• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

K Kavat Ja problemet är ju egentligen att vi provocerade med vete när hon inte var läkt i magen. Så egentligen vet jag inte ens om vi misstänker veteallergi ?! det enda vi har att gå på är ju patchtestet. Och det var ju hemmagjort så inte ens det kanske är rätt!
    Men som du säger han hon ju lika väl vara utan vete bara man kan hitta en gröt som är vetefri som tösen gillar. Håller på att koka gröt på sagogryn nu..vore toppen om hon kunde äta den.
    Fast nu ska vi nog koncentrera oss på att få henne att äta överhuvudtaget. Tur att du kan få mig på rätta tankar =) Tack !!!

• Kavat

Oj, vad snabba de verkar vara på Goodstore. La en beställning för ett par timmar sedan och det var redan packat! Hoppas det hinner fram under veckan så vi får lite kul godis till sonens kalas. Hehe, beställde i stort sett bara godis, kex och annat gott. Jo, tipsar även om pannkaksmixen, de blev jätte bra pannkakor!
    www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=168

• Kavat
    em84 skrev 2010-05-15 15:09:46 följande:
    Ja, jag tyckte det lite konstigt faktiskt, det var en ny läkare som jag inte har träffat. Men tycker att en del säger väldigt olika må jag säga. Du om någon borde ju veta hur det är, så jag litar på dig såklart Men jag upplever att en del läkare tycker att man nästan letar fel och förlöjligar en ibland, när man frågar om någonting. Men vi har ändå fått otroligt bra hjälp angående mjölk och äggallergin, tack och lov! Ja, vi börjar nog med Neocaten, sen får vi se hur allt visar sig. Vi kanske får träffa en av våra vanliga läkare nästa gång. Det spelar stor roll vem man träffar tycker jag. Tack för din hjälp! Det kanske inte ens är gluten eller vete som gör att magen krånglar, kan ju vara Nutran. Är det samma hantering som Nutra förresten? Hon är ju 7,5 månad nu och inte behöver man väl koka vattnet med Neaocaten? Det är som vanligt va?
    Ja, vi var hos BVC-tant, BVC-läkare som tyckte min son var frisk, kunde inte vara allergisk, nej inte alls... Så han var 6 månader innan vi sökte oss vidare på egen hand. Träffade två barnläkare som sen sa att min son var frisk och inte hade fler allergier än mjölk, ägg och soja och i stort sett idiotförklarade mig som en hispig mamma. Det var i alla fall så jag kände mig. Och han sa "NEJ, din son har inte vete eller havreallergi."
    Men han hade fel.

Sen kan och vet jag inte alls allt. Men trots allt så är jag ju själv glutenintolerant och båda barnen är allergiska mot diverse saker bla. vete. Men kunskapen man får får man tyvärr inte av vården direkt, utan mycket har man hittat här, genom duktiga allergikunniga kompisar, på andra forum osv. Tyvärr så lär man ju sig bäst genom sig själv, för då har man inget val än att ta in kunskapen, om man ska lyckas må bra.

Så som förälder måste man gå på sin egen instinkt och stå på sig. Visst kan man ha fel och visst är man inte ofelbar, men man måste försöka få sitt barn att må bra. Barnet lider ju inte av att den inte får äta t.ex vete i några månader om man nu tar bort i "onödan". Det är ju mest vi föräldrar som nojar oss för att det är mycket jobb. Men om det nu visar sig vara t.ex veteallergi så är det ju så skönt att se dem må bra sen.

I och med att hon är så liten så skulle jag ju mer tro på veteallergi än glutenintolerans, men du får väl se hur hon mår nu på sin "nya diet". Ta det försiktigt!

Neocate och Nutra görs på samma sätt. Det står väl alltid numera att vattnet ska kokas, men kommunalt vatten i Sverige ska ju vara ok.
  • Cs mamma

Älsklingen: Nu har jag bara skummat så jag vet inte om någon annan svarat... Jag säger minst 6mån typ... dvs efter sommaren kanske vore väl lämpligt OM ni är osäkra på om hon tål det eller ej. Är ni någolunda säkra på att hon inte tål det så framåt jul eller så...

Tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid!!!

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-15 14:12:27 följande:
    EL I : Hur går det för er och sonen ?! Tänker på er ofta och hoppas att han mår bra! Såg de senaste bilderna i galleriet =( Såg han ut så efter bara en bett på en macka och läkaren tror inte på er ?! Frågar igen. Nu var det 1 månad sedan vi provocerade med vete. När kan vi provocera igen ?! Vore ju kanon bra om hon kunde äta vete, skulle verkligen underlätta när man köper barnmat samt gröt eftersom alla affärer inom 5 mils radie endast har enagos produkter!
    Jo då nu mår han finfint. Magen är normalstor, sover 12-13 timmar per natt, har "bra" humör (hans hemska humör efter sin mor får vi nog tyvärr stå ut med )...nu VILL han t o m åka vagn!! Han vill inte sova i sängen på dagen längre utan föredrar vagnen!!! Det trodde vi aldrig! Går fint att åka bil med honom. Kinderna är fina om han inte utsätts för förmycket vatten, värme eller blåst (då blir de MYCKET rödare än de borde men det försvinner efter någon timme) men det där röda som sitter i hela tiden är borta!
    Så det kan inte bli bättre!

Jag känner mig väldigt säker på vete nu, frågan är bara om det även är de andra sädesslagen. Får se vad dietisten säger om hur vi ska gå till väga. Vi ska höras av om 2 veckor. Jag VET att han är så känslig mot vete för de enda gångerna han blivit dålig under denna tid han varit utan vete... 2 månader... är när han 1. fått i sig godis med glukossirap och 2. en bit "vanlig" macka.
    Kan ju inte vara nåt annat.

Nja jag vet inte om läkaren tror oss. Har inte träffat honom sedan han sa att vete var ett alternativ gällande en ev allergi (sen tog vi ju bort vete). Dietisten tror oss gällande veteallergin men hon tror inte att han är så känslig som vi tror han är!
  • EL I

älsklingen: jag tror som kavat att ni ska vänta minst ett halvår med att provocera med NÅT som ni ens misstänker att hon är allergisk mot. just nu tror jag prioriteten ska vara att hon ska kunna få i sig mat så hon går upp i vikt och mår bra.

men jag vet att det är svårt, man vill så gärna testa och hoppas få ett positivt svar, men tyvärr är nog risken stor att ni blir besvikna och dottern blir dålig igen i vilket fall som helst.

• Kavat
    EL I skrev 2010-05-15 17:44:54 följande:
    Jo då nu mår han finfint. Magen är normalstor, sover 12-13 timmar per natt, har "bra" humör (hans hemska humör efter sin mor får vi nog tyvärr stå ut med )...nu VILL han t o m åka vagn!! Han vill inte sova i sängen på dagen längre utan föredrar vagnen!!! Det trodde vi aldrig! Går fint att åka bil med honom. Kinderna är fina om han inte utsätts för förmycket vatten, värme eller blåst (då blir de MYCKET rödare än de borde men det försvinner efter någon timme) men det där röda som sitter i hela tiden är borta! Så det kan inte bli bättre! Jag känner mig väldigt säker på vete nu, frågan är bara om det även är de andra sädesslagen. Får se vad dietisten säger om hur vi ska gå till väga. Vi ska höras av om 2 veckor. Jag VET att han är så känslig mot vete för de enda gångerna han blivit dålig under denna tid han varit utan vete... 2 månader... är när han 1. fått i sig godis med glukossirap och 2. en bit "vanlig" macka. Kan ju inte vara nåt annat. Nja jag vet inte om läkaren tror oss. Har inte träffat honom sedan han sa att vete var ett alternativ gällande en ev allergi (sen tog vi ju bort vete). Dietisten tror oss gällande veteallergin men hon tror inte att han är så känslig som vi tror han är!
    Skönt att han är så mycket bättre.

Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete.
    Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet!
    Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju.

Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå.

Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp.

Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
  • Lillasnigel07
    Kavat skrev 2010-05-15 18:04:21 följande:
    Skönt att han är så mycket bättre. Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete. Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet! Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju. Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå. Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp. Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
    Jag har lånat mammas glassmaskin, har du nåt bra recept att ge mig. Dottern längtar spec efter chokladglass. Vi undviker ju vete, mjölk o ägg o jordgubb (o annat, men det har man inte i glass). Du kan gärna skicka i min inkorg...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-15 18:04:21 följande:
    Skönt att han är så mycket bättre. Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete. Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet! Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju. Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå. Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp. Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
    Nä egentligen spelar det ju ingen roll om hon tror mig på hur känslig han är förutom det här då att jag INTE vill provocera om 2-3 veckor just för jag HAR Ju provocerat om än omedvetet...men hon trodde ju inte riktigt på det eftersom han inte "kan" vara så känslig, ja du förstår

Jag hoppas dock att jag kan tala henne till rätta Hon verkade väldigt bra trots allt och hon fick verkligen stor förståelse när jag visade bilderna på magen före och efter. Det kändes verkligen som om hon fick en aha upplevelse då.

vad tror ni föresten  om sonen, att han kan äta dextros/druvsocker med tanke på hans känslighet?
    Har inte hittat någon glass som är utan detta som han kan äta! Nu är ju snart dagis slut men måste ha med glass till dagis. Hade ju med piggelin men det är ju ingen höjdare för honom att äta!
  • Prince or Princess

Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en?

Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???)
    I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.)
     Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså.
    I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.

Svar på tråden Allergitråden