• JPL

Allergitråden

Sitter och skriver dagis och skolinfo inför terminsstarten. Vad skriver ni om soja (äkta, inte släktingarna). Räcker detta?

Soja, sojaolja osv

E 322 Sojalecitin

E 426 Sojabönshemicellulosa

• JPL
    Miralicia skrev 2010-07-11 15:23:33 följande:
    Det mesta med soja som inte är släktingar heter ju något med soja. Men det beror ju på känslighetsgrad om det funkar med sojasås, sojalecitin, sojaolja eller inte också - det som ett flertal med sojaallergi klarar. Att även ange det som funkar om man kan äta vissa sojagrejer.
    Men det som kan vara soja i vissa fall - vegetabiliskt fett, hydrolyserat vegetabiliskt protein etc  - de som är lite obs att kolla upp närmare, som kan vara soja men lika väl kan vara något annat kan nog vara bra att ha med på ett hörn att det kan dölja sig soja där.
    Ja visst ja. Jag måste uppdatera med info om veg fett och veg protein. Tack!
  • JPL

Jag brukar ha en postivit attityd och sällan klaga men nu är det för mycket. Jag tänker på att folk verkar tycka att det värsta med allergi är all specialkost. Nu har mina båda äldsta varit allergipåvekerade i två omgångar á några veckor vardera och jag är helt slut. De blir skräninga, stressiga, grininga och jobbiga och jag varken orkar eller hinner med allt kaos och alla utbrott och bråk. Det är ren psykisk tortyr dagarna i ända för att däcka framför TVn vid 21-tiden.

Så nu känns det lite bättre.

• JPL
    Kavat skrev 2010-08-02 14:39:12 följande:
    Vet hur det är! Provocerat?
     Stor kram!
    Nej, inte medvetet. Jag är själv med tre barn på heltid under sommaren så har vi sagt att vi absolut inte ska provocera. Ändå har det blivit fel då med två grejer och eftersom det inte varit medvetet så har det dragit ut på tiden innan vi fattat. Nu senast var det pistagenötter. Är för trött för att ens minnas vad det var innan dess.

Det enda som hjälper är att inte vara hemma under dagarna. Folk är impade av det tempo jag håller, men de fattar inte att det är sju resor värre att vara hemma med  dem.
  • JPL
    FenomenaA skrev 2010-08-08 23:54:30 följande:
    Tack igen! Får testa vidare. Saknar god mat!
    Vi har märkt att vitpepper ofta kan "neautralisera" kokosmaken. Man kan ta i mer än man tror. Testa! Eller så går man över till mer asitatisk mat så tänker man inte på det.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    Va? Grattis!
  • JPL

Finns det någon mer som inte tål Sempers mjölk- och glutenfria gröt? Den som tidigare köptes på apotek och nu köps i affär. Jag misstänker att min niomånaders kräks av den och att det i så fall är sojalecitinet som är boven. Suck.

• JPL
    Angel Gbg skrev 2010-08-14 11:52:06 följande:

Jag hade i ett svagt ögonblick lovat C att vi skulle göra glass idag så jag körde 3-3.5dl kokosmjölk (utan stabilisatorer) och en ½ påse polkagrisar (som jag kört i mixern) i glassmaskinen i 35min. Blev jättegott!

Låter gott. Är det glukossirap i polkagrisar?
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-08-14 19:14:46 följande:
    Varierar mellan olika märken, har sett båda varianter
    Perfekt, något nytt till repertoaren!
Svar på tråden Allergitråden