• JPL

Allergitråden

Ellisizza skrev 2010-04-22 09:25:36 följande:
    Vet inte om någon redan skrivit det men Sempergröten (nu utan banan) kommer i butik 3:e maj.
    YES!
  • JPL

Jag blir lite tveksam till att det inte är någon gluten i ren havre. Som jag förstått det så kan vissa känsliga glutenintoleranta inte äta havre. Rekommendationen minns jag som att "vuxna glutenintoleranta kan testa ren havre i samråd med läkare". Under en uteslutningsperiod verkar det riskabelt att blanda in havre tycker jag. Jag vet minst en (vuxen) glutenintolerant som inte tål havre, och då känner jag inte särskilt många glutenintoleranta.

Undrar om man inte kan använda Olda instant rismjöl/gröt istället för att gå omvägen via Pama Minutris och mixa det slätt. Min minste får hypoallergen ersättning och just Olda och det är både smidigt och gott. Han får förrseten Pepticate och vare sig jag eller  maken tycker att den har de bismaker som hypoallergen ersättning är känd för. Hans gröt smakar typ kokt mjölk.

• JPL
    Kavat skrev 2010-04-22 12:31:50 följande:
    Jag reagerar ju även på ren havre, så visst kan man reagera även om man "bara" är glutenintolerant. Det finns en del barn i gluten-tråden som gör det också, medans en del klarar det. Men frågan är hur ren den är även om den håller gränsen. För tänk er ett stort havrefält, hur lätt är det inte att annat gräs kommer in. *hoppas miralica hittar någon bra länk på gluteninnehåll, för jag gjorde det inte igår*
    Som jag har fattat det så är det vi kallar "gluten" egentligen en rad olika molekyler som är nästan likadana. Det "nästan gluten" som är i havre är då mest olikt de andra sädesslagens "riktiga gluten". Förr tyckte man ju, som du vet, att de alla var lika dåliga och förbjöd havre av slentrian.
  • JPL
    Tibell skrev 2010-04-22 19:11:38 följande:
    ELI: Varför vill du inte göra patchtest på honom ?! Hade du fått svar där hade du ju kunnat visa både dietisten och läkaren,, så slipper ni provocera mer och så vet ni säkert själva!!
    Fast oavsett vilket test man gör så kan det vara både falskt positivt och falskt negativt. Man måste alltså ändå eliminera och provocera. Nyttan med tester är alltså störst om man inte har någon aning om vilket ämne som orsakar problemet. Men däremot om det visar starkt på tex vete så blir väl den logiska konsekensen att man provocerar med det sist av alla misstänkta ämnen.
  • JPL
    trållmor skrev 2010-04-26 13:40:33 följande:
    Jag satte alltså in spiralen den 13 april i år, har inte använt skydd sen -97 då vi försökte bli gravida. Sen har jag haft svamp så många gånger, och otroligt svårbehandlad svamp, så ja, jag vet att det är svamp. Som längst har jag fått gå på en 6-veckors kur mot svamp. De har tagit prov på Fredrik och behandlat honom samtidigt ibland, utan att det har hjälpt mig. Det var därför Fredrik fick sin snilleblixt igår om att det kunde vara det han äter som gör det?!?!
    Du skriver visserligen att du vet att det är svamp du haft många gånger. Men jag kan ändå inte låta bli att undra. Den info jag hag fått är att man inte kan ha svamp jätteofta utan problemet i så fall är obalans i underlivet. Har du tex testat med lactal eller vivag? Eller både och? Det finns också ett självtest på apoteket för att kolla om man har obalans eller inte. Tror att det också heter Lactal. Jag tänker nämligen så här (och det har funkat för mig) att slidan ska ha lågt/surt pH och sperma är basiskt. Har man det redan svårt med  balansen så gör förvärrar alltså sperma det. På den tiden jag fortfarande hade sex *ha ha* så var jag noga med att alltid ta en klick Lactal efter duschen och det funkade för mig. Kondom funkar då också om man orkar hålla på och tål själva kondomen ...
  • JPL

Men hur sjutton kan det vara glukossirap i ersättning? Låter ju helt horriblet. Som att ge bebisar godis dagarna i ända. Blev helt bestört och kollade sönernas Pepticate och det sämsta med den verkade vara maltodextrin.

• JPL
    EL I skrev 2010-05-04 18:03:10 följande:
    Måste ställa ytterligare en konstig fråga I samband med att han måste fått i sig nåt han inte tål och nu sover dåligt sedan 3-4 nätter och har uppspänd mage så har han börjat kissa KOPIÖSA mängder på nätterna. Han är sjöblöt varje morgon, eller redan tidigt på natten då vid 03-04! Han dricker inte mer nu än annars. Han har haft såna perioder förut då han varit sjöblöt på morgonen och jag minns inte säkert men det KAN varit de perioder han varit extra dålig i magen...är det nåt ni känner igen???
    På natten när man sover utsöndras ett hormon som gör att det inte bildas särskilt mycket kiss. Är man vaken på natten ellerr sover oroligt så funkar inte det och man kissar lika mycket som på dagen. Då verkar det ju som mycket mer eftersom man kissar/byter blöja oftare på dagen.
  • JPL
    Snutten skrev 2010-05-05 13:13:06 följande:
    Det är ju allegier mot basfödoämnen som är besvärligast och eftersom han inte tål sädesslag så tycker jag att de tär idé att söka och ni borde vara berättigade till det.
    Håller med. Det är "glutenfri" kost som FK tycker är svårast och tar längst tid. Det är ju tidsåtgången som är viktig. Det tar ju eg inte längre tid för mig att fixa specialkost till två barn istället för ett men ändå är det på något vis lättare att få vb för två barn istället för ett.
  • JPL
    honeybunches skrev 2010-05-07 21:27:56 följande:
    Hej! Har inte skrivit här på ett tag,men kikar nog in och läser ofta ändå. :) Vi var till sjukhuset på veteprovokation igår; lillen är nu 14,5 månad. Vi var där 4,5 timme och han åt under den tiden (med 1 h mellanrum) totalt 6 gram vetebröd. Han fick lite rödare kinder och en liten röd prick i pannan men det var allt. De ville att vi skulle fortsätta provocera hemma. Han var lite gnälligare än vanligt igårkväll, men svårt att veta om det berodde på reaktion eller en lång jobbig dag på sjukhuset (rubbade sömnrutiner osv). Rödheten och pricken var borta då kvällen kom. Han sov superbra på natten. Vi skulle provocera med 1 dl vanliga makaroner till lunch, och det gjorde jag. Inga problem,han åt och tyckte det var gott. Sedan några små bitar vetebröd till mellis. Ingen reaktion. MEN, nu ikväll har han vaknat och panikskrikit flera ggr redan, det låter som han har ont. Sen börja jag fundera lite...för igår på e.m. efter att vi kommit hem från sjukhuset nös han flera ggr under kvällen. Det har fortsatt idag, ännu oftare, och snoret har runnit hela dagen. Jag tänkte ju att det kanske är nån förkylning på G, men tyckte det var konstigt då det kom så här hastigt och intensivt på nu mitt i allt. Nu läste jag nyss på nätet att snuva och nysningar kan vara symtom på veteallergi... Men gäller det bara om man typ andas in mjöl, eller också när man äter veteprodukter? Reagarer något av era barn med snuva/nysningar när de ätit vete? Funderade också på pollenallergi,men han nyser bara inomhus av någon konstig anledning.  Om någon har tid och kan ge mig lite hjälp eller nya tankar och ideer vore jag jättetacksam!
    Iaf mina två yngsta var ständigt snoriga och fick regelbundet näsdroppar innan jag  slutade att äta sädesslagen då de ammades.
  • JPL
    Helle76 skrev 2010-05-09 09:32:20 följande:
    Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?
    Jag använder Thicken up eller Tick & Easy från apoteket. Det enda men behöver tåla för att kunna använda dem är majsstärkelse. Supersmidigt, bara att vispa i utan att värma. Bra om man som jag brukar glömma att det inte kommer stelna och får göra det i efterhand ...
Svar på tråden Allergitråden