• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rasmus päron

Hej alla!

Under sonens förmiddagssömnstunder har jag läst mig igenom hela tråden, det tog ett par dagar....;) Det är nog bara att acceptera att jag och min son passar utmärkt väl in i den här skaran av allergiska föräldrar och barn, jag är iofs bara allergisk mot pollen och fisk/skaldjur och känslig för äpple och päron i stor mängd, typ juice och dyl. Rasmus är, vad vi vet än så länge, allergisk mot mjölk, vete, äpple och kiwi och dessutom känslig för päron om han får mer än en liten gnutta. Dessuotm ska vi undvika ägg och soja till han är större och jag har på eget bevåg bestämt mig för att vänta med fisk till han är äldre, mig veteligen är det ett kraftigt allgegen och sen kan jag ju inte mata honom med det oavsett (reagerar själv på luftburen allergen fa på torsk)... Nu är ju Rasmus snart 6mån och har helt ratat sin Althera och älskar mat och mango. Men nu undrar jag om det är nån som sitter på en bra lathund över vilka frukter och grönsar som är släkt med varandra, för generellt är det väl så att om en släkting fungerar så är det större sannorlikhet att andra också funkar!?

I övrigt måste jag säga att ni sitter på en galet bra samlad kunskapsbank och jag har redan tagit till mig en hel massa bra råd bara genom att läsa tråden från början till slut.

Och tack för alla bra bloggar och listor!

• zitis81

Oj såg inte att det blivit en ny tråd. men jag lägger inlägget här med.

Hej vet inte om det är rätt att skriva här men det gäller allergier på min dotter.
    Jag pratade just med hennes läkare å känner nu att jag snart ger upp.
    Dotterna har sedan hon var liten haft både astma och eksem. Först tog vi bort ägg då hon började svullna runt mun och läppar, dock la det sig igen innan vi kom in till sjukan. Eksemen blev bättre men inte bra. Sen reagerade hon på soja och baljväxter och via dietisten fick vi order av att ta bort mjölken. Ett tag efter detta upphörde eksemen, andningen blev också bättre. Sen har hon även reagerat starkt på pollen å vi har åkt in några gånger och ventilerat samt gett allergimedicin. Ett tag fick hon seretide, singulkari, areomir, lomudal ögon samt näsa, movicol (magen har alltid varit kass), samt kalcipos. Detta fick hon varje dag. Prover har aldrig visat på henne vare sig prick eller rast, nu gjorde de även lapp som visde på soja samt lite på havre och råg. Vi har även gjort provikation på mjölk utan sanbb reaktion hon fick dock tillbaka eksemen efter några dagar och den blev bara värre tills vi slutade med mjölken igen.

Nu har vi lyckats dra ner på medicinerna till seretide 1*2, aerius 1*1, movicol 1*1, kalcipos 1*1. I början av våren blev hon dock tät och vi ökade först seretiden till 2*2 men när inte det hjälpte fick hon airomir. Pratade under dessa dagar flera gånger med sjukvårdsrådgivningen ang medicinering mm. När hon var nära att komma upp i fulldos på airomiren, 8 dos/dygn) ringde vi igen och hörde om v i skulle sätta in singulari vilket de tyckte. Vi gjorde detta och inom några dagar blev hon bättre och vi tog bort airomiren och trappade ner seretiden till 1*2 igen. Singulari fortsatte vi med i ett par veckor.

När jag pratade med hennes läkare idag säger hon att hon inte längre kan stärka allergierna då inte proverna visar något. Hon säger även att jag överdoserar medicinerna, dels menade hon denna gång när hon blev tät samt en gång vi ett tidigare tillfälle när jag av läkare inne på barn fått utskrivet clarityn åt henne samt följt hans råd om hur dessa skulle tas.
    Hon säger att eksemen dotterna får kan bero på många andra saker och att det nog bara är jag som kopplar dem samman. Ded uppkommer dock bara när hon fått i sig möjlk eller ägg och försvinner när man tar bort dessa ämnen  igen.
    De ska göra en annan typ av provokation på henne där de provocerar under längre tid men det blir nog efter sommaren då de stänger eller drar ner från mitten av juni.
    Hon sa även att jag skulle åka in med dotterna så de får se symtomen då hon  inte fått sett dem. Nä kanske pga att jag ringt och frågat dem å de sagt att jag ska göra si och så med medicineringen och komma om det inte hjälper men detta har hjälp. I vissa fall tycker de att man ska komma in men då är det vänte tid å dottern hinner bli bättre innan man får tid.

Fy jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig både arg, ledsen och förtvivlad.
    Är det jag som överdoserar? Är det jag som hittar på symtom??
    Jag vill inge annat än att dottern ska kunna vara utan mediciner och utan allergier men jag vill inte heller att hon ska bli dålig.

Ojoj detta blev jätte långt men jag kände bara att jag måste få ur mig.
    Är det någon här inne som har liknade situation eller har haft?

Rosita

• Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-05-18 10:06:15 följande:
    Hej alla! Under sonens förmiddagssömnstunder har jag läst mig igenom hela tråden, det tog ett par dagar....;) Det är nog bara att acceptera att jag och min son passar utmärkt väl in i den här skaran av allergiska föräldrar och barn, jag är iofs bara allergisk mot pollen och fisk/skaldjur och känslig för äpple och päron i stor mängd, typ juice och dyl. Rasmus är, vad vi vet än så länge, allergisk mot mjölk, vete, äpple och kiwi och dessutom känslig för päron om han får mer än en liten gnutta. Dessuotm ska vi undvika ägg och soja till han är större och jag har på eget bevåg bestämt mig för att vänta med fisk till han är äldre, mig veteligen är det ett kraftigt allgegen och sen kan jag ju inte mata honom med det oavsett (reagerar själv på luftburen allergen fa på torsk)... Nu är ju Rasmus snart 6mån och har helt ratat sin Althera och älskar mat och mango. Men nu undrar jag om det är nån som sitter på en bra lathund över vilka frukter och grönsar som är släkt med varandra, för generellt är det väl så att om en släkting fungerar så är det större sannorlikhet att andra också funkar!? I övrigt måste jag säga att ni sitter på en galet bra samlad kunskapsbank och jag har redan tagit till mig en hel massa bra råd bara genom att läsa tråden från början till slut. Och tack för alla bra bloggar och listor!
    Hej och välkommen!
    Jag har inte kollat igenom länkarna, så vet inte hur väl de stämmer, men så länge googlade jag fram angående korsallergier:
    web.telia.com/~u77901109/korsallergier.htm
    sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi
    som kan vara lite läsvärt gissar jag.

Mina barn är konstiga. Sonen som bla. är sädesslagsallergiker verkar peppar peppar än tåla pollen och alla frukter, medans dottern som även hon verkar tåla pollen reagerar på typ alla frukter utan banan, mango så rubbet i "björkpollen"-gruppen (morot klarar hon) går bort.. Men jag är glad så länge de slipper pollen också, så jag ska inte klaga.

Angående veteallergin, äter han de andra sädesslagen? Har han pollenallergi?
  • Kavat
    zitis81 skrev 2010-05-18 13:00:53 följande:
    Oj såg inte att det blivit en ny tråd. men jag lägger inlägget här med. Hej vet inte om det är rätt att skriva här men det gäller allergier på min dotter. Jag pratade just med hennes läkare å känner nu att jag snart ger upp. Dotterna har sedan hon var liten haft både astma och eksem. Först tog vi bort ägg då hon började svullna runt mun och läppar, dock la det sig igen innan vi kom in till sjukan. Eksemen blev bättre men inte bra. Sen reagerade hon på soja och baljväxter och via dietisten fick vi order av att ta bort mjölken. Ett tag efter detta upphörde eksemen, andningen blev också bättre. Sen har hon även reagerat starkt på pollen å vi har åkt in några gånger och ventilerat samt gett allergimedicin. Ett tag fick hon seretide, singulkari, areomir, lomudal ögon samt näsa, movicol (magen har alltid varit kass), samt kalcipos. Detta fick hon varje dag. Prover har aldrig visat på henne vare sig prick eller rast, nu gjorde de även lapp som visde på soja samt lite på havre och råg. Vi har även gjort provikation på mjölk utan sanbb reaktion hon fick dock tillbaka eksemen efter några dagar och den blev bara värre tills vi slutade med mjölken igen. Nu har vi lyckats dra ner på medicinerna till seretide 1*2, aerius 1*1, movicol 1*1, kalcipos 1*1. I början av våren blev hon dock tät och vi ökade först seretiden till 2*2 men när inte det hjälpte fick hon airomir. Pratade under dessa dagar flera gånger med sjukvårdsrådgivningen ang medicinering mm. När hon var nära att komma upp i fulldos på airomiren, 8 dos/dygn) ringde vi igen och hörde om v i skulle sätta in singulari vilket de tyckte. Vi gjorde detta och inom några dagar blev hon bättre och vi tog bort airomiren och trappade ner seretiden till 1*2 igen. Singulari fortsatte vi med i ett par veckor. När jag pratade med hennes läkare idag säger hon att hon inte längre kan stärka allergierna då inte proverna visar något. Hon säger även att jag överdoserar medicinerna, dels menade hon denna gång när hon blev tät samt en gång vi ett tidigare tillfälle när jag av läkare inne på barn fått utskrivet clarityn åt henne samt följt hans råd om hur dessa skulle tas. Hon säger att eksemen dotterna får kan bero på många andra saker och att det nog bara är jag som kopplar dem samman. Ded uppkommer dock bara när hon fått i sig möjlk eller ägg och försvinner när man tar bort dessa ämnen  igen. De ska göra en annan typ av provokation på henne där de provocerar under längre tid men det blir nog efter sommaren då de stänger eller drar ner från mitten av juni. Hon sa även att jag skulle åka in med dotterna så de får se symtomen då hon  inte fått sett dem. Nä kanske pga att jag ringt och frågat dem å de sagt att jag ska göra si och så med medicineringen och komma om det inte hjälper men detta har hjälp. I vissa fall tycker de att man ska komma in men då är det vänte tid å dottern hinner bli bättre innan man får tid. Fy jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig både arg, ledsen och förtvivlad. Är det jag som överdoserar? Är det jag som hittar på symtom?? Jag vill inge annat än att dottern ska kunna vara utan mediciner och utan allergier men jag vill inte heller att hon ska bli dålig. Ojoj detta blev jätte långt men jag kände bara att jag måste få ur mig. Är det någon här inne som har liknade situation eller har haft? Rosita
    Hej och välkommen du med!

Jag är helt okunnig inom pollen och astmamediciner så de frågorna överlåter jag med glädje till de som kan!

Men min fundering även här är om hon äter sädesslagen eller om ni ger enbart vissa?
    Blå Myran har jag för mig upplevde att hennes dotter blev sämre i sädesslagsallergin under pollensäsongen, eller om det var tvärtom, så det kan helt klart hänga ihop.

Sen överhuvudtaget så är det så att kroppen har en viss toleransnivå för allergener. Ger du då saker som hon inte tål så sänks nivån mot allt. Dvs hon kanske i vanliga fall skulle kunna äta t.ex en morot utan att det händer något, men i pollensäsongen kanske hon reagerar jätte starkt på en liten morotsbit och på mycket annat som hon brukar tåla.

Jag tycker faktiskt att läkaren låter lite taskig. Ni har ju bara lytt instruktionerna ni fått. Byt läkare om ni inte är nöjda, det har man alltid rätt till.
  • Rasmus päron
    Kavat skrev 2010-05-18 15:53:02 följande:
    Hej och välkommen! Jag har inte kollat igenom länkarna, så vet inte hur väl de stämmer, men så länge googlade jag fram angående korsallergier: web.telia.com/~u77901109/korsallergier.htm sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi som kan vara lite läsvärt gissar jag. Mina barn är konstiga. Sonen som bla. är sädesslagsallergiker verkar peppar peppar än tåla pollen och alla frukter, medans dottern som även hon verkar tåla pollen reagerar på typ alla frukter utan banan, mango så rubbet i "björkpollen"-gruppen (morot klarar hon) går bort.. Men jag är glad så länge de slipper pollen också, så jag ska inte klaga. Angående veteallergin, äter han de andra sädesslagen? Har han pollenallergi?
    Tack för länkarna!!

Jag vet hur det är med konstiga barn, när jag var pytte så tålde jag bara kivi och skalade vindruvor av all frukt, och de är ju inte direkt de snällaste frukterna....

Vi har inte fått hans veteallergi bekräftad av läkare än men eftersom han reagerat med snabba, fula, utslag båda gångerna han har fått smaka lite smörgås och det kan inte vara nåt annat han reagerar på. Som tur är så har vi en läkare som står bakom oss hittills iaf. Rasmus äter bara havre av sädesslagen, äter hemgjord havregröt två gånger varjedag och det verkar gå väldigt bra så det fortsätter vi nog med. Som jag ser det så har jag sett så tydliga tecken på vetet så det är inte aktuellt att pröva igen förrän han är rejält mycket äldre! Pollen vet vi inte om han tål eller inte, å ena sidan så säger väl läkarvetenskapen att han inte "kan" vara allergisk när han är så lite och å andra sidan har han en nästäppa som han inte riktigt vill ge med sig. Själv har jag inte reagerat på pollen förrän i vuxen ålder men jag har å andrasidan en hel släkt som är full med pollenallergiker så tja, jag vet inte... Man kan ju tänka sig att det är så att han blir snorig för det är mer partiklar i luften än det har varit i vinter men det är ju sååå svårt att veta.
  • em84

Tänkte fråga lite angående egen gröt på Neocate. Kan man köra samma recept som till Nutra? Bara att man tar Neo istället?
    Försöker få tag i en receptbroschyr till Neocate, har mailat dem.

Pratade även med dietisten idag och hon blev så himla glad när hon fick höra om att det har blivit sååå mycket bättre nu med Neocate! Hon tackade för att jag ringde och berättade det {#lang_emotions_smile}

Sen sa hon direkt att eftersom hon är så känslig och har mått så dåligt med Nutra så ska vi absolut inte ge köpegröt/välling för att det är värre än Nutra på många sätt. Sen tyckte hon med att tösens mage skulle få vila nu efter allt. Ska definivt vänta med fisk sa hon med, bara onödigt att provocera massor sa hon. Håller med om allt för jag provade att ge Sinlac igår och hon spydde mängder såklart

Men tänkte höra om ni vet vad det mildaste är att ge, vilken typ av gröt? Har aldrig provat med polenta eller något sånt heller.

Tack på förhand!

• Glittrax

Fick idag veta att min dotter är allergisk mot ägg, hon fick ta blodprov på vc och där visades att hon har allergi mot äggvita och så gjordes test på denna panel som alla pratar om får hoppas att det endast är ägg där med som hon är allergisk mot.

Hon har som jag nämnt tidigare endast reagerat på rått ägg vid bakning.. men läkaren sa att hon skulle undvika ägg även i lagad mat och annat, iaf tills vi varit på utredning.. ni vars barn endast reagerar på råa ägg, hur gör ni med tillagat ägg?

Hon har iaf fått en remiss till barnmottagningen och vi ska få träffa dietist m.m.. åh så tom jag känner mig, svårt innan man kommit in i hela svängen med äggfri mat..  hur gör ni andra, äter hela familjen samma äggfria mat ? det är väl enklast kan jag tänka mig...

finns det nån lista på varor i affärerna som är äggfria?

• zitis81

K Kavat

Hej igen Nä hon är inte allergisk mot sädesslag vad vi vet dock har det visat lite lite på vete vid ett blodprov och på lapp testet blev det svag reaktion på råg och havre. Pollenallergisk är hon ju inte heller enligt läkaren längre men enligt reaktionerna är hon det, värre astma, rinnig näsa och rinniga ögon samt nysningar. Det varierar dock lite mellan åren och mellan olika tider under en och samma sässong. just nu är hon ta i trä rätt bra.Ett år kunde vi dock inte gå utanför dörren, inte öppna fönster eller vädra kläder mm då hon täppte igen totalt efter 5 min annars. Det var dock bra när vi kom in på sjukhus där luften är så bra. Just då önskade man att man kunde bo där.

Ang korsallergier så reagerar hon på råa rotfrukter, kärnfrukter, citrus, nötter mm detta är korsallergier med pollen har läkaren sagt tidigare men dessa har hon väll inte heller nu när hon är allergifri då proverna inte visade. Jo de visade på starkt på soja, läkarens svar på detta var dock att: - ja men soja använder vi nästan inte så det behöver vi inte tänka på.    Ang de svaga reaktionerna på sädesslagen säger hon att det inte är tillräckliga reaktioner för att man ska ta det som reaktioner.

jag kan ju skriva hur kosten varit de senaste två-tre åren.
    Inte äta:
    * Mjölkprotein
    * Ägg
    * kyckling
    * soja
    * baljväxter
    * råa rotfrukter
    * nötter
    * kärnfrukter
    * citrusfrukter
    Ja det är säkert något jag missat nu men ni ser på ett ungefär. Sen får hon inte få för mycket stoppande kost då hon får förstoppning jättelätt. Med ökad movicol mängd samt klyx mm som resultat.

Nu kan ju dock inte läkaren styrka någon av dessa allergier längre då inte proverna visar dem. Å intyg behövs för att hon ska få den mat hon behöver särskilt i förskolan och senare på skolan, dock är det ca ett år tills hon börjar där men krångel med läkare kan ju ta tid det vat man ju. Tur att vi har en väldigt bra kokerska på förskolan så jag tror hon kan fixa med att gå på de gamla intygen och vad vi föräldrar säger men man vet ju aldrig. Sen kommer det inte heller med på merkostnader och mer tid i VB när vi nu sökt det.
    Ja så det ställer ju till endel. Vi har starkt funderat på att byta läkare. Men om nu denna skriver att jag är en mamma som hittar på symtom och överdoserar mediciner vad får då den nya läkaren för bild av mig och hur kommer då denna att bemöta oss???? Nä fy fy fy jag vill inte vara med. Hur man än gör så är det tydligen fel.  Å nej det är inte bara jag som sett reaktionerna hon får utan många i min omgivning också, men de kanske inbillar sig de med

Oj nu blev det långt igen men men.

Ha det bra Rosita

• Snutten
    zitis81 skrev 2010-05-18 22:36:10 följande:
    K KavatHej igen Nä hon är inte allergisk mot sädesslag vad vi vet dock har det visat lite lite på vete vid ett blodprov och på lapp testet blev det svag reaktion på råg och havre. Pollenallergisk är hon ju inte heller enligt läkaren längre men enligt reaktionerna är hon det, värre astma, rinnig näsa och rinniga ögon samt nysningar. Det varierar dock lite mellan åren och mellan olika tider under en och samma sässong. just nu är hon ta i trä rätt bra.Ett år kunde vi dock inte gå utanför dörren, inte öppna fönster eller vädra kläder mm då hon täppte igen totalt efter 5 min annars. Det var dock bra när vi kom in på sjukhus där luften är så bra. Just då önskade man att man kunde bo där. Ang korsallergier så reagerar hon på råa rotfrukter, kärnfrukter, citrus, nötter mm detta är korsallergier med pollen har läkaren sagt tidigare men dessa har hon väll inte heller nu när hon är allergifri då proverna inte visade. Jo de visade på starkt på soja, läkarens svar på detta var dock att: - ja men soja använder vi nästan inte så det behöver vi inte tänka på.    Ang de svaga reaktionerna på sädesslagen säger hon att det inte är tillräckliga reaktioner för att man ska ta det som reaktioner.jag kan ju skriva hur kosten varit de senaste två-tre åren.Inte äta:* Mjölkprotein* Ägg* kyckling* soja* baljväxter* råa rotfrukter* nötter* kärnfrukter* citrusfrukterJa det är säkert något jag missat nu men ni ser på ett ungefär. Sen får hon inte få för mycket stoppande kost då hon får förstoppning jättelätt. Med ökad movicol mängd samt klyx mm som resultat.Nu kan ju dock inte läkaren styrka någon av dessa allergier längre då inte proverna visar dem. Å intyg behövs för att hon ska få den mat hon behöver särskilt i förskolan och senare på skolan, dock är det ca ett år tills hon börjar där men krångel med läkare kan ju ta tid det vat man ju. Tur att vi har en väldigt bra kokerska på förskolan så jag tror hon kan fixa med att gå på de gamla intygen och vad vi föräldrar säger men man vet ju aldrig. Sen kommer det inte heller med på merkostnader och mer tid i VB när vi nu sökt det.Ja så det ställer ju till endel. Vi har starkt funderat på att byta läkare. Men om nu denna skriver att jag är en mamma som hittar på symtom och överdoserar mediciner vad får då den nya läkaren för bild av mig och hur kommer då denna att bemöta oss???? Nä fy fy fy jag vill inte vara med. Hur man än gör så är det tydligen fel.  Å nej det är inte bara jag som sett reaktionerna hon får utan många i min omgivning också, men de kanske inbillar sig de med Oj nu blev det långt igen men men.Ha det bra Rosita
    Hej!

Jobbig situation du sitter i. Vår dotter visar inte på några prover och vår läkare tror på oss ändå! Hon är multiallergisk mot födoämnnen och reagerar astmatiskt mot pollen och katter. låter lite som din dotter. Vi medicinerar med aerius, singulair, airomir och pulmicort och Rhinocort Aqua. Nu i pollentid ska vi nog testa Seretid etersom hon är lite dåligt behandlad i astman.

Jag tycker att du ska byta läkare så du får någon som tror på dig.
  • zitis81

Hej! Ja det blir väll att byta läkare. Men varför ska det vara så svråt? Dottern har ju alltid haft allergier mm å innan så har ju läkaren skrivit ut både mediciner och intyg mm men inte nu längre. Dottern har ju varit i stort sett bra det senaste året å vi har kunnat dra ner på läkemedel mm men nu kommer ju allt skit igen. Gaaa jag blir tokig. Nu klagar hon ju på att hon har ont i magen flera gånger per dag samt att hon har huvudvärk. Nämnde detta för läkaren men hon ville inte lyssna utan sa bara - Ja ja men nu får du lyssna på vad jag säger blablabla.

Ska ringa hab också å se om vi kan komma till dietisten den vägen.Om jag inte miss minner mig så är det samma person som är dietist där som det är på barnmottagningen. Alltså gå runt denna koko läkaren. Sen ska jag prata med hab läkaren å se vad denna säger samt kuratorn där. Vi får väll se. Men grejen är ju att man ska orka också, men det är bara att finns krafter någonstans ifrån å kämpa vidare.

Ha det bra Rosita

Svar på tråden Allergitråden