädesslag, mjölk, soja och baljväxter samtidigt i ca 2 månader, men inte utan sojasläktingar...
    Hos mina barn är just baljväxttillsasterna en rejäl humörsänkare. Hos G, där dåligt humör är ett mycket framträdande allergisymtom, är det tydligast. Det är som att E 412-414 kliar på insidan av kroppen på honom. Jag tänker att det kan vara så att ditt/dina barn har något som påverkar sömnen mycket och något annat som påverkar humöret mycket. Alltså inte antingen eller utan både och. Jag skulle inte acceptera dåligt humör som en normal variation hos just mitt barn innan jag verkligen testat att utesluta allt. (Jag gjorde det innan vi visste att G var allergisk och hade alltså helt fel).

Att gå över till fritt från guar mfl är iofs en rejäl omställning. Men en fördel, på rak arm, är att det är lättare att lyckas med bakandet när man blir van vid bara en mjölmix istället för att använda flera olika. Lailas gula är också mest likt vetemjöl eftersom man bakar med deg inte med tjock smet. En annan enorm fördel är att G är mycket lättare att leva med numer.
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-25 16:39:22 följande:
    Kan man reagera på olika sätt på olika former av vete. T ex reagera med vissa symtom på vetestärkelse och andra symtom när man äter ren vete och tredje symtom när man äter glukossirap gjort på vete??
    Nu är det länge sedan mina fick vete men jag skulle våga mig på att svara ja på det. Som jag minns det så bajsar mina mycket och löst av av vete, men blir på dåligt humör av glukosirap. Om man ser till mest framträdande symtom, för det är ju oftast flera symtom i varierande styrka. Jag förvånas ofta över hur starkt de reagerar på glukossirap eftersom det ju ska vara väldigt lite vete i det. Min gissning är att det har med formen att göra (väldigt finmalt och i vätskeform). Annars kan det ju iofs vara något annat i godis de inte tål (färgämnen tex).
  • JPL
    Jag tänkte ta en sväng till Danmark och handla D-droppar igen. Tänker mig att åka under den kommande veckan.Den som är intresserad kan maila mig på jpl73@home.se.
    Sist kostade det 23 kr per flaska plus 30 kr för vadderat kuvert med porto. Resan kostade mig 70+60 (tåg plus båt) för vilket jag gärna tar ett bidrag, beroende på hur många som vill vara med på beställningen.
  • JPL
    t0va skrev 2011-01-01 14:33:29 följande:
    är det något speciellt med de D-dropparna?
    De som säljs i Sverige och man får av BVC innehåller ett konserveringsmedel (butylhydroxianisol) som är känt för att vara allergent. På olika forum har jag hört att flera barn reagerat på dem. Själv ser jag ingen poäng i att chansa när det finns helt rena alternativ. De danska tex innehåller enbart d-vitamin och kokosolja.

Dessutom tror jag också att D-vitamin är bra för alla oavsett ålder så både jag och alla tre barnen tar det. Tex ska det vara bra för immunförsvaret.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    www.aktavara.org/Search.aspx
Svar på tråden Allergitråden