-
åh vad bra. både e och d är ju bra vitaminer som säkert bara gör gott i lite högre dos!saffe skrev 2011-01-19 12:51:33 följande:Tack för hjälpen, den infon missade jag... Då ger jag av båda sorterna med gott samvete!
-
hur många som är max vet jag inte. men det känns som att de vill att det ska vara 9, dvs 9 + kontrollpunkt=10. vi har väl haft kring 13 inkl kontroll.Tibell skrev 2011-01-19 17:04:14 följande:
Någon som vet hur många ämnen de kan pricktesta samtidigt ? Vi har fått en tid på måndag för pricktest ( skulle egentligen inte göras förens i mars men eftersom hennes astma krånglar hela tiden ville de kolla så det inte är något i hemmet som förvärrar ) och jag vill ju pricktesta en massa på henne... Vi är där så sällan så jag vill liksom passa på.
Nu när hon varit hemma sen i torsdags förra veckan är astman jätte bra på henne. Och i morgon är det dagis igen, ska bli spännande att se hur det kommer gå..
-
A var pytteliten när han tog pricktest. Kanske fem veckor eller så. Enligt vår läkare reagerar man ofta snabbare ju mindre man är så därför tog vi så snabbt. Lapptest vet jag inte. Finns väl inga hinder att ta tidigt tycker jag?Mamsie skrev 2011-01-19 22:49:54 följande:Hej på er!
Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!
Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.
Varm kram till er allergimorsor! -
Senast skrev vår läkare det jag bad honom om. Vi har en god relation så hade jag bett om tvättråd så hade det stått i läkarintyget (gissar jag). Men man får ju ändå sucka över hur systemet funkar.Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget.
Jpl, har du 1/4 på varje barn?
Jag har 1/4 för de två stora ihop, har aldrig sökt på något barn enskilt. I ärlighetens namn så tar det inte längre tid för att vi har tre barn med allergi istf ett eftersom vi lägger vår mertid nästan enbart på att handla och laga mat. Smörja och tvätta är ungefär som en normal familj med lite torr hud. Av det skälet känns det inte heller lönt att söka för alla tre och försöka att öka VB't. Fast med FKs underliga tankevurpor så vet man ju aldrig.
Vi fick inte merkostnad den här gången. Orkar inte överklaga då det ändå bara var 200 kr i månaden när vi hade det. -
Nu senast skrev läkaren det jag bad om i intyget. Tycker at det funakde bra, men så har vi en bra relation också. Men ett "frikort" som Miralicias är ju mycket bättre!Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget.
Jpl, har du 1/4 på varje barn?
Vi har 1/4 för de två äldsta ihop. Jag känner också att det är rimligt eftersom vi numer blivit vana vid att laga specialmat så det tar inte så vädligt lång tid längre. Har aldrig sökt enskilt för dem. Tidsåtgången hade nog varit densamma om bara ett av barnen vore allergiskt, men det håller väl inte FK med om? Vi lägger vår mertid nästan enbart på att handla och laga mat eftersom vi slippar att smörja och medicinera i särkilt stor grad. Man borde få ersättning för plågan att lyckas motivera barnen att ta sitt kalcium varje dag dock -
Skrev nästan samma svar två gånger pga dum internetuppkoppling
-
Jag ska kolla vad jag skrev i överklagan när de inte lyckades addera rätt ens en gång.Kavat skrev 2011-01-25 22:04:54 följande:Och hur gör man egentligen när man redan vet att man har rätt och skickat rätt info och de bara struntar i den och kör sitt egna lilla kontors race?
Alltså de har ju inte ens läst det jag skickat med känns det som...? -
ingen aning. har för mig att det var sommar så det tog flera månder att utse en handläggare. sedan gick det nog förvånansvärt snabbt.Kavat skrev 2011-01-26 11:42:56 följande:JPL, hur lång tid tog din överklagan?
-
Ursäkta men det låter lite manipulativt tycker jag.Kavat skrev 2011-02-09 09:23:27 följande:Jag pratade med min mor igår. Hon var mest bekymrad över att dottern stirrat på henne med tefatsögon och att dottern nu inte skulle tro på att mamma kunde laga mat som vi kunde äta...
-
jaKavat skrev 2011-02-09 12:20:02 följande:Du menar min mamma nu va?
-
Har äntligen lagt upp mitt egenpåhittade recept på "smält ost" utan mjölk och soja:
http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950.html -
Här finns en rätt intressant och faktabaserad sammanställning om kunskapsläget kring allergier:
www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/04/05/svart-att-ge-goda-rad-om-al/index.xml -
Din dietist skulle jag vilja träffa! Sådan vård får då inte vi.Blå Flygare skrev 2011-02-14 22:40:04 följande:Dietisten kollar inte bara det totala intaget/dygn, utan även på hur de kalorierna är fördelade över dygnet och hur portionsstorlekarna är, näringsämnen de får i sig (inte bara kalcium och kalorier) mm. Och så råd för att öka portionsstorlekar, öka matglädje, väcka aptit.
-
Jag tror att din och min familj liksom är långt förbi det som gäller generellt för befolkningen. Tänker att det kanske snarare är min uppväxtmiljö som påverkat mina barn. Förutom mina kassa gener såklart ... Bland annat tror jag det för att de blivit allergiska så direkt. De har ju inte utvecklat allergi utan snarare fötts allergiska (inte mot allt men mot något). Fast nu svamlar jag mest vilket är dumt eftersom det var fakta som jag tyckte var positiv med artiklenKavat skrev 2011-02-14 20:22:19 följande:Intressant!
Vi har katter och djur i vår närhet (mamma och pappa har hund, grannen hästar osv) men ingen astma eller pollen/djurallergier än. Peppar peppar. Däremot en herrans massa mat som inte funkar... -
Kan din visa din allergi på test? Jag visar inte allergi på vare sig blodprov eller pricjktest så jag kan inte få hyposensibilisering enligt min läkare. Trots att min allergi begränsar min vardag väsentligt. Men som du säger så kanske man inte tål behandlingen heller när man är så känslig.Blå Flygare skrev 2011-02-17 22:21:20 följande:Wow. Så bra resultat väntar inte jag mig. Främst vill jag kunna jobba med någon som har katthår i kläderna. Sen vill jag kunna vara hemma hos folk med katt i någon timme utan att bli dålig trots medicin. Och sen är drömmen att kunna vara hemma en kväll hos någon med västa sortens allergikatt - som hos Kavat t.ex. Mer än så tyckte inte mottagningen jag skulle hoppas på, om jag tollererar behandlingen. Visst rätt stor risk att inte göra det just mot katt.
-
Ja det är ju sant att forsknignen är gjord för igE-förmedlad allergi. Med obekant effekt på annan allergi. Synd för mig dock.Blå Flygare skrev 2011-02-18 20:31:55 följande:Den visar på RAST och det sa de var en förutsättning för att få hyposens. Inte för att de annars inte trodde på det, utan för att metoden är utvecklad för IgE-förmedlad allergi och inte andra "överkänsligheter". Att behandlingen inte har effekt mot dessa.
-
I min familj gillar vi denna:
www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950p1290459.html
Borde lägga upp en bild men då måste jag först klippa bort alla barn som inte är mina. -
Försökte svara Zelmilainen ovan ...
-
vad kul! den är jättegod, känns inte som en förlust på något vis.Kavat skrev 2011-02-19 18:03:27 följande:Mmmm, måste testas, den tål ju även dottern!!!
-
Jag bakar bara jättesatser på två jäst och 14 dl vatten. Men då tar jag, utan att tveka, en hel påse hirsflingor i. Brukar gå ungefär ett helt Lailaspaket också. Kan inte översätta det till limpor men tre plåtar bullar brukar det bli. I fredags gjorde jag pizzadeg och smög i hirsflingor och det var ingen som ens märkte det.Kavat skrev 2011-04-02 10:45:59 följande:Du använder inte bovete eller hirs eller?
För jag har börjat byta ut mjölet av ovanstående till flingor. Brödet blir bra mycket luftigare och fibrexen funkar ju på samma sätt. Men vet inte hur mycket man vågar ta dock. Jag har bara haft en dl på två limpor..