• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-15 22:14:39 följande:
    Oftast kan jag äta hallon-colapinnarna utan problem - i varje fall om man bara tar en pinne, men blir det fler nån dag så kan det hända att jag får klåda ibland, men inte alltid. Så det kan kanske vara samma variation med olika produktionsomgångar - dextros av olika ursprung liknande glukossirap, men jag har inte forskat närmare i det. Dextrosen står ju ganska högt upp i innehållsförteckningen dessutom. Dottern ville ha Hello Kitty-ispinnarna när vi skulle köpa glass härom dagen och det var första gången jag testade dem och det gick bra för mig - trots glukossirap som troligtvis är vete om jag inte minns fel i innehållsförteckningen. Skillnaden mot tex Piggelin är väl att glukossirapen kommer rätt långt ner i innehållsförteckningen hos Hello Kitty-glasssen och som tredje i Piggelin = mindre mängd. I Hello Kitty-glassens innehållsförteckning står den som 5:e ingrediens i vindruvscompound som uppges vara 2%, så en gissning blir att det är kanske runt 0,5% glukossirap i den som mest. (1 Hello Kittypinne = 37g,  så enligt gissningen nån stans runt max 0,18 g glukossirap i varje pinne).
    Ah, då är det säkert de som lilleman blir kass av ibland. Min mamma nöjer ju sig heller inte med att ge en pinne! Har på något sätt kopplat det med att han blivit sämre hos henne, men ändå inte med glassarna. Har inte läst på förpackningen så det var först igår jag såg. Hemma äter vi oftast annan glass så det är ju när han varit hos mamma. Och där får han typ alltid glass och ibland är vi där ett par gånger i veckan.... När vi var hemma nu ett par veckor och var sjuka var han så fin och eksemfri. {#lang_emotions_sunny} Man vill ju att han ska se ut så jämt.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-05-16 11:00:56 följande:
    Ah, då är det säkert de som lilleman blir kass av ibland. Min mamma nöjer ju sig heller inte med att ge en pinne! Har på något sätt kopplat det med att han blivit sämre hos henne, men ändå inte med glassarna. Har inte läst på förpackningen så det var först igår jag såg. Hemma äter vi oftast annan glass så det är ju när han varit hos mamma. Och där får han typ alltid glass och ibland är vi där ett par gånger i veckan.... När vi var hemma nu ett par veckor och var sjuka var han så fin och eksemfri. Man vill ju att han ska se ut så jämt.
    Jag har heller inte reflekterat över det innan, men kommer du inte ihåg att vi diskuterade kring det i somras - att jag kände det som att jag inbillade mig att jag ibland tyckte att hag fick klåda om jag åt mer flera nån dag även om det inte var nån glukossirap i. Jag kom i varje fall att tänka på det nu.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:
    Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
    Perfekt! Du är ju en pärla! Hur orkar du???

Ska ta mig en ordentlig titt snart!!

Usch börjar bli lite nervös för att vi måste testa allehanda sädesslag snart Hur är det eg? Är det på nåt sätt farligt för kroppen att ta bort alla sädesslag om det nu t ex skulle vara så att han INTE är allergisk mot t ex råg eller korn?

Eller farligt och farligt men är det så att det innehåller nåt som kroppen behöver som är svårt att hitta på annat sätt??? misstänker att det INTE är så men är inte helt uppdaterad på det där.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:23:38 följande:
    Jag har heller inte reflekterat över det innan, men kommer du inte ihåg att vi diskuterade kring det i somras - att jag kände det som att jag inbillade mig att jag ibland tyckte att hag fick klåda om jag åt mer flera nån dag även om det inte var nån glukossirap i. Jag kom i varje fall att tänka på det nu.
    Joo, nu när du säger det. Jag äter ju nästan aldrig själv isglass, om det finns annan. Men hum, mig kliar det ju på ibland, men nu ska jag försöka se om det är glassarna.

Jag blir lite arg för det är helt sjukt att de säger att man inte kan reagera på det. Hur kommer det sig då att det är så många som reagerar på glukossirap, druvsocker, dextros osv. Eller är det bara ett fåtal i hela EU och alla hänger här?
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-16 12:08:13 följande:
    Joo, nu när du säger det. Jag äter ju nästan aldrig själv isglass, om det finns annan. Men hum, mig kliar det ju på ibland, men nu ska jag försöka se om det är glassarna. Jag blir lite arg för det är helt sjukt att de säger att man inte kan reagera på det. Hur kommer det sig då att det är så många som reagerar på glukossirap, druvsocker, dextros osv. Eller är det bara ett fåtal i hela EU och alla hänger här?
    Ja man blir ju verkligen ledsen! VARFÖR skulle man hitta på att man/ens barn reagerar på nåt som de INTE reagerar på. Sonen reagerade ju och det satt ju i en hel vecka av 2-3 godisbitar med glukossirap men det gick ju minsann inte - eller???

Är det inte bara bättre att säga att det är ovanligt att man reagerar men en del gör det.
  • Mela78
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:
    Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
    Tack! Jag har varit så ledsen över att jag trott att jag inte kommer att kunna ge dottern glass alls utanför hemmet. Ser nu att det verkar finnas flera pinnglassar som kan fungera. Ska skriva lappar att ha i plånboken med vilka glassar som fungerar och vilka som kan verka funka men innehåller tex guar eller likn, så att vi inte av misstag köper fel.
  • EL I

Mannen och jag diskuterade precis sonen och han tycker att sonen är mer grinig än någonsin jag uppfattar honom dock som mindre "grinig" men mer humör. Gud vad svårt sånt där är. Mannen tycker han skriker och grinar HELA tiden (förutom nätterna som han nu sover hela nätter förstås).
    Kanske jag som inbillat mig ändå????

• Söta Nasse

ja, det är jobbigt med spontanglass nu när sommaren kommer. Vilka är mjölkfria? det är väl bara isglassarna? Hemma ger vi tofuline eller oatlys.
    sonen är ju inte så känslig så spår av mjölk går bra

♥ Flyttat till Täby ♥
  • EL I

Är det nån mer än jag som bara får en känsla ibland, en önskan, ett hopp... att man bara kan testa att ge "vanlig" mat och att det ska gå bra.
    Alltså jag ksulle ju inte göra det men jag har SÅÅÅÅÅÅÅ stor önskan ibland att det skulle gå. När man har dåliga dagar som i går och dag när lillen grinar över ALLT!!! INGET är  verkligen bra
    Så känner man att "det kanske inte beror på detta ändå??!" fast man ju innerst inne vet det

Är det någon här vars barn växt ifrån nån allergi och isf hur lång tid tog det?

Svar på tråden Allergitråden